Πως ο «αστέρας» του Nasdaq έχασε τη λάμψη του σε μια διετία
Επενδυτές ετοιμάζουν δικαστικές προσφυγές μετά τη βουτιά 80% της μετοχής
Η «βουτιά» πάνω από 80% της μετοχής της Velti και η εκτόξευση των ζημιών στα 130 εκατ. δολ. το δεύτερο τρίμηνο του 2013 ήταν το «φυτίλι» που… άναψε τον πόλεμο. Δεκάδες επενδυτές της εισηγμένης στον Nasdaq, ελληνικής εταιρίας mobile marketing ετοιμάζονται να προσφύγουν κατά της εταιρίας δικαστικά, κατηγορώντας την διοίκηση για παραπλανητική πληροφόρηση από την είσοδό της στο αμερικανικό ταμπλό και μετά.
Πολλοί είναι εκείνοι που αμφισβητούν ευθέως τα στοιχεία με τα οποία η εταιρία εισήλθε στον Nasdaq, ενώ έχοντας δεχτεί πλήγμα από την κατάρρευση της μετοχής, κατηγορούν την εταιρία για εξαπάτηση του επενδυτικού κοινού και παραβίαση των κανόνων της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Οι μέτοχοι υποστηρίζουν επίσης ότι η διοίκηση είχε υπερεκτιμήσει τα έσοδα του ομίλου, αν και είχε σοβαρές αδυναμίες είσπραξης απαιτήσεων από πελάτες.
Απόδειξη αποτελεί η απόφαση για μείωση των απαιτήσεων, της τάξεως των 100 εκατ. δολ. από πελάτες της σε Ελλάδα και Κύπρο, γεγονός που διεύρυνε τις ζημίες και έδωσε ένα επιπλέον ηχηρό «ράπισμα» στην ήδη αρνητική χρηματιστηριακή της πορεία.
Είναι χαρακτηριστικό πως μόνο στις 26 Αυγούστου κατατέθηκαν από δύο νομικά γραφεία συλλογικές αγωγές στο δικαστήριο της Βόρειας Περιφέρειας της Καλιφόρνια με τους επενδυτές να διεκδικούν σημαντικές αποζημιώσεις.
Η ανακοίνωση δε, των αρνητικών οικονομικών για ένα ακόμη τρίμηνο σε συνδυασμό με την χρηματιστηριακή καθίζηση στα χαμηλότερα επίπεδα όλων των εποχών (από τα 20 δολ. όταν εισήχθη στο χρηματιστήριο των ΗΠΑ διαπραγματεύεται πλέον στα 0,35 δολ.- τιμή συνεδρίασης 10ης Σεπτεμβρίου), συνοδεύτηκε και με την αποχώρηση του γενικού εκτελεστικού διευθυντή, Χρήστου Κασκαβέλη, εκ των ιδρυτικών μελών και βασικός μέτοχος της Velti.
Σε «ελεύθερη πτώση»
Πριν από δύο χρόνια η πρώτη ελληνική εταιρία mobile marketing, η Velti περνούσε το «κατώφλι» του Nasdaq. Για τους Αμερικανούς επενδυτές και όχι μόνο, ένας όμιλος- αστέρας με ισχυρή οικονομική θέση και με διεθνείς πελάτες, όπως η Coca Cola, η Toyota κ.α. «ανέτειλε» στο αμερικανικό χρηματιστήριο και για πολλούς είχε όλα τα εχέγγυα να ανταγωνιστεί κολοσσούς, όπως η Google.
Η ιλιγγιώδης «κούρσα» της εταιρίας, που ίδρυσαν πριν από 13 χρόνια ο διευθύνων σύμβουλος, Αλέξανδρος Μούκας και οι κ.κ. Μενέλαος Σκουλούδης και Χρήστος Κασκαβέλης, είχε ως αποτέλεσμα η τιμή της μετοχής της να σκαρφαλώσει στα 20 δολάρια και η εγγραφή της στον αμερικανικό δείκτη να αποτελέσει ένα πετυχημένο case study, καθώς κατάφερε να αντλήσει περίπου 300 εκατ. δολ.
Δύο χρόνια μετά όμως, και ειδικά τον τρέχον έτος, ο «αστέρας» της Velti έχει χάσει την άλλοτε εκτυφλωτική του λάμψη. Οι εποχές με τα λαμπερά πάρτυ στις Κάννες, την Σανγκάη και το Νέο Δελχί έχουν περάσει ανεπιστρεπτί και πλέον η διοίκηση παλεύει με έναν κυκεώνα προβλημάτων και αρνητικών εξελίξεων.
Οι ζημίες αυξήθηκαν, ενώ τα έσοδα υπέστησαν το δεύτερο τρίμηνο του έτους καθίζηση κατά 47% (στα 31,2 εκατ. δολ.). Ταυτόχρονα, παρατηρήθηκαν αρρυθμίες στις εξοφλήσεις πελατών της, όπως αποκαλύφθηκε στις αρχές Αυγούστου από τον επικεφαλής της Windfinder (μία από τις εταιρίες- πελάτες), με αποτέλεσμα όλα αυτά να συνιστούν ένα «εκρηκτικό μείγμα».
«Πληγή» τα Βαλκάνια
Το μεγαλύτερο «χαστούκι» η Velti το δέχτηκε από τις δραστηριότητές της στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια που λόγω της οικονομικής κρίσης, εμφάνισαν αρκετά προβλήματα και «τραυμάτισαν» το προφίλ της εταιρίας.
Δεν είναι τυχαίο ότι από τον περασμένο Νοέμβριο ο διευθύνων σύμβουλος, Αλέξανδρος Μούκας, στα πλαίσια ενός αγώνα αναδιάρθρωσης της εταιρίας, προχώρησε στη μεταφορά όλων των δραστηριοτήτων σε Ελλάδα και Βαλκάνια στην θυγατρική VCI, ενώ προέβη και σε σημαντικές περικοπές θέσεων εργασίας, που στην χώρα μας ξεπέρασαν τις 30 και στο εξωτερικό τις 200.
Παράλληλα, η VCI προσανατολίζεται στην επανεξέταση των δραστηριοτήτων της στην ελληνική αγορά, επικεντρώνοντας κυρίως σε έργα στον ιδιωτικό τομέα, όπου δεν συναντώνται μεγάλα γραφειοκρατικά εμπόδια, ενώ θα δώσει μεγαλύτερη έμφαση και στην ανάπτυξη νέων λύσεων που η Velti θα χρησιμοποιήσει σε διεθνείς πελάτες της.
Ο Αλέξανδρος Μούκας θεωρεί πως το 2013 είναι ένα μεταβατικό έτος για την εταιρία, καθώς εκείνη προσπαθεί να βελτιστοποιήσει τις επιχειρηματικές στρατηγικές της γύρω από συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές και να γίνεται μια ορθότερη κατανομή των εσόδων, αλλά και να είναι περισσότερο επιλεκτική αναφορικά με την επιλογή των ευκαιριών εσόδων.
Η διοίκηση απεμπλέκοντας την Velti από δραστηριότητες που αποτέλεσαν την ρίζα του κακού και εστιάζοντας σε περιοχές, όπως η Δυτική Ευρώπη, η Βόρεια Αμερική, η Κίνα, η Ινδία, θέλει να πείσει τους επενδυτές να την εμπιστευθούν ξανά. Μένει να διαπιστωθεί αν θα τα καταφέρει, εφαρμόζοντας το νέο σχέδιο ανάπτυξης της εταιρίας για να εξευμενίσει και τον θυμό των απογοητευμένων μετόχων. Μπορεί να αλλάξει το κλίμα;
Τώρα ποντάρει στα συμβόλαια με εταιρίες- κολοσσούς
Πριν από λίγο καιρό η Velti υπέγραψε νέες συμφωνίες συνεργασίας με εταιρίες- κολοσσούς, όπως η American Express, η Ford, η AT & T, η Panasonic, η Vodafone, η Orange, η Coca Cola και η Toyota.
Είναι όμως, άραγε αρκετά αυτά τα μεγάλα συμβόλαια για να αλλάξουν το αρνητικό κλίμα στην εισηγμένη στον Nasdaq εταιρία; Όπως υποστηρίζει ο διευθύνων σύμβουλος της Velti, Αλέξανδρος Μούκας, η κεφαλαιοποίηση των οφελών από τις εν λόγω συμφωνίες θα αρχίσει να φαίνεται στις επόμενες οικονομικές χρήσεις.
Σε αυτές άλλωστε ποντάρει πολλά τώρα ο ίδιος για να μπορέσει να πείσει τους επενδυτές ότι μπορεί οι οικονομικές επιδόσεις προς το παρόν να έχουν πάρει στην κατιούσα, όμως, υπάρχουν σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές για την εταιρία. Δεν είναι λίγοι και οι αναλυτές που θεωρούν μάλιστα, ότι με δεδομένες τις ισχυρές αυτές συμφωνίες, ίσως και να υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες να δώσει μια θετική αντίδραση η μετοχή της Velti μελλοντικά. Οι περισσότεροι όμως, κρίνουν υπερβολικά φιλόδοξο τον στόχο για αναστροφή της πορείας από το 2014, όπως υποστηρίζει ο κ. Μούκας.