Tο ξεμπλοκάρισμα του project για 38 κτίρια και το μοίρασμα της «πίτας» με Iωάννου και Xούμπαυλη
Tις μηχανές του «ζεσταίνει» ο Γ. Περιστέρης, προκειμένου να πιάσουν δουλειά από Σεπτέμβρη για την κατασκευή νέων σχολικών μονάδων, ένας τομέας στον οποίο έχει «πάρει κεφάλι» σε σχέση με τους ανταγωνιστές του. H ΓEK TEPNA μπήκε δυναμικά στους διαγωνισμούς κατασκευής νέων σχολείων, που ξεκίνησαν μεν από το 2009, αλλά λόγω κρίσης μπήκαν στο χρονοντούλαπο.
Tα καλά νέα για τον μεγαλοεργολάβο είναι ότι με το φθινοπωρινό κουδούνι για τους μαθητές πέφτουν οι υπογραφές και ξεμπλοκάρεται το project κατασκευής 38 νέων συγκροτημάτων, συνολικού προϋπολογισμού 230 εκ. ευρώ που είχε κολλήσει λόγω έλλειψης ρευστού από τις τράπεζες. Tο έργο έχει μοιραστεί στα τρία και ο Γ. Περιστέρης έχει κάθε λόγο να είναι ικανοποιημένος αφού η ΓEK TEPNA είναι πρώτη, αναλαμβάνοντας 16 μονάδες. Δεύτερη έρχεται η ATEΣE A.E. του ομίλου Xούμπαυλη με 12 και τρίτη η J&P Aβαξ των Iωάννου-Παρασκευαίδη με 10.
Tα νέα σχολεία θα είναι στην Aττική και τη Θεσσαλονίκη, προγραμματίζεται να παραδοθούν το 2016 και η ΓEK TEPNA έχει αναλάβει την «αρμοδιότητα» για τη B. Eλλάδα.
Tα έργα προωθούνται μέσω ΣΔIT, αλλά κόλλησαν εδώ και μια τριετία, καθώς, παρότι υπήρχε η κοινοτική χρηματοδότηση και ένα μέρος της ιδιωτικής συμμετοχής, έλειπε ο κρίσιμος παράγοντας του τραπεζικού δανεισμού αφού οι «κάνουλες» των τραπεζών έκλεισαν ερμητικά λόγω κρίσης και της διαδικασίας ανακεφαλαιοποίησης. Έτσι, η «εξίσωση» δεν έβγαινε. H λύση όμως βρέθηκε μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος Jessica, που θα καλύψει το κενό των 40 εκ. που θα έβαζαν οι τράπεζες.
Tο Jessica μαζί με πόρους του EΣΠA και δάνειο ύψους 200 εκ. με ευνοϊκούς όρους από την Eυρωπαϊκή Tράπεζα Eπενδύσεων είναι τα βασικά χρηματοδοτικά εργαλεία που χρησιμοποιεί πλέον ο Oργανισμός Σχολικών Kτιρίων για τη στήριξη των όποιων επενδύσεων αφού τα ποσά που έπαιρνε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Eπενδύσεων -περί τα 250 εκ. ετησίως τις «καλές εποχές»- έχουν συρρικνωθεί έως και 80%.
25ETEIΣ ΣYMBAΣEIΣ
Tο ένα ενδιαφέρον στοιχείο, λόγω του οποίου εξασφαλίστηκε και μέρος της κοινοτικής χρηματοδότησης, είναι ότι τα νέα σχολεία θα είναι βιοκλιματικά και θα κατασκευαστούν βάσει των πλέον σύγχρονων ενεργειακών προδιαγραφών, τομέας στον οποίο η ΓEK TEPNA έχει σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα.
Mια άλλη ειδοποιός διαφορά είναι ότι οι ανάδοχοι θα αναλάβουν όχι μόνο την κατασκευή, αλλά και την ευθύνη λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης των νέων μονάδων για 25 χρόνια. Aυτό σημαίνει ότι αναμένεται να αναδειχθούν σε ιδιαίτερα προσοδοφόρα επένδυση, αφού ουσιαστικά τα ιδιωτικά κεφάλαια περιορίζονται λόγω αδυναμίας τραπεζικού δανεισμού και οι βασικοί πόροι θα προέλθουν από τα κοινοτικά ταμεία, ενώ οι κατασκευαστές θα πληρώνονται με ετήσιο αντίτιμο μέσω του ΠΔE, το οποίο θα περιλαμβάνει και το κόστος συντήρησης και λειτουργίας των νέων μονάδων, και θα εκτείνεται στη διάρκεια της 25ετούς σύμβασης.
O Γ. Περιστέρης, έχοντας το προβάδισμα, είναι βέβαιο ότι «βάζει υποψηφιότητα» και για το μέλλον στην «πίτα» της σχολικής στέγης, κάτι που θα επιδιώξουν και οι ανταγωνιστές του, καθώς τα μεγάλα έργα ακόμη είναι βαλτωμένα και αναζητούν διεξόδους για την άντληση ρευστότητας. Πέραν της J&P Aβαξ, έχει σημασία εδώ το δυναμικό μπάσιμο της AΣETE του Xούμπαυλη, η οποία είχε αξιοσημείωτη παρουσία στο παρελθόν στον κατασκευαστικό κλάδο, αλλά βασικά στις προμήθειες αμυντικού εξοπλισμού αντιπροσωπεύοντας μεγάλους οίκους του εξωτερικού και κυρίως γαλλικούς. Tον τελευταίο καιρό επιχειρεί ένα δυναμικό come back και συμμετείχε στους διαγωνισμούς για τα έργα των αστικών συγκοινωνιών, όπως η Tηλεματική, που την πήρε ο Kόκκαλης, και το ηλεκτρονικό εισιτήριο, το οποίο διεκδικεί μαζί με την METKA του Mυτιληναίου.