Τι συζητήθηκε χθες στο City μεταξύ του Έλληνα υπουργού Ναυτιλίας και του Κινέζου υφυπουργού Μεταφορών
Να ανοίξει η στρόφιγγα της κινεζικής χρηματοδότησης προς τους Ελληνες εφοπλιστές, οι οποίοι πραγματοποιούν φέτος τη μεγάλη επιστροφή στις γιάρδες της Απω Ανατολής για νέο tonnage, ζήτησε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης από τον Κινέζο υφυπουργό Μεταφορών, υπεύθυνο για θέματα ναυτιλίας, Weng Mengyon (Ουένγκ Μενγιόνγκ).
Οι Έλληνες εφοπλιστές, εξαιτίας της ελληνικής κρίσης αλλά και των διαδικασιών του κινεζικού χρηματοπιστωτικού συστήματος, δεν αντιμετωπίζονται με τους ίδιους όρους σε σχέση με άλλους Ευρωπαίους εφοπλιστές, ενώ, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της XRTC Γιώργο Ξηραδάκη, θα έπρεπε να τυγχάνουν καλύτερης αντιμετώπισης από άλλους ανταγωνιστές τους.
Οι δύο υπουργοί συναντήθηκαν χθες στο City, στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψής τους στο Λονδίνο, για να συμμετάσχουν στην 28η Σύνοδο Ολομέλειας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).
Όπως υπογράμμισε ο Έλληνας υπουργός, οι Ελληνες πλοιοκτήτες ανακάμπτουν στη διεθνή σκηνή των ναυπηγήσεων μετά το «πάγωμα» των τελευταίων ετών και χρειάζονται ευκολότερη πρόσβαση στη χρηματοδότηση από τις κινεζικές τράπεζες.
Ζήτησε, μάλιστα, από τον κ. Mengyon να μεσολαβήσει προς την Κεντρική Τράπεζα της Κίνας ώστε να υπάρξει συνολική παρέμβαση προς τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας με στόχο να διευκολυνθεί η χρηματοδότηση. Και αυτό, γιατί, όπως υπογράμμισε, οι Έλληνες πλοιοκτήτες προτιμούν τα κινεζικά ναυπηγεία.
Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία της Golden Destiny, στο εννεάμηνο του 2013 οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν παραγγείλει περισσότερα από 226 πλοία, συνολικής αξίας άνω των 11 δισ. δολαρίων. Από αυτά οι 102 παραγγελίες έχουν κατατεθεί σε κινεζικά ναυπηγεία.
Σημειώνεται ότι την ίδια περίοδο του 2012 οι ελληνικές παραγγελίες για νέα πλοία είχαν περιοριστεί στα 89 συνολικά, εκ των οποίων τα 58 στη Κίνα.
Από την πλευρά του ο Κινέζος υφυπουργός υπογράμμισε ότι βλέπει θετικά το συγκεκριμένο ζήτημα, αφού οι Ελληνες εφοπλιστές αποτελούν στρατηγικό εταίρο της κινεζικής οικονομίας, και πρόσθεσε ότι θα μεταφέρει το μήνυμα.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης εξετάστηκε επίσης το ενδεχόμενο εγκατάστασης γραφείων ή αντιπροσωπειών κινεζικών τραπεζών στην Ελλάδα. Η πιθανή εγκατάσταση κινεζικών τραπεζών στη χώρα θα λύσει πολλά από τα γραφειοκρατικά και διαδικαστικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι Ελληνες εφοπλιστές. Η παρουσία Κινέζων τραπεζικών στελεχών στην Ελλάδα θα ενισχύσει τις γνώσεις και την εμπειρία τους, με αποτέλεσμα τη γρηγορότερη ολοκλήρωση μεγαλύτερου αριθμού δανειακών συμβάσεων.
Τα προβλήματα των Ελλήνων εφοπλιστών
Τέσσερα είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που πρέπει να προσπεράσουν σήμερα οι Ελληνες εφοπλιστές για να φτάσουν στην πηγή της κινεζικής χρηματοδότησης για επενδύσεις σε πλοία. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της XRTC, Γιώργο Ξηραδάκη, το πρώτο μεγάλο εμπόδιο είναι ότι οι κινεζικές τράπεζες μέχρι σήμερα απευθύνονται για χρηματοδότηση μόνο σε πολύ μεγάλους και ισχυρούς ναυτιλιακούς ομίλους της Ελλάδας.
Δεύτερον, παρατηρείται ότι τα δάνεια που έχουν σχέση με Ελληνες πλοιοκτήτες δεν αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο όπως αντιμετωπίζονται των Σκανδιναβών ή άλλων Ευρωπαίων εφοπλιστών. Οπως εξηγεί, αυτό συμβαίνει λόγω του μοντέλου του κινεζικού χρηματοπιστωτικού συστήματος, το οποίο επηρεάζεται από την κρίση στην Ελλάδα με αποτέλεσμα να υπάρχει διαφοροποίηση.
Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει, αυτό δεν πρέπει να συμβαίνει γιατί, πρώτον, δεν έχει καμία σχέση η εθνικότητα του εφοπλιστή με τη διεθνή ναυτιλιακή αγορά, και δεύτερον γιατί οι Ελληνες πρωτοστατούν στην κινεζική ναυπηγική αγορά και θα έπρεπε να τυγχάνουν καλύτερων όρων από άλλους ανταγωνιστές.
Τρίτο θέμα που θέτει ο κ. Ξηραδάκης είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις αποφάσεις για την ολοκλήρωση των διαδικασιών ολοκλήρωσης της χορήγησης των δανείων.
Τέταρτο είναι ότι οι Κινέζοι δεν χορηγούν δάνεια για αγορές μεταχειρισμένων πλοίων, αλλά και για ναυπηγήσεις εκτός Κίνας. «Οι κινεζικές τράπεζες θα έπρεπε να νιώθουν επίσης άνετα να χρηματοδοτούν τους Ελληνες εφοπλιστές ακόμα και για μεταχειρισμένα πλοία, κάτι που δεν γίνεται τώρα. Η ελληνική ναυτιλία, άλλωστε, εξυπηρετεί σε μεγάλο βαθμό μεταφορικές ανάγκες της Κίνας».
Αλματώδη βήματα χορηγήσεων την τελευταία 4ετία
Σύμφωνα με το διευθύνοντα σύμβουλο της XRTC, Γιώργο Ξηραδάκη, τα βήματα που έχουν γίνει την τελευταία τετραετία είναι αλματώδη και πάντα με γνώμονα την ανάπτυξη των σχέσεων των κινεζικών τραπεζών με τον ελληνικό εφοπλισμό. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin, οι κινεζικές τράπεζες αυξάνουν τη δανειοδότηση των ελληνόκτητων ναυτιλιακών εταιρειών. Το 2012 η China Εxim έχει δανείσει 1,2 δισ. δολάρια, αύξηση 41,18% μέσα σε ένα χρόνο, η China Development δάνεισε 800 εκατ. δολάρια αύξηση 60%, ενώ η China Everbright αύξησε τα δάνειά της κατά 100%.
«Το μεγάλο ατού της ελληνικής ναυτιλίας για τη χρηματοδότησή της είναι ότι όλες οι εργασίες διενεργούνται κάτω από την κυβερνητική δέσμευση της Κίνας για τη χρηματοδότηση των Ελλήνων εφοπλιστών με 5 δισ. δολάρια, από τα οποία έχουν εκταμιευτεί περίπου 1,3 δισ. δολάρια», σημειώνει ο κ. Ξηραδάκης.
Οι Ελληνες πλοιοκτήτες επιστρέφουν φέτος στα ναυπηγεία διότι, όπως έδειξε έρευνα της Petrofin Research, σε μεγάλο ποσοστό οι 20 μεγαλύτερες τράπεζες στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση εκτιμούν ότι από το 2014 θα ξεκινήσει η άνοδος των ναύλων. Πιο συγκεκριμένα, στο ξηρό χύδην φορτίο το 55% των ερωτηθέντων αναμείνουν άνοδο των ναύλων για το 2014, ενώ κανείς δεν περιμένει χειρότερη ναυλαγορά τον επόμενο χρόνο. Επιπλέον, η συντριπτική πλειονότητα των ερωτηθέντων, περίπου το 75%, αναμένει ότι οι αξίες των πλοίων από δεύτερο χέρι θα αυξηθούν το 2014, ενώ φαίνεται να υπάρχει μία γενικότερη αίσθηση ότι το 2015 θα είναι το έτος κατά το οποίο θα επιτευχθεί η πολυαναμενόμενη ισορροπία στη σχέση προσφοράς και ζήτησης χωρητικότητας.
Λιγότερο αισιόδοξοι είναι οι τραπεζίτες για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων. Αν και κανείς από τους ερωτηθέντες δεν αναμένει επιδείνωση των συνθηκών στον κλάδο, εντούτοις μόνο το 35% εκφράζει τη βεβαιότητα ότι η αγορά θα ανακάμψει τον επόμενο χρόνο.
Τέλος, θετικές είναι οι προσδοκίες και για τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με την έννοια ότι μόνο το 10% βλέπει ότι η αγορά θα πάει χειρότερα, ενώ στα ίδια ποσοστά κυμαίνονται οι απαντήσεις που βλέπουν μια καλύτερη αγορά το 2014, σε σύγκριση με αυτές που βλέπουν ότι θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα.
Ενίσχυση συνεργασίας ΙΜΟ και Ε.Ε.
Η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και Ευρωπαϊκής Ενωσης θα αποτελέσει μια από τις κυριότερες προτεραιότητες του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου κατά τη διάρκεια της προεδρίας της χώρας μας το επόμενο εξάμηνο. Την επισήμανση αυτή έκανε ο υπουργός Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης κατά την ομιλία του χθες στην 28η Σύνοδο Ολομέλειας του ΙΜΟ και έδωσε την κατεύθυνση, υπογραμμίζοντας ότι η Ελλάδα θεωρεί ότι τα ζητήματα της ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο θα πρέπει να ρυθμίζονται από τον Οργανισμό.
«Δεν πιστεύουμε σε περιφερειακές πολιτικές που δεν προβλέπουν ομοιομορφία των κανόνων που ρυθμίζουν τη ναυτιλία. Επιπρόσθετα, η Ελλάδα καλωσορίζει ιδιαίτερα την πρόοδο που έχει επιτευχθεί αναφορικά με τις τελευταίες εξελίξεις του Ελεγκτικού Σχεδίου των κρατών-μελών του IMO (IMO Member State Audit Scheme), λαμβάνοντας υπόψη ότι οποιαδήποτε νομοθεσία ή διεθνής σύμβαση είναι κενή περιεχομένου εάν δεν εφαρμοστεί σωστά» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Βαρβιτσιώτης.
Μιλώντας για την Ελλάδα, ανέφερε ότι «παρά την οικονομική κρίση, ο τομέας της ναυτιλίας παρέμεινε υγιής και διατήρησε τη διεθνή του παρουσία. Σήμερα η ελληνική οικονομία επιστρέφει στη σταθερότητα». Επιπλέον, μίλησε για τους στόχους του ΙΜΟ, που θεωρεί ότι είναι η ασφάλεια, η προστασία του περιβάλλοντος και η ποιοτική ναυτιλία σε ασφαλείς θάλασσες.