Η κυβέρνηση επισπεύδει το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, αποκρούοντας σενάρια αφελληνισμού
Με την εκκίνηση των διαγωνισμών για τα μεγάλα λιμάνια ΟΛΠ και ΟΛΘ, τα νερά (ΕΥΑΘ-ΕΥΔΑΠ) και την Εγνατία οδό επιχειρεί η κυβέρνηση να «φουλάρει» στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που παραμένει βαλτωμένο, όπως και τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ.
Η ανησυχία είναι διάχυτη για το αν και κατά πόσο θα πιαστεί ο φετινός στόχος του 1,6 δις, την ώρα που και η είσπραξη του τιμήματος (187 εκ.) για τον ΔΕΣΦΑ πάει πιθανότατα για του χρόνου.
Το κυβερνητικό επιτελείο προσέρχεται στην «εξεταστική του Σεπτεμβρίου» με την Τρόικα, με «κόκκινη γραμμή» ότι ο έλεγχος των αποκρατικοποιήσεων θα παραμείνει σε ελληνικά χέρια, καθώς οποιαδήποτε παρέκκλιση θα προκαλούσε ανυπολόγιστους κλυδωνισμούς στη συγκυβέρνηση. Ωστόσο, όλο το πλάνο θα ξαναμπεί στο τραπέζι με την απαίτηση των δανειστών για ασφυκτικό έλεγχο του Ταμείου και για «πραγματικές αποκρατικοποιήσεις».
Όπως διαμηνύεται «δεν θα υπάρξουν ούτε εκπτώσεις, ούτε μεταθέσεις», αλλά θα ζητηθεί η ολοκλήρωση των projects που έπρεπε να είχαν τελειώσει…χθες, καθώς δύο στους τρεις διαγωνισμούς βρίσκονται σε καθυστέρηση. Πάντως η απειλή εφαρμογής της –συμφωνημένης- ρήτρας αυτόματης διόρθωσης σε περίπτωση απόκλισης από τους στόχους είναι πιο κοντά από ποτέ.
ΟΛΠ, ΟΛΘ
Σε πρώτο πλάνο μπαίνουν οι αποκρατικοποιήσεις ΟΛΠ και ΟΛΘ για να ακολουθήσουν τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, ενδεχομένως και Αλεξανδρούπολης.
Με «κλειδωμένο» το ενδιαφέρον της Cosco η κυβέρνηση προχωρά στην αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ τις αμέσως επόμενες μέρες, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το πρώτο τρίμηνο του 2014.
Πριν υπογραφεί η προκαταρκτική συμφωνία για το φιλικό διακανονισμό, ο Α. Σαμαράς έλαβε τη διαβεβαίωση των Κινέζων για συμμετοχή τους στο διαγωνισμό. Έτσι, διαλύθηκαν τα σύννεφα και ξεμπλόκαρε η επένδυση των 230 εκ. στον προβλήτα 3 σε συνδυασμό με την αναπροσαρμογή του ετήσιου εγγυημένου ανταλλάγματος.
Παράλληλα, με εντολή του Μαξίμου ξεκαθαρίστηκε, έστω ανεπίσημα, ότι η διαδικασία προχωρά με το μοντέλο της πώλησης μετοχών, ενώ την ευθύνη ανέλαβε, παρακάμπτοντας το ΤΑΙΠΕΔ, ο υπουργός Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτης. Με βάση το χρονοδιάγραμμα αναμένεται η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος να βγει στον αέρα πριν το τέλος του μήνα (συζητείται η 27η Σεπτεμβρίου) με σκοπό να διατεθεί το 67% από το 74% συνολικά που ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ.
Η σημερινή χρηματιστηριακή αποτίμηση του ΟΛΠ κινείται στα 280 εκ. αλλά η στρατηγική σημασία του, σε συνδυασμό με την εκτόξευση της εμπορευματικής κίνησης –λόγω Cosco- και της καθαρής κερδοφορίας στο εξάμηνο (+208,6% στα 3,45 εκ., έναντι 1,12 εκ.) συν τα οφέλη από το car terminal και την βάση κρουαζιέρας που «προικοδοτείται» με 100 εκ. κοινοτικά κονδύλια, θέτει τον πήχη του τιμήματος σε επίπεδα που ξεπερνούν τα 600 εκατ.
Στον ΟΛΘ, που ενώ ήταν να προηγηθεί του ΟΛΠ, τελικά θα ακολουθήσει ένα μήνα μετά, τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα καθώς υπάρχει ολόκληρο πολιτικό παρασκήνιο που άπτεται των ισορροπιών στην ηγεσία συγκυβέρνησης.
Η αντίθεση των «πράσινων» επικεφαλής των δύο μεγαλύτερων λιμανιών, Γ. Ανωμερίτη και Στ. Αγγελούδη, στο μοντέλο της πώλησης του πλειοψηφικού μετοχικού πακέτου θεωρείται ότι έχει την πολιτική «κάλυψη» του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Ευ. Βενιζέλου. Φάνηκε βέβαια ότι στο πλαίσιο μιας άτυπης διαπραγμάτευσης Σαμαρά-Βενιζέλου η υπόθεση ΟΛΠ κρίθηκε από το ενδιαφέρον των Κινέζων που ζητούν πλήρη έλεγχο. Ωστόσο, για τον ΟΛΘ, το θέμα παραμένει ανοιχτό, λόγω της σημασίας που έχει για τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ καθώς πρόκειται για την ιδιαίτερη εκλογική του περιφέρεια και οι περισσότεροι φορείς της πόλης τάσσονται υπέρ της παραχώρησης συγκεκριμένων χρήσεων. Καθοριστικό ρόλο για τις τελικές αποφάσεις θα παίξουν οι προθέσεις των υποψήφιων μνηστήρων (πιθανολογούνται η κινεζική Hutchinson, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, αλλά και ευρωπαϊκές εταιρίες).
Τα νερά
Με γοργούς ρυθμούς κινείται η κυβέρνηση και στο μέτωπο των «νερών». Ήδη με νομοθετική διάταξη ρυθμίζεται το μείζον θέμα των οφειλών των ΟΤΑ μέχρι τέλος Ιουλίου (168 εκ). Όσον αφορά την ΕΥΑΘ, όπου ο διαγωνισμός βρίσκεται στη δεύτερη φάση, το αμέσως επόμενο διάστημα θα υπάρξει επιλογή αναδόχου μεταξύ των δύο υποψήφιων σχημάτων (SUEZ Environment – ΑΚΤΩΡ και MEKOROT – Γ. Αποστολόπουλος A.E. Συμμετοχών- MIYA -ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή).
Παράλληλα επισπεύδονται οι κινήσεις και για την ΕΥΔΑΠ, ώστε μέσα στο επόμενο δίμηνο να βγει η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
Ήδη έχουν παρθεί οι σχετικές αποφάσεις σε επίπεδο εταιρίας και με την αλλαγή του καταστατικού καταργήθηκε η διάταξη που προέβλεπε τον υποχρεωτικό έλεγχο της μετοχικής πλειοψηφίας από το Δημόσιο.
Παράλληλα, με νομοθετικές διατάξεις πέρασε ο συμψηφισμός των οφειλών μεταξύ ΕΥΔΑΠ-Δημοσίου, ενώ περικόπτεται και το εφάπαξ του προσωπικού της.
ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ
Το δρόμο της αποκρατικοποίησης μέσα στον επόμενο μήνα παίρνει και η Εγνατία. Το μεγάλο αγκάθι ήταν το θέμα μεταφοράς της δανειακής σύμβασης της εταιρίας με την Πειραιώς, αρχικού ύψους 250 εκ., στον ανάδοχο του διαγωνισμού.
Η τράπεζα επέμενε να τηρηθεί η συμβατική υποχρέωση της ανάληψής της από το Δημόσιο, αλλά τελικά συμφώνησε να πάει στον παραχωρησιούχο, που σημαίνει ότι τα προσδοκώμενα έσοδα από την αποκρατικοποίηση θα «κουρευτούν» κατά 220-230 εκ. Με βάση το σχέδιο, για να είναι βιώσιμο το έργο θα πρέπει να αυξηθούν τα διόδια από 6 σε 15 στον βασικό άξονα, ενώ άλλα 5 θα μπουν στους κάθετους άξονες που θα κατασκευάσει ο ανάδοχος.
Από κοντά ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αεροδρόμια, ΔEΠA και ακίνητα
Με σειρά αποφάσεων για τους εν εξελίξει και νέους διαγωνισμούς κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ ενισχύουν την εικόνα επίσπευσης των αποκρατικοποιήσεων. Σημαντικό ρόλο παίζει το ξεκίνημα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τη Δευτέρα και της Rosco από τα τέλη του μήνα, όπως και ο διαγωνισμός για τα περιφερειακά αεροδρόμια.
Παρότι υπάρχουν ακόμη ανοιχτές εκκρεμότητες, το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε, -με δίμηνη καθυστέρηση-, στην επιλογή των 7 σχημάτων που περνούν στη δεύτερη φάση, η οποία όμως δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν τα τέλη της χρονιάς, με αρχές του 2014. Ξεχωριστό κεφάλαιο αποτελεί η ΔEΠA που γίνεται προσπάθεια να ξαναβγεί τον Oκτώβριο.
Παράλληλα βγαίνουν διάφορα μικρού βεληνεκούς projects (όπως οι ιαματικές πηγές), ενώ το βάρος πέφτει στον κρίσιμο τομέα των ακινήτων, που έχει βρεθεί στο στόχαστρο των δανειστών και όπου ήδη υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις. Εδώ, γίνονται τρείς παράλληλες κινήσεις: A)Επιτάχυνση του σχεδίου τιτλοποίησης για κάποια από τα 1000 επιλεγμένα ακίνητα, -με οικονομικό στόχο 750 εκ-1δισ-, όπου βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία για την πρόσληψη διεθνών συμβούλων. Ωστόσο, ο ρυθμός μεταφοράς των ακινήτων αυτών στο TAIΠEΔ παραμένει αργός. B) Eμπλουτισμός του χαρτοφυλακίου του ΤΑΙΠΕΔ, με ακίνητα των ΔΕΚΟ (ΟΑΣΑ, ΓΑΙΣΟΣΕ), 13 εγκαταλελειμμένα στρατόπεδα του ΥΠΕΘΑ και μεγάλες αγροτικές εκτάσεις του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Γ) Eνίσχυση της πλατφόρμας ηλεκτρονικών δημοπρασιών.