Πυρετός στα επιτελεία, για τα εννέα έργα, που δημοπρατούνται το 2011
Στην… «Παραεγνατία» και το 1,1 δισ. ευρώ των έργων που την συνοδεύουν, ποντάρουν πλέον οι κορυφαίοι του κατασκευαστικού κλάδου, καθώς η αγορά έχει σχεδόν νεκρώσει. Ήδη, στα επιτελεία όλων των ισχυρών ομίλων κορυφώνεται η κινητικότητα, καθώς άπαντες σχεδόν έχουν εμπλακεί στο παρελθόν στην κατασκευή της Εγνατίας, του μεγαλύτερου οδικού άξονα της χώρας και των κάθετων αξόνων της.
Ενδιαφέρον όμως, όπως είναι λογικό σε εποχή απουσίας έργων, δείχνουν και επιχειρηματίες, που δεν ενεπλάκησαν στην Εγνατία, όπως ο Σωκράτης Κόκκαλης, που δείχνει αποφασισμένος μέσω της ΙΝΤΡΑΚΑΤ να διεκδικήσει πολλές εργολαβίες. Ήδη μάλιστα, έγραψε το όνομά του στον πρόλογο των διεκδικητών, αφού κέρδισε το… «ορεκτικό» των έργων, που είναι η κατασκευή του δρόμου Ποτίδαιας – Κασσανδρείας Χαλκιδικής, μήκους 17 χλμ. και προϋπολογισμού 51,6 εκατ. ευρώ. Πρόκειται, για ένα νέο δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, με δυο λωρίδες ανά κατεύθυνση, διαχωριστικό στηθαίο ασφαλείας, ενώ θα κατασκευαστούν και δυο ανισόπεδοι κόμβοι.
«Πυρετός» στα επιτελεία
Με το που η κυβέρνηση διαμήνυσε ότι, εντός του 2011 θα προκηρυχθούν και τα υπόλοιπα εννέα έργα, πυρετός προετοιμασίας επικρατεί στα επιτελεία των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων. Δεδομένο σχεδόν θεωρείται πάντως, ότι, λόγω συνθηκών, με ελάχιστες εξαιρέσεις, ο κάθε όμιλος θα κινηθεί μόνος του, καθώς οι εργολαβίες είναι πολλές. Έτσι, η εμφάνιση κοινοπραξιών στις διεκδικήσεις θα είναι η εξαίρεση.
Στο επιτελείο του Γ. Μπόμπολα επικρατεί αισιοδοξία, καθώς ο όμιλος κατασκεύασε 150 από τα 670 χλμ. της Εγνατίας, καθώς και μεγάλο αριθμό σηράγγων, γεφυρών και ανισόπεδων κόμβων της και το κυριότερο ενδιαφέρον του, σύμφωνα με πληροφορίες, αφορά στα έργα σύνδεσης Αξιού – ΠΑΘΕ – Ευζώνων, αλλά και της Περιμετρικής Αλεξανδρούπολης, όπου ο όμιλος επενδύει και στα κατασκευαστικά έργα, που συνδέονται με τον αγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη.
Ισχυρό ενδιαφέρον αναμένεται να εκδηλωθεί και από τον όμιλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ των Περιστέρη – Κάμπα, που επίσης έχει κατασκευάσει τμήματα της Εγνατίας, σήραγγες και γέφυρες, σε διάφορα σημεία του άξονα. Και ακόμη μεγαλύτερο από την J&P ΑΒΑΞ του Δ. Ιωάννου, που έχει επίσης κατασκευάσει σημαντικό κομμάτι, συνολικού μήκους 75 χλμ. της Εγνατίας.
«Συγκεντρωμένες δυνάμεις» έχει στην περιοχή και η ΑΕΓΕΚ του Γ. Μαρούλη, η οποία είχε εμπλακεί στην κατασκευή τμημάτων, κυρίως του δυτικού άξονα της Εγνατίας, καθώς τα νέα έργα αφορούν περιοχές της Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης.
Αυτονόητη εξάλλου θεωρείται η διεκδίκηση κάποιων από τα εννέα νέα έργα από τη «ΜΗΧΑΝΙΚΗ» του Πρ. Εμφιετζόγλου και την «ΜΟΧΛΟΣ» συμφερόντων Κ. Στέγγου, εταιρειών που επίσης έχουν βάλει την κατασκευαστική σφραγίδα τους σε τμήματα της Εγνατίας, ιδίως η δεύτερη.
Τα έργα της «Παραεγνατίας»
Πρόκειται για ένα πακέτο εννέα έργων, που αφορούν τους οδικούς άξονες που προγραμματίζονται να κατασκευαστούν, είτε συνδέοντας την Εγνατία με διάφορες πόλεις και τοποθεσίες, είτε αποτελώντας νευραλγικές επιπλέον οδικές συνδέσεις σε διάφορες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, από τις οποίες διέρχεται ήδη η Εγνατία.
Σύμφωνα με επίσημες πηγές του υπουργείου Υποδομών, μέσα στο 2011 όλα τα παραπάνω έργα, συνολικού προϋπολογισμού ύψους 1,1 δισ. ευρώ, αναμένεται να δημοπρατηθούν, δίνοντας σημαντική «ανάσα αισιοδοξίας» στην χειμαζόμενη κατασκευαστική αγορά.
Το πρώτο στη σειρά έργο που θα δημοπρατηθεί, στις αρχές του επόμενου μήνα, αφορά τον οδικό άξονα Αρδάνιο – Μάνδρες, μήκους 38 χλμ. και προϋπολογισμού 86 εκατ. ευρώ.
Μέχρι το καλοκαίρι, θα πάρουν σειρά προς δημοπράτηση άλλα τέσσερα έργα, συνολικού προϋπολογισμού 509 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τους οδικούς άξονες Φλώρινα – Νίκης (84,7 εκατ. ευρώ), Κορομηλιάς – Κρυσταλλοπηγής (135,3 εκατ. ευρώ), Μουδανιών – Ποτίδαιας με τέσσερις κόμβους (43,5 εκατ. ευρώ) και Αξιού – ΠΑΘΕ – Ευζώνων (246 εκατ. ευρώ). Το τελευταίο θεωρείται και ως το πιο σημαντικό έργο, καθώς αποτελεί απαραίτητο συμπληρωματικό έργο του κύριου άξονα της Εγνατίας.
Μέχρι το τέλος της χρονιάς όμως, έχουν προγραμματιστεί να δημοπρατηθούν και άλλα τέσσερα έργα συνολικού προϋπολογισμού 550 εκατ. ευρώ. Πρόκειται, καταρχάς, για την κατασκευή της Περιμετρικής Οδού της Αλεξανδρούπολης (55,3 εκατ. ευρώ). Αναμένεται να ακολουθήσουν τρία έργα νευραλγικά για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη: Πρώτον, του κόμβου Λαχαναγοράς (Κ16) – αερογέφυρας Λαγκαδά, στο πλαίσιο της δυτικής εσωτερικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης (200 εκατ. ευρώ και επιπρόσθετα 30 εκατ. ευρώ για απαλλοτριώσεις).
Δεύτερον, του κόμβου Γηροκομείου – Πεύκων, στο πλαίσιο του εξωτερικού περιφερειακού δακτυλίου της Θεσσαλονίκης (85 εκατ. ευρώ και 30 εκατ. ευρώ για απαλλοτριώσεις). Και τρίτον, της αναβάθμισης της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής οδού της Θεσσαλονίκης, από το νοσοκομείο «Παπαγεωργίου», έως και τη συμβολή με την οδό Εθνικής Αντιστάσεως (250 εκατ. ευρώ), ένα έργο για το οποίο ωστόσο μελετώνται τρεις εναλλακτικές λύσεις.
Νέες συμμαχίες για Καστέλι – Αττική οδό
Μπορεί το 2010, να ήταν το χειρότερο για τους κατασκευαστικούς ομίλους, που κατέγραψαν κατακόρυφη μείωση των τζίρων και των κερδών του, εναποθέτουν όμως τις ελπίδες τους στα έργα μεγάλου βεληνεκούς που αναμένεται να δημοπρατηθούν το 2011. Οι μεγάλοι ελληνικοί όμιλοι και οι ευρωπαϊκοί κολοσσοί, που είτε δραστηριοποιούνται ήδη στην Ελλάδα είτε όχι, καταστρώνουν σχέδια και κάνουν ζυμώσεις, για να είναι έτοιμοι, προκειμένου να διεκδικήσουν με αξιώσεις τα νέα έργα.
Πρώτο στη λίστα είναι το αεροδρόμιο στο Καστέλι. Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, ο νέος διεθνής αερολιμένας στο Ηράκλειο, προϋπολογισμού περίπου 1 δισ. ευρώ, θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης, ενώ, ως ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών έχει οριστεί η 1η Μαρτίου 2011.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μετά τη γαλλική Vinci, τη γερμανική Hochtief και φυσικά τους τρεις μεγάλους ελληνικούς ομίλους (Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ Τέρνα), οι οποίοι ήδη έχουν κάνει γνωστή την πρόθεσή τους να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό, ακόμα δύο ηχηρά ονόματα του κλάδου των κατασκευών σε πανευρωπαϊκό και σε παγκόσμιο επίπεδο – η γαλλική Bouygues και η ολλανδική Archirodon Group – σκοπεύουν να διεκδικήσουν το project.
Ο γαλλικός κολοσσός Bouygues, ο οποίος ουσιαστικά επανέρχεται στην ελληνική αγορά, έπειτα από περίπου πέντε χρόνια απουσίας, έχει συμφωνήσει με τον όμιλο J&P Άβαξ να συγκροτήσει κοινοπραξία με στόχο τη συμμετοχή της στον σχετικό διαγωνισμό. Στο σχήμα θα μετέχει η επίσης γαλλική εταιρία Aeroports de Paris Management, που σήμερα διαχειρίζεται το αεροδρόμιο του Παρισιού.
Ο Γιώργος Μπόμπολας με την Ελλάκτωρ, ίσως, να μη συνεργαστεί με τον μόνιμο συνέταιρό του Δάκη Ιωάννου της J&P Άβαξ, αναμένεται να διεκδικήσει όμως το έργο με την Vinci. Στη μάχη θα «πέσει» και η Hochtief πιθανότατα με τον όμιλο Κοπελούζο, με τον οποίο ήδη συνεργάζονται στη διαχείριση του αεροδρομίου “Ελευθέριος Βενιζέλος”, ενώ η ΓΕΚ Τέρνα θα συνεργαστεί με τους Ισπανούς της Dragados και της Ferrovial. Παρούσες στον διαγωνισμό δεν αποκλείεται να δηλώσουν επίσης, η ΑΕΓΕΚ και η Intrakat.
Μέσα στο 2011, υπολογίζεται ότι θα δημοπρατηθεί και το έργο των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, ο επανασχεδιασμός των οποίων έχει σχεδόν ολοκληρωθεί.
Σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο, οι νέοι αυτοκινητόδρομοι θα έχουν συνολικό μήκος 22 χλμ. από 67 χλμ. ενώ σχεδιάζεται να επεκταθεί η Δυτική Περιφερειακή Υμηττού, έως τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, για να εξυπηρετεί το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, όπου επενδύει το Κατάρ και θα κατασκευαστεί σήραγγα στον Υμηττό. Το έργο ήταν προϋπολογισμού 1,65 δισ. ευρώ, αλλά μειώνεται περίπου στο 1 δισ., ίσως και λιγότερο. Αυτό ενόχλησε τους ευρωπαϊκούς ομίλους, οι οποίοι δεν έχουν ακόμα ξεκαθαρίσει τις προθέσεις τους.
Ελλάκτωρ και J&P Άβαξ στο έργο αυτό θα διεκδικήσουν μαζί το έργο κι αν αποφασίσουν οι ξένοι όμιλοι, ενδεχομένως να προστεθούν σ’ αυτή την κοινοπραξία. Στον αντίποδα, βρίσκεται το σχήμα ΑΕΓΕΚ – Intrakat – Ομιλος Κοπελούζου, το οποίο συστάθηκε για τη διεκδίκηση των επεκτάσεων. Το έργο αναμένεται να διεκδικήσει και ο όμιλος της Μηχανικής, σε συνεργασία με τη νοτιοκορεατική SKE&C, με την οποία έχει συνάψει συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας στην ελληνική αγορά. Προσπάθειες να συμμετάσχει, μέσω κοινοπραξίας στον διαγωνισμό πραγματοποιεί και ο Κων/νος Στέγγος με την Μοχλός, και ίσως διεκδικήσει το έργο με την ΓΕΚ Τέρνα, η οποία περιμένει απάντηση από τους Ισπανούς. Η σύμβαση παραχώρησης για τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη 50 χιλιομέτρων, που παραμένει στα «χαρτιά» τουλάχιστον μια δεκαετία.
Ο νέος άξονας, θα συνδέεται με δύο σημεία της εθνικής οδού, παρακάμπτοντας την Αθήνα και τα τμήματα της εθνικής οδού που γειτνιάζουν με αυτή. Την σύμβαση παραχώρησης αναμένεται να διεκδικήσουν μαζί οι Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, Vinci και η Intrakat του Σωκράτη Κόκκαλη, ενώ ενδέχεται και εδώ να υπάρξει συνεργασία της Hochtief με τον όμιλο Κοπελούζου.
Η ΓΕΚ Τέρνα με τους Ισπανούς συμμάχους της, ενώ στη μάχη θα μπουν οι ΑΕΓΕΚ, Μηχανική και Μοχλός.
Μέσα στο 2011, αναμένεται να δημοπρατηθούν η υποθαλάσσια σύνδεση Περάματος με τη Σαλαμίνα, μήκους 12 χλμ. και προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, εφόσον ξεπεραστούν τα περιβαλλοντικά η αρχαιολογικά προβλήματα που έχουν παρουσιαστεί, καθώς η υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας – Αιτωλοακαρνανίας, προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ, μέσω της οποίας θα επιτευχθεί η σύνδεση με τον άξονα «Αμβρακία – Άκτιο», που έχει αναλάβει και εκτελεί η ΑΕΓΕΚ, η οποία θα διεκδικήσει και αυτό το έργο.
Για το έργο αυτό, οι πληροφορίες φέρνουν να ενδιαφέρονται ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου με την Μηχανική, ο Κων/νος Στέγγος με τον Μοχλό και ο Σωκράτης Κόκκαλης με την Intrakat, με τους μεγάλους μάλλον, να μη μπαίνουν στη μάχη.
Μαγνήτης για τρεις οι 6 νέοι ΣΕΑ του Bορρά
Το ενδιαφέρον πολλών επιχειρηματιών αναμένεται όμως να συγκεντρώσει άμεσα και η πρόθεση της κυβέρνησης να δημοπρατήσει, μέσα στο 2011 και έξι νέους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων στην Εγνατία. Ήδη, στον άξονα της Εγνατίας λειτουργεί μόλις ένας ΣΕΑ στην περιοχή του Πλάτανου Ημαθίας. Οι νέοι έξι ΣΕΑ θα εγκατασταθούν στο Ελευθεροχώρι της Θεσπρωτίας, όπου θα υπάρξει διπλός σταθμός, το Περιστέρι των Γρεβενών, τον Πολύμυλο της Κοζάνης, την Καρβάλη της Καβάλας, τον Σώστη της Ροδόπης και το Αρδάνιο στον Έβρο.
Ήδη, οι γνωστές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο τομέα εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους, με πρώτους τον αντίστοιχο κλάδο του ομίλου Βαρδινογιάννη, αλλά και την ΑΕΓΕΚ του Γ. Μαρούλη. Η AVIN μάλιστα, μαζί με την Olympus Plaza, κατασκευάζουν και ετοιμάζονται να λειτουργήσουν σε λίγες μέρες (ήδη από την 1η Αυγούστου λειτουργούν τα δυο πρατήρια υγρών καυσίμων) τον πρώτο ΣΕΑ της Εγνατίας στον Πλάτανο, επενδύοντας 10 εκατ. ευρώ περίπου, σε μια έκταση 1.400 τ.μ.
Ο ΣΕΑ θα περιλαμβάνει καταστήματα καφέ, εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία, markets, παιδότοπους, business center, καταστήματα λιανικής πώλησης παραδοσιακών προϊόντων και ειδών δώρων.
Από τους νέους ΣΕΑ, εκείνος που συγκεντρώνει το περισσότερο ενδιαφέρον είναι ο ΣΕΑ στην Καρβάλη του νομού Καβάλας. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι είναι τρεις, η εταιρεία AVIN του ομίλου MotorOil, συμφερόντων Β. Βαρδινογιάννη, οι επιχειρήσεις Κοθάλη και ο όμιλος της Vivartia. Η AVIN ενδιαφέρεται και για τον ΣΕΑ στο Ελευθεροχώρι. Οι επιχειρήσεις Κοθάλη ενδιαφέρονται και για τους ΣΕΑ στον Σώστη και στο Αρδάνιο.
Η ΑΕΓΕΚ από την πλευρά της ενδιαφέρεται για τους ΣΕΑ στο Αρδάνιο, τον Σώστη και το Ελευθεροχώρι. Για τον ΣΕΑ Σώστη ενδιαφέρεται εξάλλου και η εταιρεία Corall SHELL.
Οι συμβάσεις που θα υπογράψουν οι νικητές των αντίστοιχων διαγωνισμών για τους νέους ΣΕΑ της Εγνατίας θα είναι 30ετούς διάρκειας εκμετάλλευσης. Ο ανάδοχος αναλαμβάνει με την μέθοδο της αυτοχρηματοδότησης την υποχρέωσης της κατασκευής πρατηρίου υγρών καυσίμων, χώρων μαζικής εστίασης, mini market, άλλων καταστημάτων, αλλά και τη διάθεση δωρεάν χώρων στάθμευσης, υγιεινής, παροχής υπηρεσιών καθαριότητας στους ταξιδιώτες και πληροφοριών, σε κάθε ρεύμα της Εγνατίας στη συγκεκριμένη περιοχή.