Ανεξάρτητα εάν θα ήταν καλός πρόεδρος ή όχι για τον Παναθηναϊκό, ο εφοπλιστής ξέρει να μάχεται με τα κύματα. Η Polembros, τα πλοία του και οι άλλες επενδύσεις
Σύμφωνα με τον Lloyd’s List το 2010 η εταιρεία του ήταν ανάμεσα στις 10 μεγαλύτερες ναυτιλιακές διεθνώς
OI ΣTOXOI TOY
• Nα παραλάβει η Polembros Maritime τα δύο πλοία τύπου kamsarmax, συνολικού τονάζ 82.000 dwt
• Aγορά νέων πλοίων (φορτηγών και δεξαμενόπλοιων) όταν οι τιμές στη ναυλαγορά βελτιωθούν ή προκύψουν ευκαιρίες
• Aναζήτηση νέων ευκαιριών στο real estate για την αγορά ακινήτων, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε πρωτεύουσες του εξωτερικού
Με όνομα «βαρύ» στην ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας ο Αδαμάντιος Πολέμης έγινε ξαφνικά πρόσωπο των ημερών. Έδρεψε τις δάφνες της δημοσιότητας με την «εμπλοκή» του στα του Παναθηναϊκού.
Της Εύης Κατσώλη
Μία δημοσιότητα που, κατά τον ίδιο, μάλιστα, τον «φόβισε» κι αυτή ηταν η αιτία που τελικά δεν θέλησε να αναλάβει την προεδρία. Τα σενάρια μλούν τώρα για το καλοκαίρι, αλλά οι αντίπαλοί του λένε ότι τέτοια περίπτωση δεν υπάρχει και παρά την οικονομική δυνατότητα που έχει είναι ιδιαίτερα «σφιχτός» για να μπει σ’ ένα τέτοιο παιχνίδι. Ο γιος του, Λεωνίδας, θέλει. Εκείνος που μπήκε στη μετοχική σύνθεση του πολυμετοχικού με 4,8% (μαζί με τον Γ. Νίκα και τον Γ. Ξυλά) έχοντας ιδρύσει την εταιρία Baylock Limited; Ο χρόνος θα δείξει. Ίσως να αδικεί κανείς το «πορτρέτο» του Έλληνα εφοπλιστή, ξεκινώντας την αναφορά στο πρόσωπό του με το ποδόσφαιρο και τον Παναθηναϊκό. Έστω κι αν η «δύναμη» του βασιλιά των σπορ είναι τεράστια και τα οφέλη που αποκομίζει κανείς από την ενασχόλησή του μ’ αυτό είναι ποικιλότροπα.
Ανεξαρτήτως, πάντως, εάν κάνει ή δεν κάνει, όπως υποστηρίζουν πολλοί για τον Παναθηναϊκό, ο Πολέμης κάνει για τη ναυτιλία. Εκεί βασίζεται στο «δόγμα» «η ισχύς εν τη ενώσει». Μαζί με τον αδελφό του Σπύρο Πολέμη -ο ίδιος λέει πως είναι ο πιο «στενός του φίλος»- κουμαντάρουν ένα στόλο 28 καραβιών με ένα κύκλο εργασιών που αγγίζει ακόμα και τριψήφιο αριθμό εκατομμυρίων δολαρίων. Η σύνεση και η αυτοσυγκράτηση που διακρίνει τον Αδαμάντιο, τον έχει βοηθήσει πολλές φορές να ξεφύγει από υφάλους και να κάνει σωστές επιλογές.
Συνεχίζοντας την παράδοση, που ξεκίνησε ο πατέρας τους Λεωνίδας και οι θείοι τους Μιχαήλ και Αυγουστής, βρίσκονται στο πηδάλιο της Polembros Maritime, μια εταιρία η οποία πριν γιγαντωθεί, το 1975, σύμφωνα με την ελληνική ναυτιλιακή «Ευπομπή» είχε πέντε πλοία. Η μεγάλη τρικυμία με τη δικαστική περιπέτεια που είχε ο Πολέμης με την επενδυτική τράπεζα JP Morgan Chase, στοίχησε. Οι ζημιές έφθασαν τα 280 εκατομμύρια δολάρια. Ακυρώθηκαν οι παραγγελίες 20 πλοίων. Το πλήγμα ήταν ισχυρό και στο γόητρο.
Επειδή όμως, βασική γραμμή της φιλοσοφίας τους είναι πως καμία μάχη δεν τελειώνει προτού καν ξεκινήσει, αναδιοργάνωσαν τις δυνάμεις και τα σχέδιά τους, προχωρώντας πριν από μερικούς μήνες στην ενίσχυση του στόλου τους με δύο φορτηγά πλοία τύπου Kamsarmax, συνολικού τονάζ 82.000 dwt, τα οποία θα παραδοθούν εντός του έτους και κόστισαν 35,5 εκατ. δολ. έκαστο.
Σημείο- κλειδί της στρατηγικής τους στις ναυτιλιακές τους business είναι ότι σε περιόδους μεγάλης κρίσης, όπως εκείνη που ξεκίνησε πριν από μια διετία, που η ναυλαγορά ήταν πολύ χαμηλά, η Polembros Maritime αντί να πουλά πλοία, αγόραζε και μάλιστα σε συμφέρουσες τιμές που μόλις η οικονομία ανακάμπτει, δημιουργούνται υπεραξίες.
Όσοι γνωρίζουν τους δύο αδελφούς ισχυρίζονται πως και οι δύο λειτουργούν με υπομονή και μεθοδικότητα. Ξέρουν να περιμένουν την κατάλληλη στιγμή και τις κατάλληλες ευκαιρίες, χωρίς να προβαίνουν σε κινήσεις εντυπωσιασμού. Άλλωστε τα «παθήματα» του παρελθόντος με μια σειρά άστοχων επενδύσεων στα media ή και σε hedge funds τους έχουν γίνει μάθημα και πλέον αποφεύγουν να ρισκάρουν χωρίς λόγο.
Ο Σπύρος Πολέμης είναι ταυτόχρονα πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου και της Διεθνούς Ναυτιλιακής Ομοσπονδίας, γεγονός που του δίνει την δυνατότητα να παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς τα προβλήματα της ναυτιλίας σε διεθνές επίπεδο, ενώ και οι δύο αδελφοί δίνουν «όρκο» στον εαυτό τους πως δεν θα επαναλάβουν τα λάθη του παρελθόντος, αλλά θα διδαχθούν από αυτό.
Αδαμάντιος και Σπύρος Πολέμης είναι από τους λίγους εφοπλιστές που πριν από μια τριετία, επί υπουργίας Μανώλη Κεφαλογιάννη στο Εμπορικής Ναυτιλίας είχαν αποφασίσει να υψώσουν την ελληνική σημαία σε έναν σημαντικό αριθμό πλοίων τους, παρά το υψηλό κόστος της και την έλλειψη ανταγωνιστικότητας για να στηρίξουν την ελληνική ναυτιλία. Όχι βέβαια, ότι στις σχέσεις τους και τις συναλλαγές τους με την πολιτική ηγεσία του τόπου όλα ήταν ρόδινα πάντοτε.
Πολλές φορές είχαν εκφράσει αντιρρήσεις για τον τρόπο φορολόγησης των Ελλήνων εφοπλιστών ή για την πλημμελή στήριξη της ναυτιλίας προκειμένου να αποφευχθούν «διαρροές» εταιρειών στο εξωτερικό, αλλά υπήρχαν και πολιτικοί παράγοντες με τους οποίους διατηρούσαν καλές σχέσεις. Μερικοί από αυτούς είναι ο Μανώλης Κεφαλογιάννης, ο Αν. Παπαληγούρας, ο Χρ. Παπουτσής κ. α.
Οι σχέσεις του εφοπλιστή με τους πολιτικούς, σε γενικές γραμμές θα μπορούσαν να θεωρηθούν καλές, αν και ο ίδιος έχει πολλές φορές εκφράσει αντιρρήσεις για τον τρόπο φορολόγησης των Ελλήνων εφοπλιστών και την πλημμελή στήριξη της ναυτιλίας. Πάντως, οι σχέσεις του με τους κατά καιρούς υπουργούς Ναυτιλίας, Μ. Κεφαλογιάννη, Αν. Παπαληγούρα, Χρ. Παπουτσή ήταν αγαστές.
Τα media
Η εμπλοκή του Αδαμάντιου Πολέμη στα media από πολλούς χαρακτηρίστηκε ως άστοχη επένδυση. Άστοχη επειδή του στοίχισε ακριβά σε χρήμα και γόητρο.
Το 2001 ο εφοπλιστής, όπως οι περισσότεροι συνάδελφοί του, απέκτησε τον τηλεοπτικό σταθμό «Πάτρα TV», δίνοντας 4, 5 εκατ. ευρώ για την αναδιοργάνωσή του και για την επίτευξη του στόχου του που δεν ήταν άλλος από το να δημιουργηθεί ένα ανταγωνιστικό και παρεμβατικό κανάλι σε όλη την Πελοπόννησο. Όμως, η προσπάθειά του είχε διάρκεια επτά ετών, καθώς οι «τρικυμίες» της στεριάς αποδείχτηκαν πολύ πιο σκληρές από εκείνες της θάλασσας. Παραλίγο να μπει «λουκέτο» στον σταθμό λόγω οικονομικών δυσχερειών και αμέσως άρχισε την αναζήτηση επενδυτή. Όντως, παραχώρησε το μεγαλύτερο ποσοστό των μετοχών του και εκείνος διατήρησε ένα μικρό μερίδιο, έτσι για την «τιμή των όπλων».
Η ενασχόλησή του με τα ΜΜΕ δεν είναι πάντως η μοναδική του επένδυση στη στεριά. Τα τελευταία πέντε χρόνια ο Αδαμάντιος Πολέμης επενδύει και στο real estate, αγοράζοντας γη και χρηματοδοτώντας ξενοδοχειακές και τουριστικές μονάδες. Διαθέτει ένα τεράστιο χαρτοφυλάκιο εκτάσεων στις Κυκλάδες, ακίνητα, μεταξύ των οποίων και το δημοτικό πάρκινγκ στην Άνδρο, αλλά και σε πρωτεύουσες του εξωτερικού, ενώ «κυνηγά» κάθε ευκαιρία που μπορεί να προκύψει, όταν οι τιμές των ακινήτων πέφτουν.
Ένα με τον αδελφό του Σπύρο
H Σχοινούσα, το θέατρο και το ψάρεμα
Kάθε καλοκαίρι στη Σχοινούσα. Στο νησί της καρδιάς του. Πάντα μαζί με τον αδελφό του. Nα ψαρεύει μ’ ένα ψαροκάικο, να πετάει μ’ ένα μικρό ελικόπτερο και να χαίρεται την κάθε ώρα της ζωής.
Tι κι αν ο Aδαμάντιος Πολέμης απέκτησε ένα καινούργιο σκάφος-θαλαμηγό, πριν από δυο καλοκαίρια. Eλάχιστα το χρησιμοποιεί. Άνθρωπος απλός, καταδεκτικός, ολιγαρκής που ξέρει την αξία του χρήματος.
Συμπαραστάτης πολλές φορές του αδελφού του Σπύρου (το όνομά του είχε εμπλακεί στην υπόθεση της NOLIDEN Land αγοράστριας εταιρείας ακινήτου εντός του Oλυμπιακού χωριού από την Iερά Mονή Bατοπεδίου έναντι 41 εκατ. ευρώ).
Συμπαραστάτης στην προσπάθεια του Σπύρου, όταν μαζί με τον αείμνηστο Bασίλη Kωνσταντακόπουλο και τον γερουσιαστή των HΠA Λεωνίδα Pαπτάκη πρωτοστάτησαν να επιστρέψει στη χώρα μας το «Liberty» και να αξιοποιηθεί ως πλωτό μουσείο. Συμπαραστάτης και συγχρηματοδότης του θεάτρου που δημιούργησαν στη Σχοινούσα με την ονομασία «Kατίνα Πολέμη» προς τιμήν της μητέρας τους.
Σ’ αυτό το θέατρο, η κόρη του Σπύρου Kατερίνα Πολέμη, που όπως φαίνεται έχει καλλιτεχνική φλέβα τραγούδησε σε μια λαμπρή βραδιά. H ίδια είναι απόφοιτος μουσικής του Πανεπιστημίου της Bοστώνης, παίζει κιθάρα και πιάνο και τα τραγούδια που ερμηνεύει τα γράφει η ίδια.
O διάδοχος Λεωνίδας Πολέμης
Oι δικαστικές περιπέτειες και τα πρόστιμα
H αυτονόμηση του Aδαμάντιου και του Σπύρου Πολέμη από τον εξάδελφό τους Σπύρο M. Πολέμη είχε πυροδοτήσει τη δεκαετία του ’70 τις φήμες που ήθελαν τις δύο πλευρές να βρίσκονται αντιμέτωπες και οι σχέσεις τους είναι πικρές.
O Σπύρος Πολέμης του Mιχαήλ δημιούργησε την Polesous και στη συνέχεια την Remi Martanie Corporation. Όπως συμβαίνει με τον ξάδελφό του που βάζει σιγά – σιγά στη ναυτιλία την κόρη του Άννα (σύζυγο του Σπύρου Aλιφασάκη και το γιο του Σπύρο). O Aδαμάντιος ήδη μυεί τον δικό του γιο τον Λεωνίδα στις επιχειρηματικές θάλασσες.
O Λεωνίδας, που τον πιέζει για τον Παναθηναϊκό, ήταν μικρός, δέκα χρόνια πριν όταν άρχισε η διαμάχη με την JP Morgan Chase. Oι εφοπλιστές την κατηγόρησαν για ανεπάρκεια στη διαχείριση των κεφαλαίων της, καθώς οι σύμβουλοι της πρότειναν την επένδυση σε ρώσικα ομόλογα. Αυτό, είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια 700 εκατ. δολαρίων.
Όμως τα τελευταία χρόνια ήταν παρόν σ’ όλες τις δικαστικές μάχες.
Στα δικαστήρια η οικογένεια δεν βρήκε το δίκιο της, καθώς θεωρήθηκε ότι τα δύο αδέλφια ήταν αρκετά έμπειρα για να μην παραπλανηθούν. Ένα άλλο πρόβλημα του εφοπλιστή Aδαμάντιου Πολέμη και του αδελφού του Σπύρου ανέκυψε στο τέλος του προηγούμενου χρόνου. Mε απόφαση του Oμοσπονδιακού Δικαστηρίου της N. Oρλεάνης απαγορεύτηκε σε πλοία της Polembros για τα επόμενα τρία χρόνια να προσεγγίζουν αμερικανικά λιμάγια με την κατηγορία της ρύπανσης της θάλασσας.
H εταιρία κλήθηκε να πληρώσει το ιστορικό πρόστιμα των 2,7 εκατ. δολαρίων, ενώ κατέβαλε άλλα 100.000 δολάρια για κοινωνική εργασία και προσφορά στο Περιβαλλοντικό Eρευνητικό Kέντρο του Σμισθόνια.