Πλήγμα η προσάραξη του πλοίου «Smart» που πρόσθεσε μόλις πέρυσι στον στόλο του
Σε νοτιοαφρικανικό ύφαλο «χτύπησε» η NG Moundreas του Nικόλα Mουνδρέα. Mια δουλειά ρουτίνας για την φόρτωση του πλοίου «Smart», χωρητικότητας 151.279 dwt, με άνθρακα και την αποχώρησή του από τον λιμένα του Richard Bay στην Nότιο Aφρική, μετατράπηκε σε εφιαλτική περιπέτεια, πλήττοντας την ελληνική ναυτιλιακή εταιρία. Tο υπό σημαία Παναμά bulker προσάραξε την περασμένη Δευτέρα σε ρηχό ύφαλο δίπλα από την έξοδο του λιμανιού, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια τεράστια ρωγμή πάνω από 10 μέτρα, η οποία και δυσχέρανε σημαντικά τις προσπάθειες των διασωστικών συνεργείων. Bέβαια, ο πλοίαρχος είχε δώσει σχεδόν αμέσως εντολή στο 25μελές πλήρωμά του να εγκαταλείψει το πλοίο, το οποίο, σύμφωνα με τις Aρχές του λιμένα Richards Bay έχει διαρραγεί στη μέση και έχει πάρει κλίση.
Eδώ και αρκετές μέρες, τρία ρυμουλκά λαμβάνουν μέρος στην επιχείρηση «απεγκλωβισμού» του capesize, όμως, πρόκειται για μια δύσκολη «αποστολή». Πολλοί είναι εκείνοι που έκαναν λόγο για μηχανική βλάβη που αντιμετώπισε το πλοίο κατά τον απόπλου του από το λιμάνι, όμως, όπως συμφωνούν οι περισσότεροι, είναι πολύ νωρίς ακόμη για να βγουν συμπεράσματα, αφού τα αίτια της προσάραξης θα διερευνηθούν ενδελεχώς. Πρόκειται πάντως, για το δεύτερο περιστατικό που λαμβάνει χώρα στη N. Aφρική σε λιγότερο από έναν μήνα. Eίχε προηγηθεί το πρόβλημα που παρουσιάστηκε με το «Kiani Satu».
Tο πλοίο της «Moundreas» σημειώνεται πως διαθέτει ασφαλιστική κάλυψη από την P&I Association, αλλά όπως και να έχει, αποτελεί πλήγμα για την ναυτιλιακή, η οποία πρόσθεσε το συγκεκριμένο «σκαρί» στον στόλο της μόλις πέρυσι.
«Σωσίβιο» η Ocean Rig για τον Οικονόμου – Ενέχυρο στις τράπεζες το 19,1% για να καλύψει «τρύπα» $230 εκ. της Dryships
Η θυγατρική Ocean Rig «καλείται», για ακόμη μια φορά, να βγάλει από την δύσκολη θέση την μητρική Dryships του Γιώργου Οικονόμου. Μπορεί πριν από μερικούς μήνες και συγκεκριμένα τον περασμένο Μάρτιο, ο εφοπλιστής να δήλωνε πως η πώληση ή η ενεχυρίαση μετοχών της Ocean Rig δεν είναι προτιμητέα λύση, αλλά λύση ανάγκης και δεν μπορεί να συνεχίζεται στο διηνεκές, όμως, οι έντονες πιέσεις από τις πιστώτριες τράπεζες της Dryships και η ανάγκη άντλησης ρευστού, δεν αφήνει για την ώρα άλλα περιθώρια.
Έτσι, πριν από μερικές μέρες, ο εφοπλιστής έριξε και πάλι το «καλό του χαρτί» στο… τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους πιστωτές του, που δεν είναι άλλο από την μεταβίβαση μετοχών της Ocean Rig σε εκείνους, καθώς η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά, Dryships, «παλεύει» εδώ και αρκετό καιρό να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό ύψους 230 εκατ. δολ. μέσα σε μια ήδη πιεσμένη αγορά.
Πιο συγκεκριμένα, η ναυτιλιακή εταιρία του Γιώργου Οικονόμου, η οποία ελέγχει έναν στόλο 52 πλοίων, προχώρησε στην ενεχυρίαση ποσοστού 19,1% (14,9 εκατ. μετοχές) από το 60% που κατέχει συνολικά η Dryships στην Ocean Rig, σε μια προσπάθεια να αναβάλει αποπληρωμές χρεών και να τακτοποιήσει αθετήσεις όρων δανειακών απαιτήσεων. Η κίνηση αυτή συνέβαλε, όπως παρατήρησε ο αναλυτής της Wells Fargo Securities, Michael Weber στο να «ψαλιδιστούν» οι προβλέψεις για ανάγκες κεφαλαίων της Dryships, από τα 400 εκατ. δολ. για το τρέχον και το επόμενο έτος στα 230 εκατ. δολ. για το ίδιο χρονικό διάστημα. Η αξία των μετοχών που μεταβιβάστηκαν στους δανειστές, σύμφωνα με την τελευταία τιμή της μετοχής της Ocean Rig, αγγίζει τα 271 εκατ. δολ.
Πρόκειται βέβαια, για προσωρινές ενεχυριάσεις μετοχών, όπως δήλωσε στην Tradewinds, αλλά και στους επενδυτές ο οικονομικός διευθυντής του ναυτιλιακού ομίλου, Ziad Nakhleh, καθώς θα επιστραφούν σταδιακά στο μέλλον στην Dryships.
Εχέγγυο
Το ποσοστό που κατέχει η Dryships στην Ocean Rig αποτελεί σημαντικό εχέγγυο για να μπορέσει η πρώτη να παραμείνει στον «αφρό» και να καλύψει τις ανάγκες ρευστού που έχει. Και αυτό γιατί η Ocean Rig, όπως παρατηρούν ναυτιλιακοί αναλυτές, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία της, παραμένοντας σε «ρότα» κερδών της τάξεως των 38,8 εκατ. δολ. το δεύτερο τρίμηνο του έτους, ενώ οι προοπτικές της για νέα «χρυσά» συμβόλαια γεωτρήσεων πετρελαίου παρουσιάζουν αυξητικές τάσεις.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, πως ο Γιώργος Οικονόμου, ο εφοπλιστής που ξέρει να «οσφρίζεται» τις ευκαιρίες και να ακολουθεί τους… δρόμους του μαύρου χρυσού, τον Μάρτιο αποφάσισε να μεταφέρει την έδρα της Ocean Rig από την Νορβηγία στην Αθήνα, καθώς η Ελλάδα έχει μπει γερά στο «παιχνίδι» των ερευνών για τους υδρογονάνθρακες και τα drillships ελληνικών και ξένων ομίλων «χτίζουν» θέσεις.
Δεν είναι η πρώτη φορά, άλλωστε, που ο Γιώργος Οικονόμου ψάχνει «στήριγμα» στην Ocean Rig για την Dryships. Πρόσφατα, η τελευταία είχε προχωρήσει και πάλι στην «δέσμευση» 5,45 εκατ. μετοχών του πετρελαϊκού κολοσσού (ποσοστό της τάξεως του 4,1%) για να ρυθμίσει δύο δάνεια, τα οποία ανέρχονταν αρχικά στα 220 εκατ. δολάρια. Παρόλο που η ναυτιλιακή εταιρία δεν αποκάλυψε την ταυτότητα του πιστωτή, έγγραφα των δανειακών συμβάσεων που είχαν συναφθεί την περίοδο μεταξύ 2007 και 2008 και είχαν δημοσιοποιηθεί και από την αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, φέρουν ως πιστωτή την Τράπεζα Πειραιώς. Την ίδια τακτική της πώλησης μετοχών της Ocean Rig είχε ακολουθήσει και την άνοιξη του 2012, ο εφοπλιστής εξασφαλίζοντας τότε έσοδα 186,87 εκατ. δολ.
Οι ζημίες 18,2 εκ. δολ. και το σχέδιο για απόσχιση
Η «φουρτούνα» της κρίσης που έχει πλήξει τις ναυλαγορές δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστη την Dryships, η οποία το δεύτερο τρίμηνο του έτους παρουσίασε καθαρές ζημίες ύψους 18,2 εκατ. δολ, ενώ η μετοχή της απώλεσε περίπου 0,05 δολ. ανά κομμάτι, μια μείωση ελαφρώς μεγαλύτερη από τις μέσες τιμές που προέβλεπαν οι αναλυτές. Μέσα στα πλαίσια, λοιπόν, ενίσχυσης των ταμείων της, ο Γιώργος Οικονόμου, έχει στα… σκαριά σχέδιο, το οποίο αναμένεται να ανακοινωθεί προς το τέλος του καλοκαιριού και το οποίο πάλι θα έχει στο επίκεντρό του, την Ocean Rig.
Σύμφωνα με την Tradewinds, η Ocean Rig θα ανακοινώσει το πρώτο μέρισμά της και τα πλάνα της να προχωρήσει σε απόσχιση και δημιουργία ενός εταιρικού σχήματος με τα χαρακτηριστικά της Master Limited Partnership, όπου θα συμπεριληφθεί μέρος του στόλου των 10 drillships και των νεότευκτων γεωτρύπανων. Μια κίνηση, που όπως υποστηρίζουν και αναλυτές της Wells Fargo Securities, θα μπορούσε να αποδειχθεί ελκυστική για τους επενδυτές και να συνδράμει στην συνολική βελτίωση της εικόνας της Dryships.