Έψαχνε 250 εκ. δολ., αλλά η αίτηση πτώχευσης της Korea Lines, τον πρόλαβε
Ανατροπή σχεδίων για τον Γαβριήλ Παναγιωτίδη. Δεκαπέντε μόλις μέρες, μετά την ανακοίνωση της Excel Maritime Carriers, ότι θα πουλήσει ανώτερα ομόλογα, στοχεύοντας σε ένα ωφέλιμο φορτίο 250 εκατ. δολαρίων, η Lloyd’ s List αποκαλύπτει πως βάζει στον… πάγο τα αρχικά του πλάνα.
Οι εξελίξεις πρόλαβαν τον εφοπλιστή, που θεωρείται ένας από τους πλουσιότερους του πλανήτη και πολλές φορές το όνομά του έχει συμπεριληφθεί στη διάσημη λίστα Forbes. Η οικονομική κρίση, που έχει πλήξει τη ναυτιλία, από τη μια με τον δείκτη Baltic Ξηρού φορτίου, να έχει υποχωρήσει και η αίτηση πτώχευσης, που κατέθεσε ο κορεάτικος ναυπηγικός κολοσσός Korea Line’ s, αποτέλεσαν τους καθοριστικούς παράγοντες, για να αναβάλει να σηκώσει 250 εκατ. δολάρια, μέσω της έκδοσης ομολόγων.
Παρόλο, που ο επικεφαλής της Excel Maritime έσπευσε να καθησυχάσει από την πρώτη στιγμή, πως η εταιρεία του δεν είναι άμεσα εκτεθειμένη στην Korea Line’ s, όπως άλλοι Έλληνες εφοπλιστές, για παράδειγμα η οικογένεια Ζούλα, θεώρησε πως η αναβολή ήταν απαραίτητη, λόγω των δυσμενών συγκυριών, που επηρεάζουν την αγορά και καθιστούν την προσφορά ομολόγων, λιγότερο ελκυστική στα «μάτια» των ενδιαφερόμενων επενδυτών. Τα ομόλογά του άλλωστε θα πωλούνταν μόνο σε «ειδικά θεσμικούς αγοραστές», θα είχαν διάρκεια μέχρι το 2019 και οποιοδήποτε θέμα θα «υπόκειτο της αγοράς και άλλων όρων». Είχε ξεκινήσει μάλιστα και τη διεξαγωγή roadshow στη Νέα Υόρκη, για την εξεύρεση θεσμικών επενδυτών.
Έτσι, τους διθυραμβικούς τόνους των ανακοινώσεων της 14ης Ιανουαρίου διαδέχτηκε η παραδοχή της ήττας από τον Έλληνα εφοπλιστή. Ο ιδιοκτήτης 49 bulker σκόπευε να χρησιμοποιήσει τα καθαρά έσοδα από την προσφορά ομολόγων, για να εξοφλήσει περίπου 240 εκατ. δολάρια από χρέη προς εκκαθάριση, κάτω από την εξασφαλισμένη ανακυκλούμενη πίστωσή του και το υπόλοιπο μέρος των χρημάτων να τα διοχετεύσει σε εταιρικούς σκοπούς, συμπεριλαμβανομένων και νέων επενδύσεων στην αγορά φορτηγών πλοίων ξηρού φορτίου. Η ανακοίνωσή του μάλιστα, ήρθε μια μέρα μετά την δημοσιοποίηση ανάλογης κίνησης για λογαριασμό της Navios Maritime από την ιδιοκτήτριά της, Αγγελική Φράγκου στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Η τακτική έκδοσης ομολόγων είναι άλλωστε προσφιλής για τους Έλληνες εφοπλιστές.
Η επόμενη μέρα
Οι συσκέψεις στο στρατηγείο του, στο πολυτελές κτίριο που στεγάζει τα γραφεία της εταιρείας του Γαβριήλ Παναγιωτίδη στην Κηφισιά, δίνουν και παίρνουν, εδώ και λίγες μέρες. Σε συνεργασία με τον οικονομικό του διευθυντή, Παύλο Κανελλόπουλο και το επιτελείο του, προσπαθούν να δουν με ποιους εναλλακτικούς τρόπους και ποια στρατηγική θα αποπληρώσουν τις οφειλές μέσω μετρητών – ώστε να αποφευχθεί η λύση της χορήγησης τραπεζικών δανείων – και να ενισχυθεί ο ισολογισμός της εταιρείας.
Βέβαια, ο κ. Κανελλόπουλος, θεωρεί πως η ύπαρξη ρευστότητας στα ταμεία της Excel Maritime Carriers, τους δίνει τη δυνατότητα, να αναβάλουν τα αρχικά σχέδιά τους για έκδοση ομολόγων, αφού στην αντίθετη περίπτωση μια τέτοια κίνηση περισσότερο θα τους έβλαπτε παρά θα τους ωφελούσε, υπό τις δεδομένες συνθήκες.
Και αυτό, επειδή η ψυχολογία των υποψήφιων επενδυτών και των χρηματαγορών μετά την είδηση – βόμβα, πως η Korea Lines κατέθεσε αίτηση πτώχευσης στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς της Σεούλ, έπεσε στο ναδίρ. Μέρος των κεφαλαίων θα μπορούσε και πάλι να συγκεντρωθεί, αλλά όχι πλέον στην πρότερη ελκυστική τιμή, που θα είχαν οι μετοχές ομολόγων. Οι διεθνείς οίκοι Standard & Poors και Moody’ s «βαθμολόγησαν» την προσφορά ομολόγων με B+ και B2 αντίστοιχα. «Κάναμε το 90% της δουλειάς μας, επομένως τώρα θα περιμένουμε την κατάλληλη χρονική στιγμή και την ευκαιρία, ώστε να επαναφέρουμε την προσφορά μας», τόνισε χαρακτηριστικά στην Lloyd’ s List, ο οικονομικός διευθυντής του ομίλου, Παύλος Κανελλόπουλος. Αυτό πρακτικά σημαίνει, πως δεν εγκαταλείπει το αρχικό σχέδιο, απλώς το μεταθέτει για αργότερα, όταν οι συνθήκες στις χρηματαγορές βελτιωθούν.
Πάντως, αυτό είναι το δεύτερο «χτύπημα» για τον Έλληνα εφοπλιστή, μετά από μόλις μερικούς μήνες, αφού εκτός από τα απρόοπτα των χρηματαγορών, η εταιρεία του αντιμετώπισε και κρούσματα πειρατείας στα πλοία του. Ήταν τον περασμένο Δεκέμβριο, στον ινδικό ωκεανό όταν Σομαλοί πειρατές επιτέθηκαν σε πλοίο του, 1000 μίλια μακριά από τις θαλάσσιες ακτές, μετά από δίωρη καταδίωξη και κράτησαν όμηρους το πλήρωμά του. Από τότε ο Γαβριήλ Παναγιωτίδης έχει λάβει επιπρόσθετα μέτρα για την ασφάλεια των πλοίων του και των ανθρώπων που απασχολούνται πάνω σε αυτά. Μην ξεχνάμε άλλωστε πως και οι πειρατείες κοστίζουν ακριβά στους εφοπλιστές της ποντοπόρου ναυτιλίας, τόσο σε κόστος, όσο και σε ψυχική οδύνη.
Ετοιμάζει νέα deals
Ο στόλος της Excel Maritime Carriers περιλαμβάνει 49 πλοία, εκ των οποίων τα 42 ιδιόκτητα, γεγονός που την καθιστά μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον τομέα των φορτηγών πλοίων ξηρού φορτίου στις ΗΠΑ. Οι πληροφορίες, θέλουν τον ιδιοκτήτη της, Γαβριήλ Παναγιωτίδη να ετοιμάζεται για νέα θαλάσσια deals με τη ναυπήγηση νέων πλοίων, μόλις οι συνθήκες στην αγορά βελτιωθούν και αυτό αποτελεί προτεραιότητά του.
Μετρ των μεγάλων συμφωνιών άλλωστε, τάραξε τα νερά της παγκόσμιας ναυτιλίας πριν από μια διετία, όταν προέβη σε συμφωνία – μαμούθ εξαγοράς της εταιρείας Quintana από τον έτερο εφοπλιστή, Σταμάτη Μόλαρη έναντι 2, 4 δισ. δολαρίων. Ένα γεγονός, που του χάρισε τον τίτλο του Greek Shipping Newsmaker από τους Lloyd’ List και τον κατέταξε στην 897η θέση της λίστας Forbes μαζί με τους Σπύρο Λάτση, Γιάννη Αγγελικούση και Γιώργο Οικονόμου με περιουσία 1, 3 δισ. δολάρια. Αν και χαμηλών τόνων, που αποφεύγει ακόμη και να φωτογραφίζεται, οι επιχειρηματικές του κινήσεις γίνονται πάντα αντικείμενο σχολιασμού στους ναυτιλιακούς κύκλους.