Στις αγορές των Βαλκανίων “ποντάρουν” οι τουριστικοί παράγοντες της Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας, αλλά και της Θράκης, για την αύξηση των εσόδων και της κίνησης τη φετινή καλοκαιρινή σεζόν (Μάιος -Οκτώβριος), καθώς οι συγκεκριμένες αγορές “διοχετεύουν” με επισκέπτες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας και δίνουν “ζωή” σε χιλιάδες επιχειρήσεις και οικογένειες, που κυριολεκτικά ζουν από τον τουρισμό.
Όπως υπογράμμισαν αρμόδιοι τουριστικοί παράγοντες, η δοκιμασμένη και ταυτόχρονα πετυχημένη “συνταγή” των Βαλκανίων, εκτιμάται πως και το 2011 θα δώσει θετικά αποτελέσματα στον τουρισμό.
Οι φορείς ετοιμάζουν τις… βαλίτσες τους, όχι για ταξίδια αναψυχής, αλλά για διεθνείς εκθέσεις τουρισμού, που θα πραγματοποιηθούν, εντός του Φεβρουαρίου, σε βαλκανικές πρωτεύουσες, όπως η Σόφια και το Βελιγράδι, με στόχο τη σύναψη συμφωνιών και την αύξηση των επισκεπτών από τα Βαλκάνια στη Βόρεια Ελλάδα.
Φέτος, οι τουριστικοί παράγοντες πρέπει να αντιμετωπίσουν και ένα άλλο ζήτημα, το οποίο, αν μη τι άλλο, αναδεικνύεται περισσότερο και αφορά τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης: μεγάλο ποσοστό των πολιτών των γειτονικών χωρών διαγράφει από το σχεδιασμό του τις διακοπές, σε μια προσπάθεια να περικόψει δαπάνες.
Οι εκτιμήσεις των τουριστικών παραγόντων της Κεντρικής Μακεδονίας, της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης για την τουριστική κίνηση από τα Βαλκάνια διαμορφώνεται ως εξής:
Νομός Θεσσαλονίκης
Είναι πολύ νωρίς για να έχουμε μια πλήρη εικόνα, δήλωσε η αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, Νίκη Τσαλουχίδου, σημειώνοντας, ωστόσο, πως υπάρχει μια κινητικότητα από τους Σέρβους επισκέπτες.
Αν και -όπως τόνισε- τα πράγματα είναι ρευστά, καθώς οι ενδιαφερόμενοι είναι “κουμπωμένοι” και δεν υπάρχουν προκρατήσεις, από τον Απρίλιο του 2011 κι έπειτα αναμένεται ότι το κλίμα θα αντιστραφεί και ο νομός Θεσσαλονίκης θα υποδεχθεί επισκέπτες από τις βαλκανικές χώρες.
Η ίδια ανέφερε ότι οι τιμές των παρεχόμενων υπηρεσιών τουρισμού, πέραν των ξενοδοχειακών καταλυμάτων, βρίσκονται…μια δεκαετία πίσω.
Νομός Χαλκιδικής
Η Χαλκιδική εξακολουθεί να βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της προτίμησης των επισκεπτών από τα Βαλκάνια, με τη σερβική αγορά να έχει μια καλή τάση στις προκρατήσεις (από τις 15 Ιουνίου και έπειτα), ενώ η Βουλγαρία και η Ρουμανία επιδεικνύουν σημάδια “κόπωσης” σε σχέση με πέρυσι, επισήμανε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδοχείων Χαλκιδικής, Γρηγόρης Τάσιος.
«Μας προβληματίζει ότι φέτος τα Βαλκάνια (οι αγορές) ξεκινούν αργά τη σεζόν, από τον Ιούνιο», πρόσθεσε ο κ. Τάσιος.
Για τη ρωσική αγορά, η οποία “έκλεισε” πέρυσι με αύξηση 7% στις αφίξεις επισκεπτών, ο κ. Τάσιος ευελπιστεί ότι το 2011 θα είναι καλύτερο.
Η αυλαία της περσινής χρονιάς για τη Χαλκιδική έπεσε με πτώση διανυκτερεύσεων 10-12% για όλη τη σεζόν, σύμφωνα με τον ίδιο.
Νομός Πιερίας
Απεριόριστες δυνατότητες για διακοπές σε προσιτές τιμές προσφέρει ο νομός Πιερίας, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Πιερίας, Γιώργο Μπούρο.
Πέρυσι, η χρονιά “έκλεισε” με αύξηση αφίξεων κατά 15% από τη Βουλγαρία και κατά 20% από τη Σερβία, δύο από τις αγορές-παραδοσιακούς πελάτες του νομού Πιερίας.
Για τη φετινή καλοκαιρινή σεζόν, αν και οποιαδήποτε εκτίμηση είναι πρώιμη, ο κ. Μπούρος δήλωσε ότι η Ένωση Ξενοδόχων “δεν καταθέτει τα όπλα” εύκολα και ετοιμάζεται να προβάλλει, σε διεθνείς εκθέσεις τουρισμού, στη Σόφια και το Βελιγράδι, το τουριστικό προϊόν της Πιερίας.
Νομός Καβάλας
Με το τουριστικό brand name “Καβάλα -Το… μπαλκόνι των Βαλκανίων”, μια ιδέα που ανήκει στον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων του Νομού, Απόστολο Αθιανά, η περιοχή προσπαθεί να προσελκύσει όσο το δυνατόν περισσότερους τουρίστες.
Όπως είπε ο κ. Αθιανάς, ο τρόπος με τον οποίο είναι χτισμένη η πόλη (αμφιθεατρικά), η δομή της, αλλά και η εγγύτητά της με άλλες πρωτεύουσες των Βαλκανίων (3,5 ώρες από τη Σόφια, 7 ώρες από το Βελιγράδι, 4 ώρες από τα Σκόπια και 4 ώρες από την Κωνσταντινούπολη), θα μπορούσαν να την καταστήσουν το “μπαλκόνι” των Βαλκανίων.
Η Καβάλα ποντάρει κι αυτή στις αγορές των Βαλκανίων για να καλύψει το -αναμενόμενο, κατά τον κ. Αθιανά- κενό, που θα υπάρξει στην κίνηση και κατά συνέπεια στα έσοδα των τουριστικών παραγόντων, από τη μείωση του εγχώριου τουρισμού.
«Είμαστε πεπεισμένοι ότι φέτος θα έχουμε μείωση στον εσωτερικό τουρισμό, λόγω της μείωσης των εισοδημάτων των Ελλήνων, επομένως πρέπει να καλύψουμε το κενό, στρεφόμενοι στις βαλκανικές αγορές», ανέφερε.
Κατά τον ίδιο, ο νομός Καβάλας προσφέρει ένα ελκυστικό “πακέτο” διακοπών σε προσιτές -για τους επισκέπτες από τα Βαλκάνια- τιμές και αυτό το “πακέτο” θα παρουσιάσει η Ένωση Ξενοδόχων σε διεθνείς εκθέσεις τουρισμού, στη Σόφια και το Βελιγράδι.
Θάσος
Αν μέχρι πριν από μια δεκαετία περνούσε από το μυαλό κάποιου επαγγελματία να σταματήσει τις πωλήσεις του τουριστικού προϊόντος του σε αγορές της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης, τότε πιθανώς οι συνάδελφοί του να τού έλεγαν ότι χρειάζεται επειγόντως … διακοπές ή στη χειρότερη περίπτωση εξέταση από γιατρό!
Κι’ όμως, η κατάσταση άλλαξε άρδην στη Θάσο, ένα νησί που από το περιθώριο, όπως είπε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ξενοδόχων, Δημήτρης Παπαδημητρίου, βρέθηκε την τελευταία δεκαπενταετία στο τουριστικό προσκήνιο.
Με τη Βουλγαρία να “ανοίγει το χορό” στην άφιξη επισκεπτών από τις 25 Μαρτίου κι έπειτα, η Θάσος ετοιμάζεται, επίσης, να υποδεχθεί τουρίστες από τη Σερβία και τη Ρουμανία, σύμφωνα με τον κ. Παπαδημητρίου.
Η κίνηση διαμορφώνεται, προς το παρόν, στα περσινά επίπεδα και δεν αναμένονται ιδιαίτερες μεταβολές. Η πληρότητα των ξενοδοχείων από τους επισκέπτες των βαλκανικών χωρών εκτιμάται ότι θα “αγγίξει” περίπου το 30%, σε πρώτη φάση.
«Εμείς ξεκινάμε μια προσπάθεια για να προσεγγίσουμε αυτές τις μεγάλες, γειτνιάζουσες αγορές», σημείωσε ο κ. Παπαδημητρίου και πρόσθεσε ότι η «ανακάλυψη” της Θάσου από τα Βαλκάνια ήταν “θείο δώρο, διότι μας βοήθησαν πάρα πολύ».
Θράκη
Υψηλό επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών αναζητούν και βρίσκουν στη Θράκη οι επισκέπτες από τη βαλκανική ενδοχώρα, δήλωσε από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θράκης, Κωνσταντίνος Χατζηκωνσταντίνου.
Από τον Ιούνιο μέχρι και τις αρχές Σεπτεμβρίου, επισκέπτες από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, αλλά και την Τουρκία δείχνουν την προτίμησή τους στη Θράκη.
Μάλιστα, την τελευταία πενταετία, η τάση στην επισκεψιμότητα από τις γειτονικές χώρες είναι ανοδική και κατά τον κ. Χατζηκωνσταντίνου, ένας βασικός λόγος είναι η εγγύτητα. «Η περιοχή (η Θράκη) είναι εύκολα προσβάσιμη και μπορεί, όποιος θελήσει, να έρθει οδικώς, οπότε μετριάζεται το κόστος της πρόσβασης».
Επίσης, το επίπεδο των τιμών στα ξενοδοχεία, αλλά και στο σύνολο των παρεχόμενων υπηρεσιών είναι προσιτό και σε ορισμένες περιπτώσεις είναι έως και 30% χαμηλότερο, έναντι αντίστοιχων σε άλλες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, που αποτελούν “παραδοσιακές” επιλογές διακοπών για τους επισκέπτες από τα Βαλκάνια.
Η Ένωση Ξενοδόχων Θράκης θα προωθήσει το τουριστικό προϊόν της περιοχής σε εκθέσεις τουρισμού, που θα πραγματοποιηθούν σε βαλκανικές πρωτεύουσες, σε μια προσπάθεια να έχει θετικά αποτελέσματα η έντονη κινητικότητα που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα, πρόσθεσε ο κ. Χατζηκωνσταντίνου.
Τι λένε οι τουριστικοί πράκτορες
Θετικά μηνύματα, αν και είναι νωρίς ακόμα, υπάρχουν για τη Βόρεια Ελλάδα από τις αγορές των βαλκανικών χωρών, δήλωσε ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας-Θράκης, Δημήτρης Μαντούσης.
«Τα δείγματα που έχουμε και θα επιβεβαιωθούν στη διεθνή έκθεση τουρισμού του Βελιγραδίου, είναι θετικά», σημείωσε και πρόσθεσε πως «περιμένουμε από τους φίλους μας, τους Σέρβους, να μας έχουν (την Ελλάδα) -όπως και το 2010- ως πρώτη επιλογή».
Επίσης, οι αγορές της ΠΓΔΜ και της Ρουμανίας αναμένεται -κατά τον κ. Μαντούση- ότι θα “τροφοδοτήσουν” με επισκέπτες την Ελλάδα, τη φετινή καλοκαιρινή σεζόν.
Ο κ. Μαντούσης επανέλαβε ότι τα μηνύματα είναι θετικά, «αλλά δεν υπάρχουν προκρατήσεις, διότι αυτές είναι ένα χαρακτηριστικό των αγορών της κεντρικής Ευρώπης», ενώ οι επισκέπτες των βαλκανικών χωρών, όπως και οι Έλληνες πολίτες, έχουν ένα παρόμοιο χαρακτηριστικό, αυτό που αφορά τις κρατήσεις της “τελευταίας στιγμής” όπως είπε ο κ. Μαντούσης.
Στην Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη “τα πράγματα είναι παγωμένα”, δήλωσε, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Πρακτόρων και Ταξιδιωτικών Γραφείων Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, Δημήτρης Δολιανίτης. Κι αυτό διότι προορισμοί όπως η Θεσσαλονίκη και η Χαλκιδική “παραγκωνίζουν” την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη που “μάχεται” να διατηρήσει ένα μερίδιο επισκεπτών από τις βαλκανικές χώρες.
Οι περισσότεροι επισκέπτες από τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία “κατεβαίνουν” μεμονωμένα στην Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη, ενώ σημαντικό μερίδιο κατέχουν και οι επισκέπτες από την Τουρκία.
Κατά τον κ. Δολιανίτη, για την προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών από τις χώρες των Βαλκανίων και την Τουρκία θα πρέπει να δοθεί -από τους εμπλεκόμενους με τον τουρισμό φορείς- μεγαλύτερη βαρύτητα στην ανάδειξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως ο θρησκευτικός.