«Κλειδί» για την εμπορική σύνδεση της Αθήνας -και συγκεκριμένα του Λιμένος Πειραιώς- με τις δυτικοευρωπαϊές Αγορές αποτελεί ο Ευρωπαϊκός Εμπορευματικός Σιδηροδρομικός Διάδρομος 7 (RFC7), ο οποίος καταλήγει στην τσεχική πρωτεύουσα, την Πράγα.
Η Ελλάδα προσβλέπει σε υπερπολλαπλασιασμό ωφελημάτων από αυτόντ ον σιδηροδρομικό άξονα, που ολοκληρώθηκε με την συμβολή επτά ευρωπαϊκών χωρών (συμπεριλαμβανομένης της χώρας μας), αφού ουσιαστικά μέσω αυτού θα φτάνουν στις Αγορές της Δύσης τα εμπορεύματα που καταφτάνουν στον Πειραιά (και όχι μόνον).
Ο σιδηροδρομικός άξονας RFC7 περνά από επτά ευρωπαϊκές χώρες (Τσεχία, Σλοβακία, Αυστρία, Ουγγαρία, Ρουμανία, Βουλγαρία και Ελλάδα) και συγκεκριμένα διασυνδέει τις εξής πόλεις: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Σόφια, Κωνστάντζα, Βιντίν, Βουκουρέστι, Βουδαπέστη, Μπρατισλάβα, Βιέννη και Πράγα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εμπορευματικές αμαξοστοιχίες θα κινούνται υπό βελτιωμένες συνθήκες και θα διέρχονται από τα εκάστοτε εθνικά δίκτυα χωρίς τις καθυστερήσεις που συνεπάγονται τα διάφορα τελωνειακά και διοικητικά εμπόδια και διατυπώσεις, απολαύοντας μάλιστα ορισμένα προνόμια, όπως η προτεραιότητα έναντι άλλων αμαξοστοιχιών.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο εξυπηρετούνται και οι στόχοι που έθεσαν οι οκτώ συνδιαχειριστές της σιδηροδρομικής υποδομής και του φορέα κατανομής χωρητικότητας, δηλαδή το να οικοδομηθεί μια ουσιαστική διασύνδεση μεταξύ της Κεντρικής και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, καθώς και της Ασίας μέσω των λιμένων της Μαύρης Θάλασσας και του Αιγαίου Πελάγους, μέσω της αναβάθμισης των μεταφορικών υπηρεσιών διά των εναρμονισμένων τεχνικών και διαδικαστικών όρων.
Η γραμμή RFC7 ουσιαστικά αποτελεί κομμάτι της υλοποίησης του σχεδίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία το 2008 είχε προτείνει την εφαρμογή διεθνών σιδηροδρομικών εμπορευματικών διαδρόμων, ώστε αυτοί να αποτελέσουν ένα ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο για ανταγωνιστικές εμπορευματικές μεταφορές.
Οι διαχειριστές υποδομής των εμπορευματικών διαδρόμων καθορίζουν από κοινού και οργανώνουν διεθνείς προκαθορισμένες διαδρομές για εμπορευματικές αμαξοστοιχίες, έτσι ώστε να διευκολύνουν την ομαλή διέλευση κατά μήκος του διαδρόμου, να εξασφαλίζουν την ικανοποιητική συχνότητα και διάρκεια του ταξιδιού και να εξαλείφουν τα σημεία συμφόρησης κατά μήκος της διαδρομής.
Κλειδί για την επιτυχία της συμφωνίας με τη ΗΡ
Όσον αφορά στην Ελλάδα, ο συγκεκριμένος σιδηροδρομικός άξονας διαδραματίζει -σε πιλοτικό επίπεδο κατ’ αρχάς- σημαίνοντα ρόλο στην υλοποίηση του φιλόδοξου πλάνου που έχει να κάνει με την συνεργασία ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Cosco για την μεταφορά των προϊόντων της Hewlett – Packard. Η επιτυχής έκβαση αυτής της συνεργασίας αποτελεί οδηγό για μελλοντικές συνεργασίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με άλλους επιχειρηματικούς κολοσσούς –και ως εκ τούτου κρίνεται ως υψίστης σημασίας. Κύριος παράγων που θα κρίνει την επιτυχία ή όχι είναι ασφαλώς η έγκαιρη άφιξη των μεταφερομένων προϊόντων στον τελικό τους προορισμό -πράγμα που θα συντελέσει ώστε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να διατηρήσει συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της (π.χ. παράδοση προϊόντων με χρονικό όφελος επτά ημερών αλλά στο ίδιο κόστος με αυτό των ανταγωνιστών).
Η συγκεκριμένη διαδρομή θα ενεργοποιηθεί επίσημα τον Ιανουάριο του 2014. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκτιμά ότι θα έχει όφελος όχι μόνον από την εξαγωγική διαδικασία αλλά και από τις εισαγωγές. Σε τούτο θα συντελέσει και η αναμενόμενη (στις 2 Δεκεμβρίου) εγκαινίαση του δρομολογίου εμπορικού τραίνου Αθήνας – Θεσσαλονίκης, καρπός της συνεργασίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τον ΣΕΒ, που υπολογίζεται πως θα αποφέρει στην εταιρεία έσοδα 5 εκατ. ευρώ ετησίως.
Το γενικότερο πλάνο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η απόκτηση ποσοστού τουλάχιστον 10% επί των καθημερινά διακινούμενων στην περιοχή εμπορευμάτων. Αυτό ωστόσο δεν αποτελεί «απειλή» για τις οδικές μεταφορές, καθώς αυτές διατηρούν το πλεονέκτημα διανομής των προϊόντων door to door.