Αλλαγή πλεύσης στην πορεία του Ομίλου
• Γιατί ο Γιάννης «βγαίνει μπροστά» στο εγχείρημα για εισαγωγή της Maritime Inv. στο Όσλο
• Η Αγγελική, η «απόσυρση» του πατριάρχη και οι διεκδικήσεις της ετεροθαλούς αδελφής
Η απόφαση είχε ληφθεί εδώ και καιρό. Ο Γιάννης Φράγκος θα προχωρούσε στο σχέδιο που είχε στα… σκαριά τους τελευταίους μήνες για την δημιουργία μιας νέας ναυτιλιακής εταιρίας, της Maritime Investments την οποία θα εισάγει στο Χρηματιστήριο του Όσλο. Μια κίνηση που συνοδεύεται και από διοικητικές αλλαγές στην κορυφή της «πυραμίδας» του ομίλου.
Ο μοναχογιός του καπετάν Νικόλα Φράγκου, ο οποίος διαχειρίζεται επίσης τη ναυτιλιακή Irika Shipping, αναλαμβάνει το «τιμόνι» της Maritime Investments από την θέση του διευθύνοντος συμβούλου. Στο πλευρό του, στήριγμά του και η αδελφή του Αγγελική, η οποία θα καθίσει στην καρέκλα της μη εκτελεστικής προέδρου. Η εμπειρία που έχει αποκτήσει άλλωστε, τα εννέα αυτά χρόνια που δραστηριοποιείται στα παγκόσμια «σαλόνια» της ναυτιλίας, με τρεις εισηγμένες στην απαιτητική χρηματαγορά της Wall Street, είναι πολύτιμη και χρήσιμη για τον ίδιο.
Την ίδια ώρα που τα δύο αδέλφια «βγαίνουν μπροστά» στο καινούριο εγχείρημα σε μια προσπάθεια να αντλήσουν κεφάλαια και να προχωρήσουν τα νέα σχέδιά τους, ο πατριάρχης της οικογένειας Φράγκου, Νικόλας, ο οποίος έχει διανύσει μίλια επί μιλίων στις… θάλασσες των επενδύσεων, με μόνο την εταιρία «Good Faith» να έχει διαχειριστεί περισσότερα από 150 πλοία, περνά στο «πίσω κάθισμα του οχήματος» των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων, όπως παρατηρεί και η Tradewinds.
Πρόκειται άραγε για μια συνηθισμένη εναλλαγή «σκυτάλης» από γενιά σε γενιά δεδομένου ότι πλέον ο 87χρονος εφοπλιστής αποσύρεται από την «ενεργό δράση» έχοντας αφήσει χώρο στους διαδόχους του ή μήπως οι εξελίξεις αυτές συνδέονται και με την «σιωπηρή διαμάχη» που… ανταριάζει την εστία μίας από τις μεγαλύτερες εφοπλιστικές δυναστείες της χώρας, όπως υποστηρίζουν ορισμένοι ναυτιλιακοί κύκλοι;
Είναι κοινό μυστικό πως αν και τα ενδοοικογενειακά προβλήματα δεν έχουν λάβει μεγάλες διαστάσεις, αυτά είναι υπαρκτά. Τα τρία παιδιά του Νικόλα Φράγκου από τον γάμο του με την φιλόλογο Στέλλα Φράγκου, Γιάννης, Αγγελική και Μαρία φαίνεται πως δεν έχουν «συνηθίσει» στην ιδέα της ύπαρξης της ετεροθαλούς αδελφής τους, Κατερίνας, η οποία γεννήθηκε μέσα από την σχέση του πατέρα τους με την δικηγόρο Ολυμπία Κεχριμπάρη και έχει αναγνωριστεί επίσημα από εκείνον. Πόσω μάλλον όταν η νεαρή, μόλις 22 Μαΐων γόνος, η οποία έχει σπουδάσει Διεθνείς Σχέσεις στο City University of London, θα διεκδικήσει, όπως όλα δείχνουν, το μερίδιο της πατρικής περιουσίας που της αναλογεί, το οποίο υπολογίζεται στο διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 300 εκατ. ευρώ.
Όπως άλλωστε, έχει δηλώσει η ίδια σε συνέντευξή της τον περασμένο Μάρτιο, «από την στιγμή που με αναγνώρισε ο πατέρας μου και είμαι κόρη του, δεν τίθεται θέμα αν θα διεκδικήσω ή όχι. Είναι γεγονός ότι είμαι παιδί του, όπως και τα αδέλφια μου». Τη νομική της προστασία δε, για όλα τα θέματα την έχει αναθέσει στο δικηγορικό γραφείο Δεληκωστόπουλου- Σινανιώτη, αν και η ίδια προτιμά να διατηρεί μια απόσταση από τα γεγονότα. Ίσως η λύση που θα βρεθεί, όταν έρθει εκείνη η ώρα της νομής της περιουσίας, να είναι ικανοποιητική για όλες τις πλευρές, αλλά όπως και να έχει το ζήτημα αυτό δεν παύει να απασχολεί την οικογένεια Φράγκου.
«ΨΥΧΡΕΣ» ΣΧΕΣΕΙΣ
Οι σχέσεις του Γιάννη, της Αγγελικής και της Μαρίας Φράγκου με την ετεροθαλή αδελφή τους, είναι τυπικές έως και ψυχρές, όπως υποστηρίζουν ναυτιλιακοί κύκλοι και όπως έχει παραδεχθεί και η Κατερίνα Φράγκου.
Αν και γνώριζαν από την πρώτη στιγμή για την ύπαρξή της, αλλά και για τον δεσμό της μητέρας της Ολυμπίας με τον Νικόλα Φράγκο, ουδέποτε μπόρεσαν να το συνειδητοποιήσουν. Είναι δύσκολο άλλωστε, για τα περισσότερα παιδιά να δεχτούν κάτι τέτοιο. Πόσω μάλλον όταν προέρχεσαι από μια παραδοσιακή και ισχυρή οικογένεια της ναυτιλίας που οι επιφυλάξεις απέναντι σε καινούρια πρόσωπα που προσπαθούν να διεισδύσουν στους οικογενειακούς κόλπους είναι εντονότερες.
Μία ακόμη «τρικυμία»
Η υπόθεση της ετεροθαλούς αδελφής δεν είναι η μόνη «τρικυμία» με την οποία βρίσκεται αντιμέτωπη η οικογένεια Φράγκου και κυρίως η Χιώτισσα καπετάνισσα της Wall Street, Αγγελική.
Πριν από δύο μήνες περίπου βρέθηκε στο «μικροσκόπιο» της αμερικανικής Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς σχετικά με την έρευνα που διεξάγεται για το κατά πόσο η εταιρία της, Navios Acquisition παραβίασε το αμερικανικό εμπάργκο, μεταφέροντας με πλοία της πετρέλαιο από το Ιράν.
Η ίδια επεσήμανε από την πρώτη στιγμή πως τα τέσσερα δεξαμενόπλοιά της που ταξίδεψαν στο Ιράν ήταν ναυλωμένα σε άλλες εταιρίες, αρνούμενη ότι η εταιρία της έχει κάποια σχέση ή συναλλαγές και συμφωνίες με την κυβέρνηση της Τεχεράνης ή με κρατικές θυγατρικές της που να συνδέονται με τα ταξίδια που πραγματοποίησαν τα πλοία της στην περιοχή.
Γι’ αυτό και είναι αισιόδοξη για το θέμα που προέκυψε και κύκλοι της εταιρίας της υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει τίποτε το μεμπτό, κάτι το οποίο θα φανεί και από τις έρευνες. Καταλήγουν επίσης, ότι η παραλαβή και μεταφορά του αργού πετρελαίου στην Κίνα δεν συνιστά δραστηριότητα που παραβιάζει και καταστρατηγεί τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στο Ιράν από την Αμερική.
Από τον Μάιο του 2012 άλλωστε, η ελληνική εισηγμένη τόνιζε στο ενημερωτικό της σημείωμα πως δεν έχει πραγματοποιήσει ταξίδια που να περιλαμβάνουν λιμάνια του Ιράν.
ΜΕΤΑ ΤΗ ΝΟΡΒΗΓΙΑ «ΒΛΕΠΕΙ» ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Το σχέδιο για να αντλήσει 100 εκατ. δολ.
Η «ρότα» που αποφάσισε να χαράξει ο Γιάννης Φράγκος με την Maritime Investments για την εισαγωγή της στην over- the- counter χρηματαγορά της Νορβηγίας μέχρι το τέλος του 2013 έχει να κάνει με το πλάνο του να οργανώσει έναν στόλο που θα αποτελείται από 14 bulkers, όπως λένε οι πληροφορίες.
Στόχος του είναι να μπορέσει να αντλήσει το ποσό των 100 εκατ. δολ., όπως είχε γράψει και η Lloyd’s List τον περασμένο Οκτώβριο, σε μια προσπάθεια της οποίας ηγείται η RS Platou Markets, η οποία παρόλ’ αυτά κρατά κλειστά τα χαρτιά της σχετικά με το ύψος της προσφοράς.
Με τα κεφάλαια αυτά ο εφοπλιστής θα προχωρήσει σε νέες επενδύσεις, με το ενδιαφέρον του να στρέφεται κυρίως στα μεταχειρισμένα πλοία «μιμούμενος τον στόλο που διαθέτουν και άλλες εταιρίες του ομίλου», όπως αποκάλυψε σε δηλώσεις της η Αγγελική Φράγκου στην Tradewinds.
Σε βάθος χρόνου δε, και με την προϋπόθεση πως οι συνθήκες θα είναι κατάλληλες και ευνοϊκές, δεν αποκλείεται τα δύο αδέλφια να επιδιώξουν εισαγωγή της Maritime Investments και σε άλλες χρηματαγορές της Ευρώπης ή της Αμερικής, ανάλογα με τις ευκαιρίες που πιθανόν να προκύψουν.
Όσο για το αν τίθεται θέμα σύγκρουσης συμφερόντων από την στιγμή που η Αγγελική Φράγκου είναι ταυτόχρονα και διευθύνουσα σύμβουλος της Navios Maritime Holdings, η ίδια σπεύδει να ξεκαθαρίσει ότι η θέση της ως μη εκτελεστικής προέδρου στην Maritime Investments δεν είναι ασυμβίβαστη με εκείνη στην Navios Maritime Holdings- η οποία δεν συνδέεται με την πρώτη- στην οποία εκείνη θα είναι μέτοχος.
Κυρίαρχοι των θαλασσών
H πλωτή αυτοκρατορία και οι… άλλες business
Η οικογένεια Φράγκου με μακρά παράδοση στη ναυτιλία έχει «χτίσει» όλα αυτά τα χρόνια μια… πλωτή αυτοκρατορία, η «χρυσή» αξία της οποίας έχει πολλά μηδενικά. Ο καπετάν Νικόλας Φράγκος μαζί με τον έτερο εφοπλιστή Νίκο Μουνδρέα δημιούργησαν μία από τις μεγαλύτερες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες πριν από 50 χρόνια, την «Good Faith», το τελευταίο πλοίο (Thaereston) της οποίας πωλήθηκε τον περασμένο Μάρτιο σε γιάρδα της Ιαπωνίας έναντι 4,1 εκατ. δολαρίων.
Μια κίνηση η οποία μεταφράστηκε ως το πρώτο «σημάδι» απόσυρσης του Νικόλα Φράγκου από την εταιρία όπου μέχρι πρότινος είχε το «γενικό πρόσταγμα», κλείνοντας ένα σημαντικό κεφάλαιο.
Ο ιδιωτικός βραχίονας των ναυτιλιακών επιχειρήσεων της οικογένειας επικεντρώθηκε έτσι στην Irika Shipping, της οποίας τα ηνία έχει ο μοναχογιός του, Γιάννης Φράγκος, ο οποίος στο παρελθόν βρέθηκε επίσης αντιμέτωπος με προσωπικές «περιπέτειες» λόγω του πολύκροτου διαζυγίου του με την Κλέλια Χατζηιωάννου, κόρη του εφοπλιστή Λουκά Χατζηιωάννου.
Πρόκειται για μια εταιρία που διαθέτει στόλο έξι ποντοπόρων φορτηγών, τα οποία έχουν κατασκευαστεί στις αρχές του 2000, των οποίων η αξία φτάνει στα 113,3 εκατ. δολ. έκαστο.
Από την άλλη η Αγγελική Φράγκου, η οποία βρίσκεται συχνότερα στο προσκήνιο, έχει χαράξει αυτόνομη «ρότα», έχοντας εισάγει τρεις εταιρίες της στην αμερικανική χρηματαγορά (Navios Maritime Holdings, Navios Maritime Partners, Navios Maritime Acquisitions) και ηγείται μίας ακόμη μεγάλης εταιρίας logistics στη Νότια Αμερική, η οποία ελέγχει στόλο εκατοντάδων φορτηγίδων και μικρών δεξαμενόπλοιων.
Συγκαταλέγεται μεταξύ των 20 ισχυρότερων γυναικών με τη μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως στη ναυτιλία σύμφωνα με την Lloyd’s.
Κόντρα στην οικονομική κρίση, η Navios Maritime Holdings παρέμεινε σε κερδοφόρο ρότα, καταγράφοντας αύξηση των κερδών στο τρίτο τρίμηνο του 2012, στα 146,6 εκατ. δολ., ενώ και η Navios Maritime Acquitision έκλεισε με κέρδη ύψους 333.000.
Σχεδόν το 100% του στόλου της που αποτελείται από 55 πλοία, απασχολείται στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές, εμπορίας και αποθήκευσης χύδην φορτίου, ενώ η διπλωματούχος ηλεκτρολόγος- μηχανικός της WS έχει κερδίσει και την εμπιστοσύνη των αγορών, καθώς όσες φορές έχει χρειαστεί να στραφεί στις κεφαλαιαγορές για να «σηκώσει» κεφάλαια, οι επενδυτές δεν της έχουν… γυρίσει την πλάτη. Από το 2008 υπολογίζεται πως έχει αντλήσει πάνω από 1 δισ. δολ., ενώ τον περασμένο Φλεβάρη η Navios Partners άντλησε 73,2 εκατ. δολ. για την περαιτέρω επέκταση του στόλου και την εξυπηρέτηση δανείων.
Το θετικό στοιχείο του ομίλου Navios είναι πως το χρέος της αντιπροσωπεύει μόλις το 50% της κεφαλαιοποίησής της.
Η άλλη κόρη του καπετάν Νικόλα, η Μαρία είναι η μόνη που έμεινε «αποστασιοποιημένη» από τις ναυτιλιακές business. Επέλεξε μια εντελώς διαφορετική πορεία, εκείνη της επιστήμονος και συγγραφέως, ενώ είναι παντρεμένη με τον χειρουργό Χαρίλαο Παππή και έχουν αποκτήσει δύο παιδιά.