Αγώνας επιβίωσης σε μια αγορά που έχει χάσει 2 δισ. ευρώ τα τελευταία τρία χρόνια
«Ηλεκτροσόκ» στην αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Το ένα μετά το άλλο πέφτουν άλλοτε κραταιά «κάστρα» του κλάδου, ο τζίρος του οποίου την τελευταία τριετία έχει υποστεί καθίζηση 2 δισ., αγγίζοντας τα 1,6 δισ.
Πραγματικό «αιματοκύλισμα», με… θύματα κυρίως μικρότερες εταιρίες, που δεν μπόρεσαν να αντέξουν ούτε την κρίση, ούτε και τον ανταγωνισμό των μεγάλων δυνάμεων και κυρίως των πολυεθνικών (Κωτσόβολος που είναι ο leader με μερίδιο αγοράς 24,1% και αυξάνει τους πελάτες του κατά 300.000 ετησίως και Media Markt με 11,5%).
Η ΣΕΗΟΣ, η οποία πριν από μερικές μέρες υπέβαλε αίτηση για ένταξη στο άρθρο 99, αλλά και το «σοκ» του λουκέτου που φέρεται να έβαλε στην Κρήτη η Ράδιο Μακράκη ήταν τα πιο πρόσφατα «θύματα» του… σαρωτικού πολέμου τιμών και όχι μόνο. Είχαν προηγηθεί τα λουκέτα του Ράδιο Κορασίδη το 2008, η «αυλαία» των Experts και πολλών άλλων ομίλων.
Φαίνεται πως η «πίτα» πλέον μοιράζεται ανάμεσα σε τρεις μεγάλους παίκτες, εκ των οποίων οι δύο με πολυεθνικό… άρωμα και ο τρίτος, η Ηλεκτρονική Αθηνών, που κατέχει το 11% περίπου της αγοράς. Βέβαια, όχι ότι και εκείνοι δεν έχουν υποστεί ισχυρό πλήγμα σε σχέση με παλαιότερα, με τον κύκλο εργασιών του κλάδου να υποχωρεί 9% το 2013 και οι εκτιμήσεις για το 2014 να κάνουν λόγο για πτώση 4% επιπλέον.
Και εκείνοι βρίσκονται στην… πρίζα. Η εταιρία του Γ. Στρούτση αγωνίζεται να επιβιώσει, τα Media Markt παρουσιάζουν τάσεις φυγής, ενώ η Κωτσόβολος αν και κυρίαρχη, προσπαθεί να ισχυροποιήσει περισσότερο τις πωλήσεις της.
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ – «Ηλεκτροσόκ» ζημιών 2,25 εκ. παρά την αναδιάρθρωση
Μεταξύ σφύρας και άκμονος βρίσκεται η Ηλεκτρονική Αθηνών του Γιάννη Στρούτση. Ο ιδρυτής της εταιρίας «παλεύει» ειδικά την τελευταία διετία κόντρα στην πτώση της κατανάλωσης και τον ανταγωνισμό, που έχουν αφήσει βαρύ το αποτύπωμά τους στα οικονομικά μεγέθη.
Το 2012 παρουσίασε ζημίες 10 εκατ. ευρώ, ενώ το 2013 μειώθηκαν στα 2,25 εκατ. ευρώ. Σαφής βελτίωση μεν, αλλά παραμένει σε ζημιογόνο τροχιά, παρά τις αναδιαρθρώσεις του δικτύου καταστημάτων, τις περιστολές δαπανών και την επιθετική εμπορική πολιτική των εκπτώσεων που διαφημίζει με το κορίτσι του καιρού, Πετρούλα Κωστίδου.
Τα «αγκάθια» για τον… Αλέκο της Ηλεκτρονικής όμως, δεν τελειώνουν εδώ. Έχει να αντιμετωπίσει την πτώση του κύκλου εργασιών, που από τα 26 εκ. ευρώ συρρικνώθηκε στα 19,8 εκατ. στην τελευταία οικονομική χρήση, αλλά και τα αρνητικά ίδια κεφάλαια(-8,39 εκατ.).
Και μπορεί να υπάρχουν κάποια αισιόδοξα στοιχεία, όπως οι θετικές ταμειακές ροές, το ότι το 90% των δανείων έχει καταστεί μακροπρόθεσμο και το ότι ολοκληρώθηκε η ΑΜΚ 6,25 εκ., όμως, έχει πολύ δρόμο ακόμη να διανύσει προκειμένου η ΗΛΕΑΘ να «γυρίσει» σε λειτουργικά κέρδη το επόμενο 12μηνο και σε καθαρά κέρδη εντός διετίας, σύμφωνα με το νέο πλάνο.
MEDIA MARKT – «Θολό τοπίο» με διαφωνίες για το μέλλον στην Ελλάδα
Από τις «δαγκάνες» της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα δεν γλίτωσε ούτε η πολυεθνική δύναμη των Media Markt που διαθέτει 10 καταστήματα. Οι πωλήσεις της σε σχέση με την «πρώτη επαφή» της στην ελληνική αγορά έχουν μειωθεί (στα 200 εκ. ευρώ ως τον Σεπτέμβριο 2013), ενώ από νωρίς η γερμανική μητρική εταιρία METRO κατέβασε ρολά στο έτερο σήμα, τα Saturn, λόγω των «χλιαρών» επιδόσεων. Η ρευστότητα στην αγορά και η κρίση προβληματίζουν τους Γερμανούς. Τόσο που, σύμφωνα με πληροφορίες από τη «μαμά» εταιρία, τα μέλη του ΔΣ είναι διχασμένα για το μέλλον της αλυσίδας στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Οι μισοί τάσσονται υπέρ της συνέχισης της δραστηριότητας, ενώ οι υπόλοιποι θεωρούν πως πρέπει να γίνουν περικοπές δραστηριοτήτων σε θυγατρικές που δεν αποδίδουν τα προσδοκώμενα. Υπάρχουν δε και εισηγήσεις να κλείσουν τα καταστήματα και να λειτουργήσει μόνο ηλεκτρονικό κατάστημα στα πρότυπα της Saturn.
Και μπορεί ο διευθύνων σύμβουλος της Media Markt στην Ελλάδα, Δ. Κατραβάς, να τόνισε πρόσφατα ότι «είμαστε εδώ για να μείνουμε», όμως, βάσει της γερμανικής στρατηγικής, οι όποιες μελλοντικές αποφάσεις θα ληφθούν από το κεντρικό στρατηγείο της Metro και τον CEO, Horst Norberg. Η τελευταία βέβαια, πριν λίγο καιρό στήριξε με 74 εκ. μέσω ΑΜΚ την ελληνική εταιρία, καλύπτοντας τα 58 εκ. συσσωρευμένων ζημιών, αλλά το ερώτημα είναι για πόσο ακόμη θα συνεχίσει να το πράττει.
ΣΕΗΟΣ- ΡΑΔΙΟ ΜΑΚΡΑΚΗ – Τα δύο νέα «θύματα» της κρίσης
Ο ένας μετά τον άλλον οι άλλοτε κραταιοί προμηθευτικοί συνεταιρισμοί αναγκάζονται ή να βάλουν λουκέτο ή να ζητήσουν νομική προστασία. Ένας από αυτούς και η ΣΕΗΟΣ, που υπέβαλε αίτηση για υπαγωγή στο άρθρο 99 για να προστατευθεί από τους πιστωτές της.
Η εταιρία, η οποία προήλθε από την πάλαι ποτέ συνδικαλιστική ένωση ΕΚΡΗΣ, το 2011 είχε αντιμετωπίσει σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης, καθώς περίπου 20 μέλη της δεν εξυπηρετούσαν τις υποχρεώσεις τους και ο συνεταιρισμός συγκέντρωσε χρέη της τάξεως των 5 εκ. ευρώ. Ωστόσο, η νέα διοίκηση της μητρικής ΣΕΗΟΣ ΣΥΝΠΕ, μέσα από την αναδιάρθρωση των λειτουργιών, κατάφερε να σώσει τον συνεταιρισμό, αλλά η συνεχιζόμενη ύφεση οδήγησε τους μετόχους στο «κατώφλι» του άρθρου 99. Σήμερα η ΣΕΗΟΣ Euronics απαριθμεί 92 καταστήματα και 92 μέλη.
Τίτλους τέλους όμως, φέρεται να έγραψε και η μεγαλύτερη κρητική αλυσίδα ηλεκτρικών ειδών Ράδιο Μακράκη, παρά τους ισχυρούς δεσμούς της με την τοπική κοινωνία. Οι πληροφορίες θέλουν την αλυσίδα λίγο πριν το τέλος του 2013 να έβαλε λουκέτο και στα 3 καταστήματα που λειτουργούσε στη Μεγαλόνησο.