Οι κανόνες για την διεκδίκηση του «Μακεδονία Παλλάς» και η κρίση έφεραν κοντά τους δύο ισχυρούς
Ηχηρή συμμαχία ή «γάμος» από ανάγκη η συνεργασία του Νίκου Αγγελόπουλου με τον Ιβάν Σαββίδη; Οι δύο ισχυροί άνδρες, που πριν από μερικούς μήνες κάθισαν στο ίδιο τραπέζι στην συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην Θεσσαλονίκη, μετά από μια πολύωρη συνομιλία, αποφάσισαν να δώσουν τα χέρια και να πορευτούν από κοινού για την διεκδίκηση της μακροχρόνιας σύμβασης του εμβληματικού ξενοδοχείου «Μακεδονία Παλλάς», την οποία τελικά κέρδισαν προσφέροντας ετήσιο μίσθωμα 1,7 εκατ. ευρώ (διπλάσιο από εκείνο της 12μηνης εκμίσθωσης από την εταιρία του Σαββίδη «White & Black»).
Ο καθένας για τους δικούς του λόγους ήθελε αυτή την συμφωνία, αφού οι κανόνες του επιχειρηματικού «παιχνιδιού» είναι πολύπλοκοι και αυτό το γνωρίζουν καλά αμφότεροι. Ο Νίκος Αγγελόπουλος και ο όμιλος Aldemar ήταν για τον εκ Pωσίας ομογενή η λύση του «γόρδιου δεσμού» ενός από τους όρους του διαγωνισμού που έτρεξε το ΙΚΑ- ΕΤΑΜ, σύμφωνα με τον οποίο ο ανάδοχος του «Μακεδονία Παλλάς» θα πρέπει να διαθέτει πενταετή εμπειρία σε μονάδες άνω των τεσσάρων αστέρων και τζίρο που να ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ. Και επειδή η εταιρία του μεγαλομετόχου του ΠΑΟΚ δεν κάλυπτε τα προαπαιτούμενα, οι σύμβουλοί του από τις αρχές του έτους αναζητούσαν το κατάλληλο πρόσωπο που να πληροί τις προϋποθέσεις. Το βρήκαν σε εκείνο του μεγαλοξενοδόχου, ο οποίος ασφαλώς και διαθέτει την τεχνογνωσία και την εμπειρία για την διαχείριση του «Μακεδονία Παλλάς», όπως και ξέρει καλά το τουριστικό γίγνεσθαι στην Ελλάδα λόγω και της τρίχρονης θητείας του (2008- 2011) στο «τιμόνι» του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων, όμως, προσδοκά και ο ίδιος σε πιθανά οφέλη ή μελλοντικές συνέργειες από την εν λόγω συνεργασία ή από ενδεχόμενες καινούριες.
Αφενός ο «Mr Aldemar» όπως είναι λογικό, έχει συμφωνήσει με τον Ρώσο «τσάρο» των επιχειρήσεων σε κάποια φόρμουλα ώστε να λαμβάνει ο όμιλός του κάποιο ποσό για τις υπηρεσίες που θα προσφέρει στο συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, είτε ως πάγια αμοιβή ή ως ποσοστό επί του τζίρου του ξενοδοχείου. Αφετέρου αποκτά έστω και με αυτόν τον τρόπο κάποια παρουσία στην Βόρεια Ελλάδα, αφού τα οκτώ ξενοδοχεία της αλυσίδας του, με 5.500 κλίνες συνολικά εκτείνονται σε Δυτική Πελοπόννησο, Ρόδο και Κρήτη.
Βέβαια, ο αντίλογος πολλών σε αυτό είναι πως αν στόχος του Αγγελόπουλου ήταν η εξάπλωση σε μια νέα αγορά, όπως εκείνη του Βορρά, θα μπορούσε να «χτυπήσει» μόνος του το ξενοδοχείο και να είναι το «απόλυτο αφεντικό». Όμως, σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία για το σύνολο του ξενοδοχειακού κλάδου όπου και η Aldemar δεν έχει μείνει ανεπηρέαστη από την κρίση, ο ιδιοκτήτης της επιλέγει «σίγουρα μονοπάτια» και προσεκτικές κινήσεις και τέτοιου είδους ενδιαφέρον δεν φαίνεται να υπήρξε.
Αν και η εταιρία του (εκτός από τα 8 ξενοδοχεία διαθέτει και 4 συνεδριακά κέντρα υψηλών προδιαγραφών και 2 από τα μεγαλύτερα spa στην Ευρώπη) συμπεριλαμβάνεται σταθερά μεταξύ των 20 ισχυρότερων brands στην Ελλάδα, σε σχέση με το 2009 που ο κύκλος εργασιών προσέγγιζε τα 36 εκατ. ευρώ και παρουσίαζε κέρδη που υπερέβαιναν το 1 εκατ. ευρώ, την τελευταία διετία η κατάσταση έχει αλλάξει. Σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό, η Al-demar το 2011 είχε τζίρο της τάξεως των 28,4 εκατ. ευρώ, ζημίες 1,99 εκ. ευρώ και δανειακές υποχρεώσεις ύψους 159,6 εκατ. ευρώ.
Οι δυσκολίες που αντιμετώπισε ο μεγαλοξενοδόχος έγιναν ορατές και από το ότι πέρυσι το ξενοδοχείο του ομίλου στην Σκαφιδιά Ηλείας άνοιξε τις πύλες του μετά τις 25 Μαΐου, λόγω μειωμένης ζήτησης πακέτων. Το 2013 για την Aldemar Resorts ήταν ένα έτος ανασύνταξης, και με «όπλο» της τις μειωμένες τιμές στην ελληνική αγορά, προσέλκυσε τον αριθμό των τουριστών που είχε θέσει ως στόχο.
«Πονοκέφαλο» για την οικογένεια Αγγελόπουλου αποτελεί και ο έντονος ανταγωνισμός που αντιμετωπίζουν τα ξενοδοχεία του στην Πελοπόννησο από το συγκρότημα του Costa Navarino του Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλου στη Μεσσηνία. Μάλιστα, στα επιχειρηματικά πηγαδάκια ακούγεται πως κατά καιρούς ο πρώην πρόεδρος του ΣΕΤΕ, ο οποίος είναι φίλα προσκείμενος προς την κυβέρνηση, έχει αδράξει την ευκαιρία να εκφράσει μικρά «παράπονα» στον Πρωθυπουργό για την στήριξη που παρέχει στον «αντίπαλο», αλλά πάντα «κοιτά» να κάνει ο ίδιος σωστά η δουλειά του για να έχει αποτελέσματα.
ΠΟΝΤΑΡΕΙ ΣΤΙΣ ΚΑΛΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΗ ΜΟΣΧΑ Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ
«Συνδετικός κρίκος» και η αγορά της Ρωσίας
Εδώ και πολλά χρόνια η οικογένεια Αγγελόπουλου έχει διαγράψει μια σημαντική επιχειρηματική διαδρομή στις πρώην ανατολικές χώρες, με αιχμή του δόρατος την Ρωσία και την Ουκρανία, που σήμερα είναι οι χώρες που πρωταγωνιστούν στην αύξηση της κίνησης προς την Ελλάδα, ενώ αποτελούν και τους καλύτερους πελάτες των ξενοδοχείων της Aldemar (φέτος η αύξηση κινήθηκε κοντά στο 10%). Το στοιχείο αυτό αποτελεί έναν ακόμη συνδετικό κρίκο με τον Ιβάν Σαββίδη και την απόφασή τους να συμπράξουν για το «Μακεδονία Παλλάς». Όπως εξηγεί και ο αντιπρόεδρος του ομίλου Aldemar και γιος του Νίκου Αγγελόπουλου, Αλέξανδρος, «η αξιοπιστία και η εμπειρία σε αυτές τις κομβικής σημασίας αγορές, αλλά και οι παραδοσιακά καλές σχέσεις Ρώσων- Ελλήνων αποτέλεσαν έναν από τους θεμέλιους λίθους για να χτιστεί η σχέση μας με τον όμιλο του Σαββίδη και πρόθεσή μας είναι να τιμήσουμε την επιλογή του να επενδύσει στην χώρα μας. Η επένδυσή του στην Θεσσαλονίκη είναι ένα στοίχημα για όλους, αλλά και «εξετάσεις» για σωστές διεθνείς συνεργασίες που θα ανεβάσουν την ζήτηση για το σύνολο του τουρισμού. Πάνω σε αυτό θα δουλέψουμε» τονίζει ο κ. Αλέξανδρος Αγγελόπουλος. Οι επιχειρηματικές και πολιτικές προσβάσεις και των δύο στην παγωμένη Μόσχα θα μπορούσαν να λειτουργήσουν αμφίδρομα θετικά και για το «Μακεδονία Παλλάς», αλλά και για την Aldemar, όπως και για να αυξηθεί περαιτέρω η ζήτηση του τουριστικού προϊόντος από τις συγκεκριμένες περιοχές προς την Ελλάδα, που αποτελεί και απώτερο στόχο.
Μάλιστα, πριν από λίγες μέρες, ο όμιλος του Νίκου Αγγελόπουλου έφερε με δικά του έξοδα Ρώσους δημοσιογράφους στην Ολυμπία για να παραβρεθούν στην τελετή παράδοσης της Ολυμπιακής Φλόγας, αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά τόσο τους στενούς δεσμούς του με την χώρα των στεπών, όσο και το πόσο ποντάρει στους τουρίστες της για να ενισχυθεί περαιτέρω η «βαριά βιομηχανία» της Ελλάδας, προσελκύοντας κυρίως επισκέπτες που αφήνουν χρήμα.
Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΚΑΙ ΤΑ ΣΤΟΙΧΗΜΑΤΑ
«Συντήρηση δυνάμεων» χωρίς ριψοκίνδυνα ανοίγματα
«Συντήρηση δυνάμεων» είναι η στρατηγική που ακολουθούν ο Νίκος και ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος στην Aldemar. Ο «πατριάρχης» του ομίλου και ο γιος του, με την ιδιότητα του αντιπροέδρου στον όμιλο, αντιλαμβάνονται πλήρως πως θα υπάρξουν μεγάλες αλλαγές το επόμενο διάστημα στον τομέα του τουρισμού, και παίρνουν θέση για να ισχυροποιηθούν μέσα στα νέα δεδομένα που η αγορά αναμένει να διαμορφωθούν, όμως, προς το παρόν, αποφεύγουν να ρισκάρουν με μεγάλα επενδυτικά ανοίγματα.
«Το να επενδύεις στην Ελλάδα σήμερα δεν είναι προτεραιότητα κανενός Έλληνα επιχειρηματία. Πιστεύουμε στην χώρα μας, την στηρίζουμε, παρά το χαλεπό των καιρών που διανύουμε, αλλά προχωράμε με εξαιρετικά συνετά βήματα και δεν ρισκάρουμε τις δουλειές αυτών που τις έχουν ήδη. Όλα στην ώρα τους λοιπόν, σχετικά με μελλοντικά επενδυτικά σχέδια» υποστηρίζει ο κ. Αλέξανδρος Αγγελόπουλος. Την φετινή χρονιά η Aldemar προχώρησε στη μείωση των τιμών στην ελληνική αγορά στα πλαίσια του προγράμματος κοινωνικής ευθύνης, όμως, στις υπόλοιπες αγορές κράτησε σταθερές ή και αύξησε τις τιμές της προκειμένου να μην συμπιεστούν τα περιθώρια κέρδους. Και η αλήθεια, είναι πως η σεζόν κινήθηκε μέσα στα πλαίσια των στόχων που είχαν τεθεί. Άλλωστε, όπως πολλές φορές έχει τονίσει τόσο ο κ. Νίκος Αγγελόπουλος, όσο και ο γιος του, οι οποίοι έχουν θέσει ως προσωπικό τους στοίχημα την αλλαγή μείγματος της τουριστικής πολιτικής προκειμένου η Ελλάδα να μπει στο club των high class προορισμών, η δραστική μείωση των τιμών, σε συνδυασμό με την αυξημένη φορολογία και το διαρκώς μεταβαλλόμενο καθεστώς που την διέπει, είναι εξαιρετικά επιβαρυντικοί παράγοντες όχι μόνο για την κερδοφορία, αλλά και για την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.
Τους προβληματισμούς αυτούς έχουν εκφράσει κατά καιρούς με παρεμβάσεις τους τόσο στα αρμόδια υπουργεία και στον ίδιο τον Πρωθυπουργό, αλλά και στα πλαίσια του ΣΕΤΕ, όπου ο Νίκος Αγγελόπουλος διαθέτει ακόμη και σήμερα ισχυρή φωνή- παρά την αποχώρησή του το 2011 από την προεδρία- όσο και ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του φορέα.
Και μπορεί οι σημαντικότερες αγορές για τους ίδιους να είναι η ρωσική, η αμερικανική και η γερμανική, δεν «σνομπάρουν» όμως την κινέζικη αλλά και την ινδική, μόνο που για αυτές χρειάζεται μια ξεχωριστή και ιδιαίτερη πολιτική ως χώρα προκειμένου να δημιουργηθεί ένα μαζικό ρεύμα έλευσης τουριστών.
Όσο για τα στοιχήματα ορισμένων, ότι η επόμενη χρονιά θα είναι ακόμη καλύτερη και πως η τουριστική κίνηση θα σπάσει το φράγμα των 20 εκατ. τουριστών; Όπως τονίζει ο κ. Αλέξανδρος Αγγελόπουλος «τα στοιχήματα δεν τα βρίσκω τόσο ελκυστικά, όσο τους μετρήσιμους στόχους και τις καταγεγραμμένες προσπάθειες. Με την πίστη προσεγγίζουμε τον Θεό, με την δουλειά την γη. Επαφιέμενοι μόνο στην καταμέτρηση κεφαλιών, απομακρυνόμαστε από τον στόχο, πολλών κυβερνήσεων και φορέων, του ποιοτικού τουρισμού, βασισμένου στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας».