H πρόταση των Κινέζων για την ΑΤΕ και η μάχη για τις θυγατρικές
Όταν ήρθε στην Ελλάδα ο πρωθυπουργός της Κίνας Γουέν Τζιαμπάο, τον περασμένο Οκτώβριο, στις συζητήσεις του με τον Έλληνα ομόλογό του Γιώργο Παπανδρέου, είχε μεταφέρει την επιθυμία κινέζικων ομίλων να επενδύσουν στην Ελλάδα, εκτός από το λιμάνι και στον τραπεζικό τομέα.
Η επιβεβαίωση ήρθε ένα μήνα μετά, με την επίσημη πρόταση της Reignwood, ενός από τους ισχυρότερους κινεζικούς ομίλους, που δραστηριοποιείται στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και το real estate, για την εξαγορά της Αγροτικής Τράπεζας.
Το ενδιαφέρον του κινεζικού ομίλου, αφορά στην εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου της ΑΤΕ (μέσω της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου κατά 1 δισ. ευρώ) με τις θυγατρικές της (για τις οποίες ζήτησε πλήρη ενημέρωση) και γίνεται επ’ αυτού, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, ιδιαίτερη αναφορά στην επιστολή που απέστειλε στο υπουργείο Οικονομικών, την Τράπεζα της Ελλάδος και τον Θόδωρο Πανταλάκη.
Κι αν για την ΑΤΕ αυτή καθαυτή, η Reignwood είναι ο μοναδικός ενδιαφερόμενος επενδυτής, στις θυγατρικές της, από τις οποίες η ΑΤΕ υποχρεώνεται να απαλλαγεί με απόφαση της τρόικας, εμφανίζεται ένας ισχυρός αντίπαλος, οι Τούρκοι. Η Ziraat Bank, η αντίστοιχη αγροτική τράπεζα της Τουρκίας, σύμφωνα με πληροφορίες, ενδιαφέρεται για τα εργοστάσια της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης σε Λάρισα, Ξάνθη και Σέρρες, αν αποφασίσει η ΑΤΕ να την κλείσει, ενώ θεωρείται πολύ πιθανό, όταν ανακοινωθεί η πώληση της ΕΒΖ να εκδηλώσει επίσημα το ενδιαφέρον της.
Από την άλλη πλευρά, η διοίκηση της καπνοβιομηχανίας ΣΕΚΑΠ, η οποία αναζητούσε επενδυτή, φαίνεται ότι τον βρήκε στο πρόσωπο ενός από τους μεγαλύτερους Τούρκους καπνοβιομήχανους, τον Turker Kilic. Οι πληροφορίες λένε, ότι ο Τούρκος επιχειρηματίας έχει έρθει σε συμφωνία με την διοίκηση της ΣΕΚΑΠ για την εξαγορά του 51% της θυγατρικής της ΑΤΕ, μια συμφωνία που είναι σε γνώση της διοίκησης της Τράπεζας.
Απέναντι σε δύο ισχυρούς αντιπάλους θα βρεθεί ο κινέζικος όμιλος στην διεκδίκηση της γαλακτοβιομηχανίας «Δωδώνη», την οποία η διοίκηση της ΑΤΕ έχει αποφασίσει να πουλήσει, (παρά τις αντιδράσεις της διοίκησης και των μετόχων της) αν και είναι κερδοφόρα. Για την θυγατρική έχουν δείξει έντονο ενδιαφέρον η σκανδιναβική Arla και η oλλανδική Friesland, οι οποίες δραστηριοποιούνται ήδη στην ελληνική αγορά.
Ρευστή είναι η κατάσταση όσον αφορά στο 10% της Αττικής Οδού, ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο της ΑΤΕ. Από την πλευρά των Κινέζων είναι δεδομένο το ενδιαφέρον, αλλά αν η διοίκηση της Αγροτικής το βγάλει στο «σφυρί», πρώτοι ενδιαφερόμενοι είναι η Hochtief και η Vinci. Οι δύο κατασκευαστικοί κολοσσοί ήθελαν να μπουν στην Αττική Οδό. Μάλιστα οι Γάλλοι της Vinci, είχαν κάνει πρόταση στην ΑΤΤΙΚΑΤ για την εξαγορά του, πριν αποφασίσει να το αποκτήσει η ΑΤΕ. Εξελίξεις στο θέμα της πώλησης, τόσο της ΑΤΕ όσο και των θυγατρικών της, αναμένονται, ίσως και μέσα στο μήνα.