Μετά το «ναυάγιο» του πρώτου διαγωνισμού
Λάτσης, Μπόμπολας και ξένοι «μνηστήρες» παίρνουν θέσεις για το «φιλέτο» του ΟΛΘ
Τέσσερις μήνες μετά το «ναυάγιο» του πρώτου διαγωνισμού για τη μαρίνα της Θεσσαλονίκης (τον περασμένο Απρίλιο κηρύχθηκε άγονος), ο ΟΛΘ προχωρά σε δεύτερη προσπάθεια, προσδοκώντας την «εμφάνιση» επενδυτών αυτή την φορά.
Το ενδιάμεσο διάστημα αυτών των μηνών λειτουργεί υπέρ των σχεδίων του ΟΛΘ, καθώς το κλίμα στο τραπεζικό σύστημα, μετά τις ανακεφαλαιοποιήσεις, θα αρχίσει να σταθεροποιείται, ενώ και οι μεγάλες αντιδράσεις που υπήρχαν στην συμπρωτεύουσα για την δημιουργία της μαρίνας ελλιμενισμού 218 σκαφών, φαίνεται πως έχουν καμφθεί. Παράγοντες που εκτιμάται πως θα επιδράσουν θετικά στην «ψυχολογία» των ενδιαφερόμενων επενδυτών, που στον προηγούμενο διαγωνισμό διατηρούσαν επιφυλάξεις, με αποτέλεσμα να μην υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές.
Βασική αιτία την οποία επικαλέστηκαν, ήταν αφενός η «αναταραχή» στο τραπεζικό «τοπίο», καθώς οι πληροφορίες έκαναν λόγο αφενός για πρόβλημα που ενέσκηψε στην εξασφάλιση εγγυητικής από τις τράπεζες ύψους 11,3 εκατ. ευρώ, ποσό ίσο με εκείνο της επένδυσης στη μαρίνα Θεσσαλονίκης και αφετέρου τηρούσαν στάση αναμονής σχετικά με το μοντέλο ιδιωτικοποίησης που θα επιλέξει τελικά το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων για τον ΟΛΘ.
Ο νέος διαγωνισμός, σύμφωνα με τους όρους του οποίου οι υποψήφιοι επενδυτές θα πρέπει να υποβάλουν τους φακέλους με τις οικονομικές τους προσφορές μέχρι τις 3 Σεπτεμβρίου και ως τις 28 Αυγούστου θα μπορούν να παραλαμβάνουν τα τεύχη δημοπράτησης από τον ΟΛΘ, ξεκινά με καλύτερες προοπτικές και οι πληροφορίες αναφέρουν πως αναμένεται «σύγκρουση ισχυρών» στην διεκδίκηση του project.
Οι «μνηστήρες»
Η μεγάλη «ναυμαχία» μεταξύ των Ελλήνων ενδιαφερόμενων «μνηστήρων» για τη μαρίνα της Θεσσαλονίκης αναμένεται να διεξαχθεί μεταξύ της Lamda Development του ομίλου Λάτση και της κοινοπραξίας Άκτωρ (του ομίλου Μπόμπολα), ΑΚΤΕ- VEGA, Cosmos Yachting και Marina Kroslin.
Λάτσης και Μπόμπολας είχαν περάσει στην φάση του short list και στον πρώτο διαγωνισμό, δείχνοντας ζωηρό ενδιαφέρον για την διαχείριση και αξιοποίηση της μαρίνας, αλλά δεν «χτύπησαν» τελευταία στιγμή με δεσμευτικές προσφορές εξαιτίας των προβλημάτων των τραπεζών.
Σχέδιο του Λάτση άλλωστε, είναι να προσθέσει στο χαρτοφυλάκιο της Lamda Development νέες μαρίνες, καθώς τα έσοδα από την αξιοποίησή τους αποτελούν «δέλεαρ». Ήδη συμμετέχει στον διαγωνισμό για το πρώτο cluster των 11 μαρίνων που βγάζει προς πώληση το ΤΑΙΠΕΔ και περιλαμβάνει τις μαρίνες Αλίμου, Πόρου, Ύδρας, Επιδαύρου και εκτιμάται πως θα «χτυπήσει» και την επόμενη ομάδα που «ψάχνει» ιδιώτη επενδυτή. Στόχος του είναι να απλώσει τον επενδυτικό του «ιστό» στον τομέα των μαρίνων σε όλη την χώρα, αφού και η «προϊστορία» της Lamda με τη μαρίνα Φλοίσβου την οποία ελέγχει, θεωρείται πετυχημένο εγχείρημα.
Πληροφορίες αναφέρουν πως η Lamda Development στον νέο διαγωνισμό για τη μαρίνα Θεσσαλονίκης, δεν αποκλείεται να πραγματοποιήσει «κοινή κάθοδο» με τον τουρκικό όμιλο Dogus, με τον οποίο ήδη συνεργάζονται στη μαρίνα του Φλοίσβου και με τον οποίο «συμμάχησαν» και στην διεκδίκηση του πρώτου cluster των μαρίνων.
Εκεί όπου και πάλι βρίσκονται «αντίπαλοι» με τον όμιλο Μπόμπολα, ο οποίος πραγματοποιεί «κοινή κάθοδο» με τις εταιρίες AKTE ΒΕΓΑ και Cosmos Yachting. Ο Μπόμπολας το τελευταίο διάστημα επίσης έχει στρέψει την προσοχή του σε projects μαρίνων, κυρίως σε περιοχές με αυξημένη τουριστική κίνηση, όπου τα σκάφη Ελλήνων και ξένων ισχυρών του χρήματος και όχι μόνο «ψάχνουν» μέρος για να ελλιμενιστούν.
Καθότι όμως, ο διαγωνισμός για την μαρίνα Θεσσαλονίκης είναι διεθνής, έντονο αναμένεται να είναι και το επενδυτικό ενδιαφέρον από ξένους ομίλους. Πληροφορίες αναφέρουν ήδη διερευνητικές επαφές δεύτερου μεγάλου τουρκικού ομίλου που διαχειρίζεται εμπορικό και τουριστικό λιμάνι στην Αττάλεια και ένα λιμάνι κρουαζιέρας στο Κουσάντασι, ενώ ενδιαφέρον φέρεται να υφίσταται και από ισχυρό «παίκτη» της Γαλλίας.
Το «αγκάθι»
Μπορεί οι «οιωνοί» για τον νέο διαγωνισμό της μαρίνας να είναι καλύτεροι σε σχέση με τον προηγούμενο, ωστόσο, αυτό που προκαλεί ανησυχία στην διοίκηση του ΟΛΘ είναι το μοντέλο που τελικά θα εφαρμόσει το ΤΑΙΠΕΔ ως προς την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού.
Αν δηλ. θα παραχωρηθεί ολόκληρο ή ανά τμήματα και υποδομές. Μάλιστα, αναστολές είχαν και οι επενδυτές για τη μαρίνα Θεσσαλονίκης στον προηγούμενο διαγωνισμό, καθώς αν γίνει master concessing του λιμένα, φαίνεται πως αλλάζουν οι «όροι» του παιχνιδιού και για εκείνους. Αντιδράσεις όμως, υπάρχουν και από παραγωγικούς φορείς της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι τάσσονται κατά της πλήρους ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ.
Τι προβλέπει η σύμβαση – 218 θέσεις ελλιμενισμού και 35ετή διαχείριση
Η σύμβαση που θα διεκδικήσουν οι υποψήφιοι επενδυτές για τη μαρίνα Θεσσαλονίκης προβλέπει την δημιουργία 218 θέσεων ελλιμενισμού σκαφών. Οι κατασκευαστικές εργασίες αναμένεται να διαρκέσουν για τρία χρόνια και σύμφωνα με την σύμβαση, ο ιδιώτης επενδυτής θα αναλάβει την χρήση, τόσο της θαλάσσιας ζώνης μπροστά στο κρηπίδωμα Νο 1 του λιμανιού και της χερσαίας ζώνης στην πρώτη προβλήτα (7.195 στρέμματα για εστίαση, αναψυχή, εμπόριο ναυτιλιακών ειδών), όσο και του υπαίθριου χώρου στην δεύτερη προβλήτα, που θα χρησιμοποιηθεί για την διαχείμαση και την επισκευή σκαφών αναψυχής.
Ο ιδιώτης επενδυτής θα έχει την διαχείριση της μαρίνας (κατασκευή, λειτουργία και εκμετάλλευση) για χρονικό διάστημα 35 ετών, ενώ βάσει του σχεδιασμού, οι θαλάσσιες υποδομές θα σταματούν μέχρι τον προηγούμενο κάθετο δρόμο της Αριστοτέλους για να μην υπάρξει καμία αισθητική παραμόρφωση του θαλάσσιου μετώπου, όπως διαμαρτύρονταν και τοπικοί φορείς της Θεσσαλονίκης.