Άφθονο χρήμα στους εργολάβους για τους τέσσερις αυτοκινητόδρομους
Οι μηχανές στα εργοτάξια των αυτοκινητοδρόμων, που είχαν «σιγήσει» επί τρία χρόνια, βάζουν και πάλι μπροστά και τον ερχόμενο Μάρτιο αναμένεται οι εργασίες να βρίσκονται σε πλήρη ανάπτυξη. Για να «ξεπαγώσουν» οι projects, χρειάστηκε να ψηφιστούν από τη Βουλή οι τέσσερις αναθεωρημένες συμβάσεις παραχώρησης.
Η κύρωση των τροποποιημένων συμβάσεων που επήλθαν μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις, άνοιξε τον «χρυσό» κουμπαρά του Δημοσίου και ξεκίνησε η μεγάλη μοιρασιά στους μεγαλοεργολάβους, ποσού που ανέρχεται με το «καλημέρα» κοντά στα 1,8 δισ. ευρώ. Σ’ αυτό το ποσό συμπεριλαμβάνονται η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου και του ΕΣΠΑ και οι αποζημιώσεις που έχει αναλάβει να πληρώσει το Δημόσιο και αφορούν στις καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί μέχρι σήμερα στους οδικούς άξονες, λόγω απαλλοτριώσεων, αρχαιολογικών εμποδίων κ.λ.π.
Oι ζημιές
Το ποσό των 1,8 δισ. ευρώ που εξασφάλισαν οι παραχωρησιούχοι είναι πέρα από κάθε προσδοκία και αποτελεί τον καλύτερο «μπουναμά» για τους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους, που μετέχουν στις κοινοπραξίες των αυτοκινητοδρόμων και οι οποίες μετρούν ζημιές στο εννεάμηνο. Η Ελλάκτωρ είχε ζημιές 16,5 εκατ. ευρώ, η ΓΕΚ Τέρνα 51,7 εκατ. ευρώ και η J&P Άβαξ 21,7 εκατ. ευρώ, ενώ ζημιές καταγράφουν και οι κατασκευαστικές εταιρίες που έχουν αναλάβει ή πρόκειται να αναλάβουν εργολαβίες στα έργα που ξεκινούν πάλι.
Τα ποσά που αναλογούν σε κάθε ένα από τους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους πέρα από το ότι υπερκαλύπτουν και… εξαφανίζουν τις ζημιές του εννεαμήνου, καλύπτουν και το τεράστιο χρηματοδοτικό κενό που προκαλεί το κλείσιμο της στρόφιγγας των Τραπεζών. Δεν παραβλέπεται βέβαια το γεγονός ότι οι παραχωρησιούχοι έχουν ήδη εισπράξει συνολικά πάνω από 3 δισ. ευρώ από πληρωμές του Δημοσίου και από διόδια, για έργα μάλιστα ημιτελή.
Το άνοιγμα του «χρυσού» κουμπαρά του Δημοσίου έχει αρχίσει ήδη να «ζεσταίνει» τα ταμεία των παραχωρησιούχων, καθώς οι αναθεωρημένες συμφωνίες προέβλεπαν την ίδια ημέρα της κύρωσης των νέων συμβάσεων να εγκριθεί η διάθεση ενός μεγάλου τμήματος των αποζημιώσεων και της χρηματοδότησης για κάθε έργο, αλλά και να ολοκληρωθεί η εκταμίευσή τους, τις πρώτες μέρες του Ιανουαρίου.
H κατανομή
Το ποσό που αφορά την μέχρι τώρα χρηματοδότηση και τμήμα των αποζημιώσεων ανέρχεται σε 866 εκατ. ευρώ. Από αυτά στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου αντιστοιχούν 248 εκατ. ευρώ, στη Νέα Οδό 178,5 εκατ. ευρώ, στην Κεντρική Οδό 175,3 εκατ. ευρώ και στην Ολυμπία Οδό 264,8 εκατ. ευρώ. Οι υπηρεσίες των υπουργείων έχουν ολοκληρώσει την διαδικασία για την καταβολή μέσω ΕΣΠΑ του κομματιού που έχει επιλεγεί, καθώς η ΕΕ θα καλύψει το μεγαλύτερο μέρος του χρηματοδοτικού κενού των έργων, αλλά όχι τις αποζημιώσεις προς τους παραχωρησιούχους.
Με βάση τον προγραμματισμό, η επόμενη δόση της χρηματοδοτικής συμβολής προς τις κοινοπραξίες των αυτοκινητοδρόμων θα αρχίσει να μοιράζεται από τον Μάρτιο.
Στη Νέα Οδό θα καταβληθούν στις 11 Μαρτίου 2014 100,5 εκατ. ευρώ που αφορούν στην αρχική χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου, συν 8,5 εκατ. ευρώ πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή.
– Στην Κεντρική Οδό θα καταβληθούν στις 15 Μαρτίου 2014, 42,8 εκατ. ευρώ της αρχικής χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου, συν 8,5 εκατ. ευρώ της πρόσθετης χρηματοδοτικής συμβολής.
– Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου στις 30 Απριλίου 2014 θα καταβληθούν 97,8 εκατ. ευρώ της πρόσθετης χρηματοδοτικής συμβολής.
«Ριγμένη» κατά κάποιο τρόπο θα… νιώθει η Ολυμπία Οδός, στην οποία προβλέπεται να καταβληθεί η δεύτερη δόση της πρόσθετης χρηματοδοτικής συμβολής, που ανέρχεται στα 30 εκατ. ευρώ σε 67 μήνες δηλαδή σε 5,5 χρόνια! Πάντως, δεν θα μείνει… παραπονεμένη καθώς θα πάρει τα περισσότερα χρήματα από τις αποζημιώσεις, τις οποίες το Δημόσιο είναι υποχρεωμένο, με βάση τις αναθεωρημένες συμβάσεις, να εξοφλήσει μέχρι το τέλος του 2015. Η Ολυμπία Οδός θα εισπράξει 263 εκατ. ευρώ, η Νέα Οδός 201,5 εκατ. ευρώ, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου 114 εκατ. ευρώ και η Κεντρική Οδός 89,5 εκατ. ευρώ.
Από τον Μάρτιο σε πλήρη ανάπτυξη τα εργοτάξια – Ολοκλήρωση των έργων αρχές του 2016
Το χρήμα μπορεί να ξεκίνησε να ρέει άφθονο προς τις κοινοπραξίες, όμως οι μεγαλοεργολάβοι έχουν αναλάβει συμβατική υποχρέωση να παραδώσουν ολοκληρωμένα τα έργα στους αυτοκινητόδρομους στις αρχές του 2016. Αυτές τις ημέρες, όπως λένε οι πληροφορίες, μετά από διαδοχικές συσκέψεις των στελεχών τους, οι κοινοπραξίες θα παραδώσουν στο υπουργείο Υποδομών το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα των έργων. Σύμφωνα με αυτό, τα έργα θα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη μέχρι τον Μάρτιο και θα ολοκληρωθούν το 2016. Προς επιβεβαίωση αυτών οι κοινοπραξίες είχαν αρχίσει να προσλαμβάνουν προσωπικό σε διάφορες θέσεις και ειδικότητες, ενώ έχουν ξεκινήσει επαφές με τα συνεργεία που εργάζονταν στα εργοτάξια.
Μία πάντως από τις τέσσερις κοινοπραξίες, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, δηλώνει ότι θα ολοκληρώσει νωρίτερα από τις αρχές του 2016 τα έργα. Στο αρχικό χρονοδιάγραμμα αναφερόταν ότι η παράδοση των σηράγγων θα γινόταν τον Μάϊο του 2015 και προβλέπεται πως την ιδια περίοδο αναμένεται να ολοκληρωθεί και το υπόλοιπο έργο, καθώς έχει μειωθεί και σε έκταση και σε κόστος.
ΠΟΣΑ ΠΑΙΡΝΕΙ Η ΚΑΘΕ ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ
ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΕΣ ΠΡΩΤΗ ΔΟΣΗ ΕΠΟΜΕΝΗ ΔΟΣΗ ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΕΞΟΦΛΗΣΗ
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΗ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΩΝ
ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΩΝ ΣΥΜΒΟΛΗΣ ΣΥΜΒΟΛΗ
Αυτοκινητόδρομος 248 εκατ. ευρώ – 97,8 εκατ. ευρώ 114 εκατ. ευρώ
Ολυμπία Οδός 264,8 εκατ. ευρώ 30 εκατ. ευρώ – 263 εκατ. ευρώ
Νέα Οδός 178,5 εκατ. ευρώ 100,5 εκατ. ευρώ 74 εκατ. ευρώ 201,5 εκατ. ευρώ
Κεντρική Οδός 175,3 εκατ. ευρώ 42,8 εκατ. ευρώ 8,5 εκατ. ευρώ 89,5 εκατ. ευρώ.