Ημιεπαγγελματικός στρατός μικρότερου μεγέθους αλλά αρτιότερης εκπαίδευσης
Η κυβέρνηση της Άγκυρας σκοπεύει να μειώσει τη δύναμη των τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων κατά 100.000 μέλη προκειμένου να τον καταστήσει πιο μικρό κι ευέλικτο.
Το μέτρο αυτό, το οποίο θα τεθεί σταδιακά σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2014, δεν αποτελεί μικρή μείωση, λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι η Τουρκία, με 720.000 στρατιώτες, διαθέτει το δεύτερο μεγαλύτερο στρατό μεταξύ των μελών του ΝΑΤΟ (οι ΗΠΑ είναι πρώτες με δύναμη 1,5 εκατ. στρατιώτες).
Πλέον, με περίπου 620.000 στρατιώτες, οι Ένοπλες Δυνάμεις αναμένεται να μεταβούν στο επόμενο στάδιο: αυτό της ημι-επαγγελματικής δομής καθώς ο τουρκικός στρατός έχει ένα μικρό επαγγελματικό πυρήνα, ο οποίος όμως ολοένα αυξάνεται.
Πάντως, όπως σημειώνει σε άρθρο της η εφημερίδα Hurriyet, «εδώ υπάρχει ένα πρόβλημα: Το γεγονός πως ο τούρκικος στρατός ίσως να μην είναι σε θέση να προσελκύσει όσους επαγγελματίες στρατιώτες υπολογίζει ή επιθυμεί».
Μαζί με τον εκσυγχρονισμό του στρατού, θα πρέπει επίσης να γίνεται και καλύτερη εκπαίδευση των στρατιωτών, ειδικά μετά την πρόσφατη αποκάλυψη πως 163 πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας της χώρας υπέβαλλαν την παραίτηση τους. Στο πλαίσιο αυτό, το τουρκικό Υφυπουργείο Αμυντικής Βιομηχανίας (SSM) προκήρυξε έναν διεθνή διαγωνισμό για την προμήθεια 52 αεροσκαφών αρχικής εκπαίδευσης, που θα χρησιμοποιηθούν και για την διαπίστωση της ικανότητας των μαθητών της Αεροπορικής Ακαδημίας της Διοίκησης Τουρκικών Αεροπορικών Δυνάμεων (ΤΗΚ).
Τα νέα αεροσκάφη, τα οποία θα αντικαταστήσουν τα πεπαλαιωμένα πλέον SF 260 που σήμερα χρησιμοποιούνται για τον ίδιο σκοπό, θα κοστίσουν περίπου 60 εκατ. ευρώ και πιθανοί προμηθευτές θεωρούνται οι αμερικανικές Beechcraft και Cirrus, η αυστριακή Diamond, η γερμανική Grobe, η τσέχικη Zlin και η ιταλική Aermacchi.
Ήδη η Τουρκική Αεροδιαστημική Βιομηχανία (ΤΑΙ) έχει δηλώσει πως η Πολεμική Αεροπορία έχει αποσύρει από την ενεργό υπηρεσία περίπου 50 αεροσκάφη τύπου F-5 που χρησιμοποιούνταν σε ρόλο εκπαιδευτικού εισαγωγής σε επιχειρησιακά αεροσκάφη και τα οποία είχαν εκσυγχρονιστεί στις αρχές της δεκαετίας του 2000 από την ισραηλινή Elbit στο πλαίσιο μιας σύμβασης ύψους 120 εκατ. ευρώ.
Αυτή την περίοδο η ΤΑΙ ολοκληρώνει τον εκσυγχρονισμό 60 εκπαιδευτικών αεροσκαφών T-38 που πρόκειται να αντικαταστήσουν τα εναπομείναντα F-5 και τα παλαιότερα T-38, ενώ πρόσφατα η SSM αποφάσισε την ανάθεση στην ΤΑΙ της παραγωγής του Hurkus, του εγχώριας σχεδίασης και κατασκευής αεροσκάφους βασικής εκπαίδευσης, που θα κάνει τη παρθενική του πτήση μέσα στο 2014.