Ως το 2011 θα υπάρχουν περίπου 1,3 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα εκμισθωμένης επιφάνειας μεγάλων εμπορικών κέντρων, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων θα δομηθεί την επόμενη διετία 2011-12. Συνολικά εκτιμάται ότι η Ελλάδα θα αποκτήσει άλλα 15 μεγάλα εμπορικά κέντρα. Αυτό ανέφερε ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου κ. Β. Κορκίδης στο χαιρετισμό του στην εκδήλωση “Εμπόριο και Πόλη” που συνδιοργανώνουν ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος και η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου.
Στη συνέχεια ο κ. Κορκίδης σημείωσε ότι ”υπάρχει ένας πολύ μεγάλος κίνδυνος για τις μικρές και μεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις, που ενδέχεται να καταστεί μοιραίος, λόγω της υπερσυγκέντρωσης επιχειρηματικών δυνάμεων, μέσω των νέων μεγάλων εμπορικών κέντρων. Ήδη στα κέντρα των μεγάλων πόλεων οι μικρές επιχειρήσεις βρίσκονται σε πολύ δύσκολη θέση. Είναι ενδεικτικό, ότι στην οδό Ερμού τα ξενοίκιαστα ισόγεια καταστήματα ξεπερνούν το 15%, ενώ εάν προστεθούν οι στοές και τα καταστήματα πρώτου ορόφου, τότε προσεγγίζουμε το 40 %. Επιπλέον, η κρίση σαρώνει στην κυριολεξία τα επαγγελματικά ακίνητα, με αποτέλεσμα ένα στα δέκα καταστήματα να μένει άδειο για πολλούς μήνες, ενώ οι απαιτήσεις για μείωση των ενοικίων σε γραφεία και καταστήματα ξεπερνά το 30%.
Ο κ. Κορκίδης στο χαιρετισμό του ανέδειξε δύο θέματα. Το ένα αφορά την παράνομη μετανάστευση και το παρεμπόριο και το δεύτερο τα μεγάλα εμπορικά κέντρα. Όπως είπε πολλές περιοχές γκετοποιούνται επικίνδυνα, μεταφέροντας το μεγαλύτερο σημερινό κοινωνικό πρόβλημα μόνιμα πλέον στο κέντρο της Αθήνας και στις γύρω περιοχές και ”είναι κοινό μυστικό, ότι το καθημερινό παρεμπόριο, δεν προσφέρει εργασία σε Έλληνες, αλλά αντίθετα, συντηρεί εισοδηματίες και ομάδες εκμετάλλευσης οικονομικών μεταναστών” ενώ πρόσθεσε ότι η επέκταση των μεγάλων εμπορικών πολυχώρων σε όλη την χώρα θεωρείται ιεραρχικά, μαζί με το παρεμπόριο, το σοβαρότερο πρόβλημα του εμπορίου.
Οπως ανέφερε, ο εμπορικός κόσμος πιστεύει, ότι τόσο η κεντρική εξουσία, όσο και η τοπική αυτοδιοίκηση, ”πρέπει και οφείλει να προστατεύσει τους κατοίκους, την εμπορική δραστηριότητα και τους καταναλωτές από τις εικόνες ντροπής μιας τριτοκοσμικής κατάστασης που βλέπουμε στα ιστορικά εμπορικά κέντρα των πόλεων, με χειρότερο παράδειγμα την πορεία του κέντρου της πρωτεύουσας. Οι σύγχρονες μεγαλουπόλεις λειτουργούν σε όλο τον κόσμο ως κέντρα διεθνών δραστηριοτήτων στον τομέα του εμπορίου, των υπηρεσιών της καινοτομίας, του τουρισμού. Παρά το γεγονός ότι η Αθήνα και γενικά το λεκανοπέδιο απέκτησε σχετικά πρόσφατα σύγχρονες ευρωπαϊκές υποδομές δεν το εκμεταλλεύτηκε, δεν προσέλκυσε τον αναμενόμενο όγκο τουριστικών ροών, ούτε ανέπτυξε την αναμενόμενη οικονομική δραστηριότητα, αλλά αντίθετα εγκατέλειψε την περιοχή γύρω από την Ομόνοια και επέτρεψε να μετατραπεί σε πόλο έλξης, συγκέντρωσης και διαμονής παρανομών και ημινόμιμων μεταναστών, αλλά και άλλων περιθωριακών στοιχείων. Το ιστορικό εμπορικό κέντρο της Αθήνας και των άλλων μεγαλουπόλεων και δήμων αποτελούν σημαντικό χώρο εθνικής σημασίας και περηφάνιας και δεν επιτρέπεται να εγκαταλειφθεί στην τύχη του”.
Σημείωσε με έμφαση ότι ”η σκέψη για κατασκευή εμπορικών κέντρων στην καρδιά των μικρών και μεγάλων πόλεων, θα…σκοντάψει σε πολλά εμπόδια και ένα από αυτά θα είναι σίγουρα οι τοπικοί Εμπορικοί Σύλλογοι με την αρωγή της ΕΣΕΕ”. Η τάση για τα εμπορικά κέντρα είναι πλέον αρνητική, τόσο στην Ευρώπη, όσο και στην Ελλάδα, όπως είπε και σε αυτό το πλαίσιο οι προτάσεις της ΕΣΕΕ είναι:
– Η εκ νέου μελέτη και επανεξέταση της εφαρμογής της εμπορικής χωροταξίας, χωρίς εξαιρέσεις, σε πανελλήνια εμβέλεια αξιοποιώντας το πρόσφατο εθνικό χωροταξικό σχέδιο.
– Πλήρη αναθεώρηση του νόμου 3377/05 στα πλαίσια της εφαρμογής του “ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ”.
– Αξιοποίηση πόρων από το επιχειρησιακό πρόγραμμα “Επιχειρηματικότητα και Ανταγωνιστικότητα του ΕΣΠΑ 2007-2013 για την Ενίσχυση των Υφιστάμενων Επιχειρήσεων στις Αστικές και Ημιαστικές Περιοχές της Χώρας”.
– Καταγραφή των δυνατοτήτων ανάπτυξης της εμπορικής δραστηριότητας λαμβάνοντας υπόψη παραμέτρους, όπως υποδομές, εμπορευματικών υποδομών μεταφορών, θέσεων στάθμευσης, Μ.Μ.Μ., όρους προστασίας του περιβάλλοντος και προϋποθέσεις ασφάλειας δικαίου για τους μικρομεσαίους έμπορους.
– Συγκέντρωση ανά περιοχή πληροφοριακών στοιχείων των αρνητικών επιπτώσεων από την άναρχη λειτουργία των εμπορικών κέντρων και
– Αναθεώρηση του άρθρου 43 της συνθήκης της Ε.Κ. για την ελευθερία της εγκατάστασης υπερμεγεθών εμπορικών κέντρων χωρίς περιορισμούς.
Ο πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος κ. Δ. Ασημακόπουλος από την πλευρά του τόνισε ότι πρέπει να υπάρχει ανάπτυξη των μεγάλων εμπορικών κέντρων με σχέδιο καθώς οι έρευνες έχουν δείξει ότι ”ερημοποιούνται” εμπορικά μετά από λίγα χρόνια οι περιοχές που έχουν ως κέντρο τους εμπορικά κέντρα τύπου ”mall”.
Ο κ. Ασημακόπουλος εξήγησε ότι οι επενδυτές με στόχο το κέρδος συνεχώς δημιουργούν νέα ”mall” και αυτή η δράση ταυτόχρονα απαξιώνει τα ήδη υπάρχοντα ενώ παγιδεύει σε αυτή την πορεία και τις ίδιες τις επιχειρήσεις που για λίγα χρόνια στην αρχή έχουν αυξημένα έσοδα αλλά στη συνέχεια οι ζημιές είναι αναπόφευκτες. Ταυτόχρονα σημείωσε ότι είναι μύθος και το γεγονός ότι υπάρχουν καλύτερες τιμές σε αυτού του τύπου την εμπορική ανάπτυξη.
Ο κ. Ασημακόπουλος σημείωσε ότι αυτό που χρειάζεται είναι να ανασυγκροτηθούν οι τοπικές αγορές και αν αναπτυχθούν σαν να πρόκειται για ”ανοιχτά mall”. Επίσης ανέφερε ότι το 88% των μικρομεσαίων επιχειρηματιών, όπως προκύπτει από πρόσφατη έρευνα της ΕΣΕΕ εκτιμούν ότι η περαιτέρω ανάπτυξη των mall θα οδηγήσει σε λουκέτο χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις ενώ οι τιμές θα χειραγωγηθούν ακόμη περισσότερο.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας κ. Π. Καρέλλας ανέφερε από την πλευρά του, σε ότι αφορά στην πρωτεύουσα, ότι η επαναφορά της κατοικίας, η ήπια κυκλοφορία τροχοφόρων, η ανάκτηση του δημόσιου χώρου από τους πεζούς θα αναδείξει τον πολιτιστικό πλούτο και την ομορφιά της πόλης και των γειτονιών της.
Σημείωσε την ανάγκη εξισορρόπησης των κοινωνικών ανισοτήτων από περιοχή σε περιοχή, η διεύρυνση των επιλογών κατοικίας και εργασίας, αναψυχής και ψυχαγωγίας σε κάθε περιοχή της πρωτεύουσας ενώ η ποιοτική αναβάθμιση κάθε γειτονιάς και η προστασία των περιοχών κατοικίας από οχλούσες λειτουργίες και χρήσεις εκτιμά ότι θα συμβάλλει στην τόνωση της ψυχολογίας του καταναλωτή αλλά και των ιδιοκτητών εμπορικών επιχειρήσεων.