ΟΙ ΚΙΝΕΖΟΙ ΤΗΣ NEVS ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΠΟΥΛΗΣΟΥΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΧΩΡΙΣ ΕΝΑ ΔΙΚΤΥΟ ΛΙΑΝΙΚΗΣ
Η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία Saab ήταν ένα από τα παράδοξα θύματα της χρηματοοικονομικής κρίσης του 2008 και της χρεοκοπίας της άλλοτε πανίσχυρης μητρόπολης των αυτοκινήτων, του Ντιτρόιτ.
Το brand εξαφανίστηκε από το χάρτη της αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά και από τις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων όλου του κόσμου, όταν η κρίση χτύπησε το Ντιτρόιτ και η General Motors, στην οποία ανήκε, αποφάσισε να το καταργήσει, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσής της, έπειτα από μία επώδυνη χρεοκοπία. Σήμερα, η Saab επιχειρεί ένα comeback. Πρόκειται, ωστόσο, για ένα comeback κάθε άλλο παρά θεαματικό. Με μια γραμμή παραγωγής μόλις δύο αυτοκινήτων την ημέρα, η Saab έβγαλε αυτή την εβδομάδα το 9-3 Aero ξανά στην αγορά. Ωστόσο, όποιος θέλει να το δει από κοντά ή να το πάρει για ένα test drive πριν το αγοράσει, θα πρέπει να… ταξιδέψει ως τη Σουηδία.
Πίσω από το εγχείρημα της νεκρανάστασης του ονόματος της Saab βρίσκεται μια εταιρία κινεζικών συμφερόντων, η National Electric Vehicle Sweden AB, η οποία αγόρασε πέρυσι περιουσιακά στοιχεία της χρεοκοπημένης αυτοκινητοβιομηχανίας. Η NEVS σκοπεύει να λειτουργήσει ξανά ένα από τα εγκαταλελειμμένα εργοστάσια της Saab και να πουλήσει τα νέα αυτοκίνητά της μέσω του ίντερνετ, αφού η εταιρία δεν διαθέτει πια δίκτυο αντιπροσωπειών.
Το 9-3 είχε αναπτυχθεί από τη General Motors πριν από μία δεκαετία τουλάχιστον και από την Τρίτη, όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να το παραγγείλει μέσω του ίντερνετ, με τιμές που ξεκινούν από τα 42.500 δολάρια.
Για να το πουλήσουν, η NEVS και ο πρόεδρός της Mattias Bergman, βρίσκονται σε συζητήσεις με εμπόρους αυτοκινήτων. Όμως, αυτές δεν έχουν αποφέρει κάποιο αποτέλεσμα ακόμα, και έτσι, όποιος ενδιαφέρεται για ένα test drive θα πρέπει να ταξιδέψει στη σουηδική πόλη Trollhettan, 35 λεπτά βόρεια του Gothenburg, όπου βρίσκεται το εργοστάσιο της εταιρίας.
Η ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει να επιδείξει λιγοστά παραδείγματα εταιριών που προσπάθησαν να πουλήσουν αυτοκίνητα χωρίς ένα δίκτυο λιανικής. Και σίγουρα, με τα σημερινά δεδομένα, τα περισσότερα εργοστάσια του κλάδου πρέπει να παράγουν δεκάδες αυτοκίνητα την ώρα, προκειμένου να είναι κερδοφόρα.
Και οι δυσκολίες για την NEVS δεν σταματούν εδώ, καθώς πασχίζει να κλείσει συμφωνίες με τους εκατοντάδες προμηθευτές της Saab, προκειμένου να εξασφαλίσει τα αναγκαία εξαρτήματα για ένα αυτοκίνητο που βρισκόταν εκτός παραγωγής από το 2011. Και την ίδια στιγμή, τους ζητά να εμπιστευτούν ένα όνομα από το οποίο «κάηκαν» στο πρόσφατο παρελθόν.
Όλες αυτές οι προσπάθειες ενέχουν ένα σημαντικό κόστος. Η NEVS εμφάνισε ζημιές 121,4 εκατ. κορωνών (18,5 εκατ. δολαρίων) στο 9μηνο Απριλίου-Δεκεμβρίου 2012. Πρόκειται για μια αναμφίβολα στενάχωρη εξέλιξη για αυτή την ιστορική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία δημιουργήθηκε από μηχανικούς αεροσκαφών, με το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. To brand, που κάποτε ανήκε στη σουηδική βιομηχανία Saab AB, πουλήθηκε τελικά στην General Motors. Και καταργήθηκε το 2009, μαζί με άλλα brands, μετά τη χρεοκοπία της GM.
Τώρα, τα αυτοκίνητά της κινδυνεύουν να γίνουν… μουσειακό είδος. Η NEVS, για παράδειγμα, λέει ότι έχει αρκετές προσφορές για το πρώτο αυτοκίνητο που θα βγάλει η γραμμή παραγωγής της, όμως, αυτό το κομμάτι δεν διατίθεται προς πώληση. Αφότου ταξιδέψει στην Κίνα, προκειμένου να λάβει πιστοποιητικά ασφάλειας, θα επιστρέψει στο Trollhettan, για να μπει στο μουσείο της Saab.