«Κούρσα» για να προλάβει η Ελλάδα το τρένο των διεθνών μεταφορών – Άμεσα επαναπροσδιορισμός του ηγετικού της ρόλου και θεσμοθέτηση των μεταρρυθμίσεων
Οι παγκόσμιοι ηγέτες του κλάδου των logistics φαίνεται πως αφήνουν την Ελλάδα εκτός «νυμφώνος», δεδομένου ότι η χώρα μας δεν έχει προβεί σε κανενός είδους θεσμοθέτηση των σχετικών αναγκαίων μεταρρυθμίσεων προκειμένου αυτή να αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο στο διεθνές διαμετακομιστικό εμπόριο.
Οι αλλαγές στο νομικό πλαίσιο έχουν σχεδιαστεί μετά από την ολοκλήρωση της πολύμηνης συνεργασίας της ελληνικής κυβέρνησης με εμπειρογνώμονες της Παγκόσμιας Τράπεζας, με στόχο να ικανοποιηθεί η προαναφερόμενη φιλοδοξία –ωστόσο η όποια κίνηση περιορίζεται προς το παρόν σε επίπεδο πρακτικής και αδυνατεί να εντάξει την Ελλάδα στο πλέγμα των «ισχυρών» του παγκόσμιου δικτύου logistics.
Ενδεικτικό αυτού του συμπεράσματος είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα με διεθνείς μελέτες, καμία περιοχή της Ελλάδας δεν βρίσκεται ψηλά στη λίστα με τους κορυφαίους πορισμούς logistics για τα επόμενα χρόνια. Μάλιστα ο σχετικός χάρτης δεν φαίνεται να διαφοροποιείται σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, αφού στην κορυφή της λίστας θα συνεχίσουν να βρίσκονται περιοχές που πρωταγωνιστούν ήδη: Ολλανδία, Βέλγιο, Γερμανία, Γαλλία, Ισπανία, και Ρουμανία.
«Φειδωλοί» στην επιλογή περιοχών οι logisticians
Οι βασικές προϋποθέσεις που πρέπει να πληροί μια περιοχή, προκειμένου υτή να θεωρείται πρώτης προτεραιότητας για τα logistics, είναι οι εξής τρεις: Η εγγύτητα στα οικονομικά και μεταφορικά δίκτυα, η εγγύτητα στους πελάτες και η διαθεσιμότητα εργατικού δυναμικού.
Σύμφωνα λοιπόν με αυτά τα δεδομένα, δύσκολα ο «χάρτης» των ευρωπαϊκών logistics θα αλλάξει στο εγγύς μέλλον, αφού η Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη διαθέτει όλα τα παραπάνω και μάλιστα σε ανταγωνιστικότατες τιμές. Καθόλου τυχαία, τις δύο πρώτες θέσεις στην κατάταξη των πλέον σημαντικών περιοχών για την ανάπτυξη και την δυναμική του διαμετακομιστικού εμπορίου καταλαμβάνουν, μέχρι το 2018, το Venlo και το Ρόττερνταμ (αμφότερα στην Ολλανδία). Ακολουθούν η περιοχή Αμβέρσας – Βρυξελλών στο Βέλγιο, η Rhein – Ruhr στην Γερμανία και η Pan – Regional Romania.
«Γάγγραινα» οι ελλείψεις στα μεταφορικά δίκτυα της Ελλάδας
Οι βασικές ελλείψεις στα μεταφορικά δίκτυα αποτελούν την βασικότερη τροχοπέδη στην υλοποίηση των κυβερνητικών προθέσεων να αναδυθεί η χώρα μας σε πρωταγωνιστή της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, παρά την «ευλογημένη» γεωγραφική θέση της που συμβάλλει στην μείωση του κόστους μεταφοράς – διακίνησης των προϊόντων.
Πιο συγκεκριμένα, ανασταλτικό παράγοντα αποτελούν οι ελλιπείς υποδομές ιδίως σε ό,τι αφορά το σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ, έως τώρα, σημαντικό επίσης πρόβλημα ήταν η απουσία πρόσβασης του σιδηρόδρομου στα λιμάνια. Πλέον, με την δημιουργία της γραμμής Θριάσιο – Ικόνιο, το πρόβλημα αυτό δεν υφίσταται για το λιμάνι του Πειραιά. Η σύνδεση αυτή θα αποτελέσει μάλιστα τον διάδρομο στον οποίο θα «τρέξει» η συμφωνία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την Cosco για την μεταφορά των προϊόντων της ΗΡ.
Προσαρμογή της εθνικής στρατηγικής
Η προσπάθεια για την ανάπτυξη του κλάδου των logistics στην Ελλάδα πρέπει να αποτελέσει τον βασικό κορμό μιας πανεθνικής προσπάθειας και όχι μόνο τοπικού χαρακτήρα. Αυτό είναι αδύνατο χωρίς την θεσμοθέτηση και εφαρμογή μιας εθνικής στρατηγικής για τον κλάδο, η οποία θα άρει σειρά αγκυλώσεων που εμποδίζουν την ανάπτυξη των logistics.
Δεν θα αργήσει, άλλωστε, η κατάθεση σχετικού ν/σ προς επίτευξη σημαντικών μεταρρυθμίσεων στον συγκεκριμένο κλάδο και με στόχο:
– Την ενίσχυση της αποδοτικότητας της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, μέσω χαμηλού κόστους και υψηλού customer service.
– Την απλοποίηση της Δομής και μείωση των κρίκων της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, προς όφελος του τελικού καταναλωτή.
– ΤηΝ διασφάλιση του Sustainability των ελληνικών Logistics, στην αρχή του τρίπτυχου ενίσχυσης της οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής τους απόδοσης.
– Την εξωστρέφεια και Διεθνοποίηση των Ελληνικών Logistics.
– Την ανάδειξη του Πειραιά ως πόλου ανάπτυξης των Ελληνικών Logistics με added value services.