«Προληπτικές» κατασχέσεις σχεδιάζει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών στην αγωνιώδη της προσπάθεια εξεύρεσης νέων ευφάνταστων μέτρων για αύξηση των εσόδων, αφού το «κυνήγι» της φοροδιαφυγής παραμένει στα χαρτιά, αλλά και για να γίνει αρεστή στην τρόικα που επιθυμεί μέτρα ενίσχυσης των εσόδων.
Η απίστευτη διάταξη περιλήφθηκε στο σχέδιο νόμου για τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων που κατατέθηκε στη Βουλή και προβλέπει ότι ο ελεγκτικός μηχανισμός μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να προχωρά σε συντηρητικές κατασχέσεις κινητών και ακινήτων ακόμη κι αν βρίσκονται στα χέρια τρίτων, ακόμη και πριν από τη λήξη της προθεσμίας καταβολής της οφειλής.
Αναλυτικά στο άρθρο 48 του νομοσχεδίου προβλέπονται:
· Ειδοποίηση κατάσχεσης τέλος. Δεν απαιτείται η κοινοποίηση της ειδοποίησης για την επιβολή κατάσχεσης στις περιπτώσεις κατάσχεσης χρηματικών ποσών ή απαιτήσεων στα χέρια του φορολογούμενου ή τρίτου.
· Τέλος και στο 30ήμερο. Μέχρι σήμερα, το αρμόδιο όργανο της Φορολογικής Διοίκησης κοινοποιούσε στον φορολογούμενο με ληξιπρόθεσμες οφειλές ατομική ειδοποίηση. Η λήψη αναγκαστικών μέτρων είσπραξης, ακολουθούσε, μετά την πάροδο όμως τουλάχιστον 30 ημερών από την κοινοποίηση της ειδοποίησης. Εφεξής, το περιθώριο των 30 ημερών καταργείται.
· Προληπτικές κατασχέσεις. Εφόσον η Φορολογική Διοίκηση διαπιστώνει παραβάσεις φοροδιαφυγής, αθροιστικά πάνω από 150.000 ευρώ ή εφόσον η αξία των συναλλαγών των φορολογικών στοιχείων υπερβαίνει αθροιστικά το ποσό των 300.000 ευρώ, μπορεί βάσει ειδικής έκθεσης ελέγχου, να επιβάλλει σε βάρος του παραβάτη, προληπτικά ή διασφαλιστικά του δημοσίου συμφέροντος μέτρα, άμεσου και επείγοντος χαρακτήρα.
Ειδικότερα, η Φορολογική Διοίκηση, μπορεί να μην παραλαμβάνει και να μην χορηγεί έγγραφα που απαιτούνται για τη μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων. Στην περίπτωση αυτή, δεσμεύεται το 50% των καταθέσεων πάσης φύσεως λογαριασμών και παρακαταθηκών και το περιεχόμενο των θυρίδων του παραβάτη. Το μη χρηματικό περιεχόμενο θυρίδων και οι μη χρηματικές παρακαταθήκες δεσμεύονται στο σύνολό τους.
· Και κατασχέσεις πριν γίνει ληξιπρόθεσμη η οφειλή. Η Φορολογική Διοίκηση προκειμένου να διασφαλίζει την είσπραξη φόρων, μπορεί σε επείγουσες περιπτώσεις ή για να αποτραπεί επικείμενος κίνδυνος για την είσπραξη των φόρων, να προβαίνει με βάση τον εκτελεστό τίτλο του άρθρου 45 του Κώδικα, πριν τη λήξη της προθεσμίας καταβολής της οφειλής και χωρίς δικαστική απόφαση, στην επιβολή συντηρητικής κατάσχεσης κινητών, ακινήτων, εμπραγμάτων δικαιωμάτων σε αυτά, απαιτήσεων και γενικά όλων των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη του Δημοσίου είτε βρίσκονται στα χέρια του είτε στα χέρια τρίτου.
Η συντηρητική κατάσχεση τρέπεται αυτοδίκαια σε αναγκαστική με την πάροδο της νόμιμης προθεσμίας καταβολής της οφειλής και έχει τις συνέπειες της αναγκαστικής κατάσχεσης από το χρόνο της εγγραφής της.
· Παραγραφή: Η κοινοποίηση στον φορολογούμενο ατομικής ειδοποίησης και οποιασδήποτε πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης διακόπτει την παραγραφή.
· Ποινές στους προϊσταμένους. Αντιμέτωποι με πειθαρχικές ποινές θα έρχονται τα αρμόδια όργανα της Φορολογικής Διοίκησης αν μέσα σε πέντε χρόνια από την λήξη του έτους στην οποία κατέστη υπερήμερη η οφειλή, δεν έχει ενεργοποιήσει μέτρα αναγκαστικής είσπραξης.
· Εύρεση λαθών σε ορίζοντα πενταετίας. Η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να προβεί σε έκδοση πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου εντός πέντε ετών από το τέλος του έτους εντός του οποίου λήγει η προθεσμία υποβολής της δήλωσης. Με απλά λόγια, μέσα σε πέντε χρόνια από την υποβολή της δήλωσης, αν η Φορολογική Διοίκηση κάνει λάθος, μπορεί να ράψει έξτρα κοστούμι φόρων.