Μόλις 15 τα συμβόλαια διάσωσης για το 2013
Η οικογένεια Τσαβλίρη εδώ και 40 χρόνια συνηθίζει με τα ρυμουλκά της να αναλαμβάνει «δύσκολες αποστολές» διάσωσης σε όλον τον κόσμο. Δεν είναι τυχαίο πως στους κοσμικούς κύκλους τους αποκαλούν «βασιλιάδες των ρυμουλκών».
Ωστόσο, αυτή την περίοδο έχουν να αντιμετωπίσουν μία ακόμη κατάσταση «έκτακτης ανάγκης»: εκείνης της φθίνουσας πορείας που ακολουθούν τα συμβόλαια διάσωσης της Lloyd’s Open Form (LOF) από το 2005 και έπειτα.
Η εταιρία των αδελφών Νίκου, Γιώργου και Ανδρέα Τσαβλίρη, «Tsavliris Salvage Group», παραδοσιακά θεωρείται η μεγαλύτερη στον κλάδο διασώσεων στα πλαίσια του LOF από τους εκπροσώπους της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Παρόλ’ αυτά, την φετινή χρονιά χειρίστηκε μόλις 15 υποθέσεις, αριθμός που «δεν είναι και πολύ ικανοποιητικός», όπως υποστηρίζει ο κ. Ανδρέας Τσαβλίρης.
Δέκα λιγότερες από τον ετήσιο μέσο όρο των 25 συμβολαίων και 35 πιο λίγα από το ρεκόρ του 2000, όταν η εταιρία του υπέγραψε 50 συμβόλαια LFOs, ο μεγαλύτερος αριθμός που έχει καταγραφεί ποτέ από την Lloyd’s μόλις σε έναν μόνο χρόνο.
Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
«Υπάρχει μια ξεκάθαρη μείωση στον αριθμό των LFOs κάθε χρόνο και θα ήθελα να παρακινήσω τους πλοιοκτήτες, τους ασφαλιστές ιδιοκτησίας και τις εταιρίες προστασίας και αποζημίωσης να κατανοήσουν την αξία των συμβολαίων LFOs και να κάνουν πιο συχνή χρήση αυτών» τόνισε χαρακτηριστικά στην Tradewinds, ο Ανδρέας Τσαβλίρης.
Η συγκεκριμένη παρέμβαση του Έλληνα εφοπλιστή ασφαλώς σχετίζεται και με τον θεσμικό του ρόλο, αφού έχει ηγηθεί του Διεθνούς Οργανισμού Διασώσεων, διαπιστώνοντας ότι τα συμβόλαια LOFs έχουν υποχωρήσει κατά 50% μέσα στην τελευταία οκταετία (από 110 το 2005, στα 55 σχεδόν πλέον), αφετέρου όμως, αφορά και στην οικογενειακή ναυτιλιακή επιχείρηση των Τσαβλίρηδων, η οποία, όπως υποστηρίζουν ναυτιλιακοί κύκλοι, στηρίζει περίπου το 95% των εσόδων της στα εν λόγω συμβόλαια.
Η «Tsavliris Salvage Group», η οποία ελέγχει και το μεγαλύτερο ναυαγοσωστικό, το «Tsavliris Giant», 40.000 ίππων που βρίσκεται στον Βόρειο Ατλαντικό, στις Αζόρες, έχει αναλάβει να φέρει σε πέρας πολλές «αποστολές» με συμφωνίες LOFs, που οι περισσότερες καταλήγουν σε φιλικούς διακανονισμούς.
Η παρέμβαση Τσαβλίρη έρχεται όμως και σε μια χρονική στιγμή που και άλλοι «ύφαλοι» στέκουν μπροστά στα ρυμουλκά και ναυαγοσωστικά πλοία τους: η συρρίκνωση λόγω της οικονομικής κρίσης, ο ανταγωνισμός από ξένες εταιρίες- κολοσσούς ανά τον κόσμο, αλλά και η δημιουργία κρατικών υποδομών για τη ρυμούλκηση και τις ναυαγιαιρεσίες είναι ορισμένοι μόνο παράγοντες που έχουν αντίκτυπο στα οικονομικά τους μεγέθη, όπως άλλωστε και στο σύνολο του κλάδου.
Ο ανταγωνισμός
Από τότε που δημιουργήθηκαν κρατικές υποδομές παροχής σωστικών υπηρεσιών, ο ανταγωνισμός έχει αυξηθεί σημαντικά. Στόχος της δημιουργίας αυτών ήταν από τη μια πλευρά να αναπληρώσουν το κενό που προκάλεσε η συρρίκνωση της επιχειρηματικής πρωτοβουλίας και από την άλλη για να ενισχύσουν τις δυνατότητες πρόληψης και καταπολέμησης της θαλάσσιας ρύπανσης στα χωρικά τους ύδατα.
Όμως, όπως έχει επισημάνει πολλές φορές και ο κ. Τσαβλίρης, περισσότερο τα κράτη έλαβαν την συγκεκριμένη πρωτοβουλία, καθώς δεν άντεχαν το πολιτικό κόστος μιας ενδεχόμενης θαλάσσιας ρύπανσης, παρά επειδή έχουν ως προτεραιότητά τους την διάσωση ανθρώπινων ζωών και περιουσιών.
Βέβαια, η αντίθετη άποψη θέλει την οικογένεια Τσαβλίρη, αν και κυρίαρχοι στον κλάδο της ρυμούλκησης και των ναυαγοσωστικών σκαφών, να ανησυχεί για την ένταση του ανταγωνισμού και για την επόμενη μέρα του κλάδου συνολικά.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, οι αδελφοί Τσαβλίρη σίγουρα δεν θέλουν να απολέσουν μερίδια και έσοδα από μια σημαντική πηγή εσόδων για τα ταμεία του ναυτιλιακού τους ομίλου, όπως είναι τα συμβόλαια LOFs,για τα οποία η τιμή της όλης επιχείρησης διασώσεων ορίζεται εκ των υστέρων από έναν έμπειρο επαγγελματία διαιτητή.
Πάντως, η Tsavliris Group θεωρείται από την πλειοψηφία της διεθνούς ασφαλιστικής αγοράς, κορυφαία στον τομέα δραστηριότητάς της, ενώ τα υψηλής ποιότητας πλοία που διαχειρίζεται (σχεδόν 30 στον αριθμό), η εξειδίκευση, η υψηλή εμπειρία των πληρωμάτων της και η συνολική άρτια υποδομή της είναι εκείνα που την διαφοροποιούν από τις άλλες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των ρυμουλκών και όχι μόνο.
ΟΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
«Ποντάρει» στις ανελκύσεις ναυαγίων
Τα τελευταία χρόνια η εταιρία Tsavliris Salvage Group έχει επεκταθεί και στην ανέλκυση ναυαγίων, στα οποία «ποντάρει» πολύ και έχει ήδη πάρει μέρος σε σημαντικές επιχειρήσεις σε όλον τον κόσμο, όπως οι περιπτώσεις του «Ανθυποπλοίαρχου Κωστάκου», το «Poseidon Express» κ.α. Όπως έχει υποστηρίξει ο Ανδρέας Τσαβλίρης, ο τομέας των P/K- N/K είναι πολύ απαιτητικός, εγκυμονεί διαρκώς κινδύνους και δεν «συγχωρεί» λάθη.
Βέβαια, οι επενδύσεις σε υψηλής ποιότητας στόλο και υπηρεσίες, σύμφωνα με τον ίδιο, έχουν πάγια λειτουργικά κόστη. Θεωρητικά ένα P/K- N/K μπορεί να βρίσκεται σε «αναμονή» στην βάση του επί 365 ημέρες τον χρόνο (με επιβάρυνση της εταιρίας με το λειτουργικό κόστος) και να προσφέρει υπηρεσίες μία μόνο ημέρα τον χρόνο ή και καμία.
Γι’ αυτό και όπως, υποστηρίζει ο Ανδρέας Τσαβλίρης, πολλές φορές αποδεικνύεται πως δεν είναι μια δραστηριότητα που αποφέρει τόσα κέρδη, όσα νομίζουν κάποιοι. Πάντως, η ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει πως οι «χρυσές δουλειές» των αδελφών Τσαβλίρη όλα αυτά τα χρόνια τους απέφεραν κοντά στα 5 εκατ. δολ. ετησίως.