Στο… στόχαστρο των αμερικανικών Αρχών για θαλάσσια ρύπανση η Diana Shipping
Μια δικαστική «τρικυμία» κλυδωνίζει το… σκαρί της Diana Shipping, χαλώντας το διθυραμβικό κλίμα που έχουν καλλιεργήσει το τελευταίο διάστημα οι ναυτιλιακοί αναλυτές για την αναπτυξιακή «ρότα» που έχει χαράξει ο όμιλος.
Της Εύης Κατσώλη
Οι κατηγορίες που αντιμετωπίζουν είναι βαριές, σε βαθμό κακουργήματος (λόγω της αυστηρής νομοθεσίας των ΗΠΑ) και αφορούν σε «παράνομες ρίψεις αποβλήτων και ελαιώδους λάσπης απευθείας στην θάλασσα», όπως αναφέρει η ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds. Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, μάλιστα, υπάρχουν ενδείξεις πως οι ρίψεις δεν έγιναν μέσω του εξοπλισμού που εμποδίζει την ρύπανση της θάλασσας.
Οι δικηγόροι της ελληνικής ναυτιλιακής εταιρίας, αν και δεν έχουν ανοίξει τα… χαρτιά τους σχετικά με το πού θα στηριχθεί η υπερασπιστική τους γραμμή, επιμένουν στην αθωότητα των πελατών τους. «Σκοπεύουμε να αποκρούσουμε μία προς μία τις κατηγορίες, καθώς δεν πιστεύουμε ότι αυτές έχουν κάποια αξία» τονίζουν χαρακτηριστικά οι ίδιοι.
Όπως υποστηρίζουν παρά ταύτα, νομικοί κύκλοι, σε περίπτωση που δεν καταρριφθούν οι κατηγορίες και η ετυμηγορία είναι καταδικαστική, τότε η προϊστορία άλλων περιπτώσεων εταιριών που έχουν εμπλακεί σε ανάλογες υποθέσεις θαλάσσιας ρύπανσης, έχει αποδείξει πως τα πρόστιμα που επιβάλλονται είναι κάτι παραπάνω από «τσουχτερά» ανάλογα με την ζημία που έχει προκληθεί από τις παράνομες ρίψεις.
Άλλωστε, τέτοιου είδους διώξεις αποτελούν πλέον σύνηθες φαινόμενο στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, καθώς επιβάλλονται από τον νόμο που εφαρμόζει διατάξεις της Διεθνούς Σύμβασης για την Αποτροπή Ρύπανσης από τα πλοία (με την ονομασία Marpol).
Ωστόσο, οι δικηγόροι πολλές φορές εμφανίζονται επικριτικοί απέναντι σε τέτοιες διώξεις εξαιτίας του δελεαστικού τιμήματος επιβράβευσης των αυτοπτών μαρτύρων και εξαιτίας των ασφαλιστικών συμφωνιών που απαιτούνται από την αμερικανική Ακτοφυλακή, που ζητά από τους πλοιοκτήτες να κρατούν το πλήρωμά τους στις ΗΠΑ ως μάρτυρες και να συνεχίζουν να πληρώνουν μισθούς και άλλα κόστη.
ΤΟ E-MAIL- «ΦΩΤΙΑ»
Ένα e-mail που εστάλη στις Αμερικανικές Αρχές από τον κ. Junel Laurie, μέλος πληρώματος ενός φορτηγού πλοίου, τύπου panamax, ήταν η «σπίθα» που… άναψε τις έρευνες για την υπόθεση, η οποία κορυφώνεται πλέον στις δικαστικές αίθουσες.
Ο Laurie, αφού είδε μια παρουσίαση Powerpoint της αμερικανικής Υπηρεσίας Δικαιοσύνης για παράνομες ρίψεις αποβλήτων στην θάλασσα, αποφάσισε να ενημερώσει τις αρμόδιες Αρχές, στέλνοντας το ηλεκτρονικό του μήνυμα με όσα στοιχεία γνώριζε και επισυνάπτοντας και σχετικές φωτογραφίες για την ύπαρξη ενός… «μαγικού» σωλήνα που άδειαζε στην θάλασσα τα απόβλητα του χωρητικότητας 76.000 dwt, πλοίου «Thetis», το οποίο έχει ναυπηγηθεί το 2004.
Σύμφωνα με τα νομικά έγγραφα που έχουν προσκομιστεί στις Αρχές, ο Laurie είναι ένας από τους βασικούς αυτόπτες μάρτυρες της δίκης, ενώ το δικηγορικό γραφείο Ο’ Connor (που εκπροσωπεί την Diana Shipping) και οι δικηγόροι των Προκάκη και Μπουμπουτέλου, προσπαθούν όλο αυτό το διάστημα να αποκτήσουν πρόσβαση στο κομπιούτερ από το οποίο εστάλη το e- mail προκειμένου να εξετάσουν τα επωνομαζόμενα μεταδεδομένα που ίσως δείξουν τον ακριβή χρόνο, κατά τον οποίο έγινε η λήψη των φωτογραφιών που έστειλε στις Αρχές ο Laurie.
Η κατηγορούσα αρχή ισχυρίζεται ότι οι δικηγόροι υπεράσπισης έχουν ήδη λάβει την κάρτα μνήμης από την φωτογραφική μηχανή του Laurie, η οποία περιέχει όλα τα δεδομένα που ζητούν. Σύμφωνα με την δικηγόρο, Neil MacBride, «η υπεράσπιση δεν έχει επαρκώς δείξει ότι το αίτημά της γίνεται με καλή πίστη και δεν εκλαμβάνεται ως «εκστρατεία αλιείας».
Πάντως, η δίκη για την Diana Shipping και τον Συμεών Παληό ήρθε σε μια χρονική στιγμή που η ελληνική ναυτιλιακή, η οποία ελέγχει έναν στόλο 33 bulkers, έχει πάρει το «ασανσέρ» της ανάκαμψης, καθώς διαθέτει αξιοσημείωτη κεφαλαιοποίηση και υγιή ισολογισμό (στο τέταρτο τρίμηνο του 2012 παρουσίασε κέρδη ύψους 5 εκατ. δολ.) και υλοποιεί ένα επενδυτικό πρόγραμμα, με το οποίο ενισχύει τον στόλο της (με 11 νέα πλοία από τον Ιανουάριο του 2012 έως και σήμερα), ενώ αναζητά και νέες ευκαιρίες επέκτασης.
Το θετικό αυτό κλίμα, όπως υποστηρίζει η ναυτιλιακή κοινότητα, διαταράσσεται τον τελευταίο καιρό από την εμπλοκή του ονόματος της Diana Shipping στην δικαστική «περιπέτεια», αλλά η εταιρία αισιοδοξεί πως θα βγει πιο δυνατή από αυτήν. Όπως και να έχει πάντως, όπως λένε στους εφοπλιστικούς κύκλους, αποτελεί πλήγμα για το κύρος και το όνομά της.
Η «κράτηση» του πλοίου στο Norfolk
Η υπόθεση με το πλοίο «Thetis» της Diana Shipping έχει ανοίξει από τον περασμένο Απρίλιο στο Επαρχιακό Δικαστήριο του Norfolk, όπου για πρώτη φορά οι δύο αρχιμηχανικοί και οι εκπρόσωποι της εταιρίας δήλωσαν αθώοι. Ωστόσο, οι δικαστές έκριναν πως έπρεπε το θέμα να εξεταστεί από τα Ανώτερα Δικαστήρια, τα οποία όρισαν την δίκη για τις 23 Ιουλίου. Το πλοίο είχε «συλληφθεί» λίγους μήνες νωρίτερα και συγκεκριμένα τον Σεπτέμβριο του 2012 για θαλάσσια ρύπανση και είχε κρατηθεί στο λιμάνι του Norfolk.
Μεταξύ των άλλων κατηγοριών που είχαν αποδοθεί στους δύο αρχιμηχανικούς τότε, ήταν ότι δεν αποκάλυψαν τις ρίψεις αποβλήτων στις Αρχές και πως στο βιβλίο καταγραφής συμβάντων, είχαν δηλώσει ψευδώς πως υπήρχε ξεχωριστός σωλήνας πετρελαίου- νερού, ενώ δεν υπήρχε κάτι τέτοιο.
Τότε ένας εκ των δικηγόρων υπεράσπισης είχε τονίσει ότι «πάμε για νέα δίκη επειδή ο κ. Προκάκης δεν έκανε τίποτε λάθος», θέλοντας να τονίσει πως ο πελάτης του είναι αθώος και πως ακολούθησε όλες τις διαδικασίες για να αποφευχθεί η ρύπανση.