Αυστηρή κριτική στην επιχείρηση Ξένιος Ζευς _ που συμπληρώνει ένα χρόνο ύπαρξης _ ασκεί η Ελληνική Ενωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. «Πέρσι, αρχές Αυγούστου, το μεγάλο νέο ήταν αυτή η επιχείρηση σύλληψης και κράτησης παράνομα διαμενόντων αλλοδαπών υπό μια υποδειγματική επωνυμία μαύρου χιούμορ και σαρκασμού, πιθανώς πολιτικής ευρηματικότητας, κατά τους εμπνευστές της», αναφέρει η ανακοίνωση που εξέδωσε η ΕΕΔΑ. «Τα αποτελέσματα του πρώτου έτους του Ξένιου Διός είναι ότι σε σύνολο περισσοτέρων των 80.000 προσαγωγών κρατούνται 4.000 αλλοδαποί ήδη για ένα χρόνο στα νέα κέντρα κράτησης της ελληνικής επικράτειας και κανείς δεν ξέρει για πόσο ακόμη».
Η ΕΕΔΑ θεωρεί ότι «η ύπαρξη των κέντρων αυτών εθίζει την διοικητική κουλτούρα της Ελλάδας αλλά και την ελληνική κοινή γνώμη σε ένα νέο είδος σωφρονισμού που ισοδυναμεί με την κατά το ένα τρίτο αύξηση των κρατουμένων στην Ελλάδα χωρίς την ύπαρξη φυλακών με στοιχειώδεις προδιαγραφές σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και επιπροσθέτως, χωρίς κανένα απολύτως σχέδιο για το “μετά” την κράτηση. Εξάλλου, ο αριθμός των όποιων απελάσεων μπορούν να γίνουν είναι πολλαπλάσια χαμηλότερος του αριθμού της ομάδας – στόχου».
Η οργάνωση πιθανολογεί ότι ο λόγος ύπαρξης της επιχείρησης Ξένιος Ζευς δεν άλλος από το ότι «η ελληνική πολιτεία αποφάσισε ότι στους δρόμους των Αθηνών δεν έχουν θέση οι ξένοι απόκληροι, οι φτωχοί, οι περιθωριοποιημένοι διότι “αυτό δεν είναι εικόνα”. Εξάλλου, κάτι τέτοιο διαφάνηκε και από μια άλλη πειραματική επιχείρηση που έλαβε χώρα το χειμώνα με το επίσης εμπνευσμένο όνομα της μητέρας του Αχιλλέα «Θέτιδος» της οποίας η ομάδα-στόχου ήταν κάθε λογής εξαρτημένοι, ανεξαρτήτως ιθαγένειας».
Και καταλήγει η ανακοίνωση: «Αναμένουμε το όνομα της νέας επιχείρησης του Υπουργείου Δημοσίας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη που θα προστατέψει τους καθώς πρέπει πολίτες από κάθε λογής απόκληρους – Έλληνες και ξένους μαζί – οι οποίοι χαλάνε την πρόσοψη της ωραίας πόλης που δεν αντέχει άλλο κακομοιριά. Απλώς διατρέχουμε τον κίνδυνο η νέα ομάδα στόχου να είναι κατά τι μεγαλύτερη και να συμπεριλάβει ακόμη και κάποιους που επικροτούν σήμερα τον Ξένιο Δία».