Γιατί έμεινε στο συρτάρι σύμβαση 62 εκατ. με τον ιρακινό στρατό;
Πώς χάθηκαν σε μία στιγμή 2,5 εκατ.
Η ΕΛΒΟ χρεώνεται 60.000 ευρώ ημερησίως από την απραγία
Από πού θα προμηθεύεται οχήματα ο Ελληνικός Στρατός
Του Κώστα Νούση
Οσμή σκανδάλου αναδύεται από το βάθος του μηνύματος της Τρόικας προς την ελληνική Κυβέρνηση μέσω του οποίου επιτάσσει το άμεσο κλείσιμο της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας χωρίς να δοθεί καμία αποζημίωση στους εργαζομένους, καταστρατηγώντας, έτσι, κάθε έννοια εργασιακού δικαιώματος. Αν και το Μαξίμου και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς αντιτίθεται σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, αναζητώντας αντιπροτάσεις να παραθέσει στους δανειστές μας, οι πράξεις ορισμένων δείχνουν διαφορετικές προθέσεις από αυτές που μπορεί να έχει ο πυρήνας ή ακόμα και ολόκληρο το κυβερνητικό σχήμα.
Τι γίνεται όμως με την περίπτωση της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) και πόσο μαύρα είναι τελικά τα ταμία της για να οδηγηθεί σε ξαφνικό θάνατο; Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της dealnews.gr, στο συρτάρι του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας υπάρχει απόρρητο έγγραφο διακρατικής σύμβασης με το Ιράκ για την κατασκευή 200 οχημάτων HUMMER συγκεκριμένου τύπου ενώ το ύψος της παραγγελίας ανέρχεται στα 62 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, τη χώρα μας και τις εγκαταστάσεις της ΕΛΒΟ είχε επισκεφθεί στις 2 Ιουλίου ο ίδιος ο Γενικός Γραμματέας του ιρακινού Υπουργείου Άμυνας Στρατηγός Mohan Al Furaiji συνοδευόμενος από υψηλόβαθμα στελέχη και την Ελληνίδα υφυπουργό Άμυνας Φώφη Γεννηματά, με σκοπό να επιθεωρήσει και να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι την δουλειά που γίνεται και εν τέλει να κλείσει την συμφωνία. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, πρόκειται για μία παραγγελία άμεσα παραδοτέα για τον Μάιο του 2014.
Η ΕΛΒΟ από την πλευρά της πριν ακόμα οι εργαζόμενοι οδηγηθούν σε επίσχεση εργασίας είχε βρει τα πρώτα «σκάφη» (σασί) ώστε να ξεκινήσει άμεσα η παραγωγή, ωστόσο, αντί αυτού κατέληξε στα συρτάρια.
Σημειώνεται ότι περίπου ένα μήνα νωρίτερα, στα τέλη Μαΐου, η αρμόδια επιτροπή για θέματα άμυνας της ελληνικής Βουλής ενέκρινε νομοσχέδιο σύμφωνα με το οποίο διακανονίζονται οφειλές του Ιράκ προς την εταιρεία Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα και προς τον Οργανισμό Εξαγωγικών Πιστώσεων. Οι συνολικές -προ νομοσχεδίου- οφειλές ανέρχονται στο ποσό των 259 εκατομμυρίων ενώ τώρα στα 126 εκατ. δολάρια. Η αποπληρωμή προβλέπεται να γίνει σε 44 εξαμηνιαίες ίσες και διαδοχικές δόσεις και η πρώτη δόση προβλέπεται να καταβληθεί τον Μάρτιο του 2019.
Το πάρτι των εμπόρων και οι καταγγελίες για πρώην υπουργούς
Η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων είναι ο αποκλειστικός προμηθευτής του Ελληνικού Στρατού σε ανταλλακτικά και κάθε είδους οχήματα. Ο αντιπρόεδρος εργαζομένων της ελληνικής Βιομηχανίας Θεόδωρος Δημητριάδης, μιλώντας στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας DEAL news, τόνισε ότι «σε περίπτωση που η Βιομηχανία οχημάτων φύγει από το προσκήνιο της παραγωγής για τον ελληνικό στρατό τότε θα ξεκινήσει ένα μεγάλο πάρτι καθώς τα πάντα θα πρέπει να προμηθεύονται από τους εμπόρους ενδιάμεσους της Γερμανίας»
Ο κ. Δημητριάδης δεν δίστασε να καταγγείλει πως «την ώρα που γίνονται όλα αυτά τα πολιτικά παιχνίδια, ο Ε.Σ. έχει άμεση ανάγκη από οχήματα, μάλιστα, είχε κατατεθεί αίτημα για ανάγκες 7.000 φορτηγών», ωστόσο, όπως επισήμανε αυτή η παραγωγή πάγωσε επί υπουργίας του κυρίου Μπεγλίτη και νωρίτερα του κυρίου Τασούλα. Σύμφωνα με τον ίδιο η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων διαθέτει καλούπια 30 ετών που δεν έχουν άλλες εταιρείες καθώς οι ξένες εταιρείες με το πέρασμα 15 ετών τα αντικαθιστούν και τα ανανεώνουν με καινούργια, «αυτό σημαίνει ότι εάν η ΕΛΒΟ κλείσει τότε θα πρέπει άμεσα να αντικατασταθούν συνολικά 15.000 φορτηγά που διαθέτει ο Ελληνικός Στρατός γιατί δεν θα υπάρχουν ανταλλακτικά. Φαντάζεστε το πάρτι των εμπόρων».
Οι παραγγελίες στα υπόστεγα και οι ρήτρες
Σε περίπτωση που κάποιος αναρωτιέται εάν αυτή τη στιγμή υπάρχουν παραγγελίες σε εξέλιξης στα υπόστεγα της ΕΛΒΟ, η απάντηση είναι θετική. Την ίδια στιγμή όμως υπάρχουν και ρήτρες που θα πρέπει να καταβάλει η χώρα μας σε περίπτωση που δεν ολοκληρώσει ή καθυστερήσει ένα έργο.
«Στα υπόστεγα της βιομηχανίας υπάρχει ανεκτέλεστο έργο 35 εκατ. ευρώ. Για την ακρίβεια υπάρχει παραγγελία 200 φορτηγών οχημάτων από την Κύπρο, ένα σύνολο αρματοφόρων -το έργο του οποίου κέρδισε η ΕΛΒΟ μέσω διεθνούς μειοδοτικού διαγωνισμού και όχι με απευθείας ανάθεση. Όλα αυτά παραμένουν ανεκτέλεστα καθώς οι τράπεζες έχουν κλείσει τις στρόφιγγες χρηματοδότησης. Σημειώνεται δε ότι λόγω της επίσχεσης υπάρχουν ανταλλακτικά για τον ελληνικό στρατό τα οποία δεν παραδίδονται».
Ο αντιπρόεδρος εργαζομένων υποστήριξε παράλληλα ότι για κάθε πρόγραμμα που καθυστερεί υπάρχουν ρήτρες ενώ ευτύχημα θεωρεί το γεγονός ότι στην Κύπρο δεν έχει χρειαστεί να πληρώσουμε μεγάλη αποζημίωση ενώ σημείωσε ότι λόγο της κατάστασης κινδυνεύει να τιναχτεί στον αέρα και το πρόγραμμα παραγγελίας της.
Πώς χάθηκαν σε μία στιγμή 2,5 εκατ.
Την ώρα που η χώρα μας έχει ανάγκη από ρευστό την ίδια κιόλας στιγμή μας δίνεται η ευκαιρία και πετάμε στα «σκουπίδια» αλόγιστα τα εκατομμύρια. Η πλευρά των εργαζομένων αναφέρει ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν ετοιμοπαράδοτα 10 φορτηγά και για 125.000 ευρώ δεν δίνεται στην εταιρεία ενημερότητα για να εισπραχθούν 2,5 εκατομμύρια. Χρήματα τα οποία θα ήταν αρκετά για να πληρωθούν ορισμένες άμεσες ανάγκες και θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν και άλλα φορτηγά οχήματα.
Αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι κάθε μέρα που η ΕΛΒΟ μένει κλειστεί χρεώνεται 60.000 ευρώ λόγω μη παραγωγής.
Τέλος ο αντιπρόεδρος των εργαζομένων υποστηρίζει ότι η ΕΛΒΟ θα μπορούσε μέσα σε ένα χρόνο να γυρίσει στα κέρδη και να γίνει προπομπός ανάπτυξης αναφέροντας χαρακτηριστικά «Η ΕΛΒΟ σε ένα χρόνο κάνει το άλμα και θα είναι παράδειγμα ανάπτυξης γιατί μαζί της θα αναπτυχθούν και άλλες περιφερειακές επιχειρήσεις με τις οποίες συνεργαζόμαστε από την Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία. Αποτελούμε την ατμομηχανή αλλά από πίσω υπάρχουν και άλλες εταιρείες η οποίες θα οδηγηθούν σε κατάρρευση».
Στα 23,3 εκατ. ευρώ οι ζημιές το 2012
Σύμφωνα με τον ισολογισμό της εταιρεία, τα έσοδά της τον περασμένο χρόνο περιορίστηκαν σε μόλις 5,82 εκατ. ευρώ, από 7,39 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση (22,15 εκατ. ευρώ το 2010, 36,90 εκατ. ευρώ το 2009, 40,60 εκατ. ευρώ το 2008, 83,95 εκατ. ευρώ το 2007), παρουσιάζοντας έτσι μείωση κατά 21,2% σε ποσοστό και κατά 1,57 εκατ. ευρώ σε αξία, σε ετήσια βάση.
Η ΕΛΒΟ, η οποία λειτουργεί βιομηχανική μονάδα στη Θεσσαλονίκη και ασχολείται στον τομέα της, παρουσίασε ζημιές προ φόρων 19,51 εκατ. ευρώ το 2012, ενώ την προηγούμενη οικονομική χρήση είχε παρουσιάσει αντίστοιχες ζημιές 23,09 εκατ. ευρώ (21,33 εκατ. ευρώ το 2010). Μετά τον συνυπολογισμό των φόρων της χρήσης το καθαρό αποτέλεσμα της εταιρείας το 2012 ήταν ζημιές 19,08 εκατ. ευρώ, έναντι καθαρών ζημιών 23,29 εκατ. ευρώ το 2011 (21,82 εκατ. ευρώ το 2010). Τα ίδια κεφάλαια της ΕΛΒΟ (6,93 εκατ. ευρώ) αντιστοιχούν στο 7,4% του συνόλου των απασχολουμένων κεφαλαίων (69,56 εκατ. ευρώ).
Στα τέλη του 2012 η επιχείρηση απασχολούσε 376 εργαζομένους, έναντι 408 στα τέλη του 2011 και 493 στα τέλη του 2010. Στο απόγειο της ισχύος της την τελευταία δεκαετία, το έτος 2004, η επιχείρηση είχε καταγράψει ετήσια έσοδα 178,73 εκατ. ευρώ, κέρδη προ φόρων 10,35 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 7,59 εκατ. ευρώ.