Τις αυξημένες προσδοκίες του εμπορίου από την εφετινή περίοδο των εκπτώσεων καταγράφει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης, σχολιάζοντας ότι με τον 5ο συνεχόμενο μήνα αποπληθωρισμού, η αγορά γύρισε 45 χρόνια πίσω.
Ειδικότερα, το σχόλιο του προέδρου της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου έχει ως εξής:.
“H Ελληνική Στατιστική Αρχή δημοσίευσε τα στοιχεία για το Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του Ιουλίου 2013. Ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (Γ.Δ.Τ.Κ.), μειώθηκε κατά 0,7% τον Ιούλιο του 2013, σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2012, ενώ σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2013, παρουσίασε μείωση της τάξεως του 1,7%.
Ο Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (Δ.Τ.Κ.), μειώθηκε κατά 0,5% τον Ιούλιο του 2013, σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2012 ενώ σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2013, εμφάνισε μείωση κατά 1,6%.
Όπως φαίνεται από τα στοιχεία για πέμπτο συνεχόμενο μήνα του έτους καταγράφεται αποπληθωρισμός κάτι που καταγράφηκε τελευταία φορά το 1968, γυρίζοντας την αγορά 45 χρόνια πίσω.
Ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή για το μήνα Ιούλιο 2013 διαμορφώθηκε στις 108,13 μονάδες, όντας μειωμένος σε σχέση με το ίδιο χρονικό διάστημα του 2012., ενώ τη μεγαλύτερη μείωση παρουσίασε η ομάδα ” ένδυση-υπόδηση” με -13,6% και ακολουθεί η κατηγορία ” διαρκή αγαθά- είδη σπιτιού” με -3,4% κυρίως λόγω των θερινών εκπτώσεων.
Κυριότεροι λόγοι και ερμηνευτικοί παράμετροι για την περίοδο αποπληθωρισμού που διανύουμε αποτελούν:
α) η μεγάλη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος,
β) η δίχως προηγούμενο μακροχρόνια ύφεση,
γ) η φθίνουσα επίδραση από την άνοδο των έμμεσων φόρων και
δ) η σημαντική υποχώρηση των διεθνών τιμών των καυσίμων.
Σε άλλη περίπτωση θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι οι ήπιοι, μέχρι σήμερα, ρυθμοί αποπληθωρισμού είναι πιθανόν να ενισχύσουν την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών όπως και την ανταγωνιστικότητα εξαγωγικών κλάδων της οικονομίας.
Ωστόσο, η πίεση από την οικονομική ύφεση, την άνοδο της ανεργίας και την πτώση εισοδήματος και κατανάλωσης φαίνεται να λαμβάνει χαρακτηριστικά μακροχρόνιας διάρκειας, κάτι που οδηγεί σε συρρίκνωση του περιθωρίου κέρδους των επιχειρήσεων, παρασύροντας καθοδικά την προσφορά και ζήτηση.
Το λιανικό εμπόριο όντως έχει ξεχωριστές προσδοκίες από τις φετινές θερινές εκπτώσεις, καθώς μπορεί να δώσουν στις επιχειρήσεις μία ανάσα ζωής μέσα στην βαθύτατη κρίση. Οι εμπορικές επιχειρήσεις είναι βέβαιο ότι θα εξαντλήσουν όλα τα διαθέσιμα περιθώρια για την καλύτερη τιμολόγηση και χαμηλότερη τελική τιμή πώλησης των προϊόντων που προσφέρουν.
Η περίοδος των θερινών τακτικών εκπτώσεων που θα διαρκέσει έως 31 Αυγούστου, ίσως είναι ο “προπομπός” σταθεροποίησης της μειούμενης κατανάλωσης στην αγορά. Ο εμπορικός κόσμος παρά τη μείωση του τζίρου στο λιανεμπόριο από την αρχή του χρόνου ελπίζει σε ένα “φρένο” της συνεχούς πτώσης του.
Οι μέχρι σήμερα καλοκαιρινές πωλήσεις των καταστημάτων και ιδιαίτερα κατά την διάρκεια των θερινών εκπτώσεων κινούνται με αρνητικό πρόσημο, αλλά σε πολύ χαμηλότερα από πέρυσι επίπεδα αρνητικής μεταβολής”.