Μείωση 12% κατέγραψε το 2009 η συνολική αξία της εγχώριας αγοράς βασικών χημικών και χημικών πρώτων υλών (χημικά B2B), σύμφωνα με τα αποτελέσματα κλαδικής έρευνας της Icap Group.
Στο διάστημα 2006-2008 η εγχώρια αγορά (πωλήσεις σε αξία) χημικών Business to Business “B2B” παρουσίασε αύξηση με μέσο ετήσιο ρυθμό 16,2%. Όπως επιβεβαιώνουν και παράγοντες του κλάδου, μεγαλύτερη άνοδος σημειώθηκε στο διάστημα 2006-2007 (22%). Από το 2008 ανακόπτεται η ανοδική πορεία λόγω της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας (2008/2007: +10,7%).
Η τρέχουσα οικονομική κρίση κυριαρχεί στην προβλεπόμενη εξέλιξη του κλάδου για το 2010 και το 2011. Σαφώς, οι προβλέψεις διαφέρουν ανάλογα με τον τομέα εφαρμογής των εξεταζόμενων προϊόντων.
Αναφορικά με την κατανομή της αγοράς ως προς τους κυριότερους κλάδους εφαρμογής σημειώνεται ότι: Βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος επιχειρήσεων, εκτιμάται ότι ποσοστό 36,8% της αξίας πωλήσεων χημικών “B2B” το 2009 αφορά πρώτες ύλες και συστατικά της βιομηχανίας πλαστικών. Ακολουθούν τα ειδικά (specialty) και άλλα χημικά (πολλαπλών εφαρμογών) με ποσοστό 15,7% και σε απόσταση τα χημικά χρωμάτων-βερνικιών (10,9%).
Το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας στα εξεταζόμενα προϊόντα είναι σταθερά ελλειμματικό και επιδεινούμενο τα τελευταία τέσσερα χρόνια, με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 8,5%. Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, τούτο αποδίδεται κυρίως στη σταδιακή αποβιομηχάνιση της χώρας. Κύρια πηγή προέλευσης των εισαγόμενων χημικών είναι οι χώρες της ΕΕ (Γερμανία, Ιταλία κ.ά). ενώ κυριότερος προορισμός των εξαγωγών είναι τα Βαλκάνια (Αλβανία, Βουλγαρία).
Στα χημικά “B2B” δραστηριοποιείται μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων σε σύγκριση με το μέγεθος της εγχώριας αγοράς. Όπως υποδηλώνει ο όρος “B2B”, τα προϊόντα αυτά απευθύνονται στη βιομηχανία. Οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν αναπτύξει μικτή δραστηριότητα (παραγωγή και εισαγωγές-εμπορία), τόσο στα εξεταζόμενα προϊόντα όσο και στα χημικά με την ευρύτερη έννοια (συνδυασμός τελικών και ενδιάμεσων προϊόντων).
Οι τιμές των χημικών “B2B” λόγω και της φύσης τους καθορίζονται από τις διεθνείς εξελίξεις αλλά και από τον αριθμό των επιχειρήσεων που συμβάλλει στο διαμορφούμενο επίπεδο ανταγωνισμού.
Η ζήτηση για χημικά “B2B” επηρεάζεται από την πορεία των επιμέρους κλάδων εφαρμογής, μεταξύ των οποίων: τα χρώματα και τα βερνίκια, τα πλαστικά είδη, τα καθαριστικά και απορρυπαντικά οικιακής χρήσης, οι γραφικές τέχνες που συνδέονται με τη διαφήμιση, αλλά ακόμη και τα αγροχημικά που συνδέονται με τις τιμές των αγροτικών προϊόντων.
Στο πλαίσιο της μελέτης έγινε χρηματοοικονομική ανάλυση αρκετών επιχειρήσεων χημικών “B2B” βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συντάχθηκε ομαδοποιημένος ισολογισμός για την περίοδο 2008-2009, βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος 29 επιχειρήσεων του κλάδου.
Όπως προκύπτει από τα δεδομένα αυτά, το σύνολο του ενεργητικού των εν λόγω επιχειρήσεων αυξήθηκε κατά 2% το 2009/2008. Οι συνολικές πωλήσεις τους σημείωσαν μείωση 9,6% το ίδιο έτος. Το μικτό κέρδος μειώθηκε κατά 14,9%, ενώ μείωση κατά 28,2% παρουσίασε το συνολικό λειτουργικό αποτέλεσμα, καθώς και το αποτέλεσμα προ φόρων (-21,6%). Εξίσου αρνητική ήταν και η εξέλιξη των κερδών EBITDA (-22,7%).