Εγγύηση για τις μεγάλες πολυεθνικές της Ανατολής η παρουσία της Cosco στο λιμάνι
Έντονο ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών της Ασίας προσελκύει η χώρα μας, καθώς διεθνείς κολοσσοί διαπιστώνουν πλέον ότι η Ελλάδα, και ιδίως το λιμάνι του Πειραιά, μπορεί να αποτελέσει πύλη για την ταχύτερη αλλά και οικονομικότερη πρόσβαση των προϊόντων τους στις αγορές της Ευρώπης.
Η ραγδαία αύξηση των «μεγεθών» που σημειώνονται στο κεντρικό λιμάνι της χώρας μας -αυτό του Πειραιά- αποτελεί δέλεαρ για πλήθος κολοσσών της διεθνούς επιχειρηματικότητας και δη και της Ασίας, καθώς όλοι αντιλαμβάνονται τον σημαίνοντα ρόλο που στο μέλλον θα διαδραματίσει στον τομέα της διαμετακόμισης εμπορευμάτων στην Ευρώπη.
Άλλωστε η παρουσία της Cosco στον Πειραιά, και μάλιστα η δραστηριοποίηση της Hewllet-Packard, της Huawei και της ΖΤΕ, ενισχύει την πεποίθηση των διεθνών «παικτών» ότι το εν λόγω λιμάνι αποτελεί κεντρική «πύλη» για μια οικονομική πρόσβαση των προϊόντων τους στις Αγορές της Ευρώπης.
Υπ’ αυτό το πρίσμα, η κορεατική Samsung εξετάζει τώρα το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει την Ελλάδα ως κύριο κόμβο μεταφοράς των προϊόντων της στην «Γηραιά Ήπειρο». Σήμερα αναμενόταν η (ήδη ακυρωθείσα) επίσκεψη του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Samsung Electronics, Βοο-Keun Yoon, προκειμένου να σταθμιστούν οι συνθήκες μιας συντεταγμένης συνεργασίας επί του προκειμένου.
Απαιτείται υπομονή και μακρύς χρόνος «ωρίμανσης» – Η περίπτωση της ΗΡ
Όλα τα μεγάλα «deal» σαφώς απαιτούν μεγάλο διάστημα μέχρι να τεθούν σε εφαρμογή, κι ακόμη περισσότερο μέχρι να αποδώσουν «καρπούς». Συμφωνίες τέτοιων μεγεθών είναι αδύνατον να υλοποιηθούν μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, αφού πρωτίστως θα πρέπει να μελετηθεί και η παραμικρή λεπτομέρεια προς αποφυγή καθυστερήσεων ή/και λαθών.
Για παράδειγμα, ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2012, ελάμβαναν χώρα οι πρώτες αναφορές για τη συμφωνία της Hewllet-Packard με την Cosco, στην οποία ενεργό ρόλο έχει και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που θα πραγματοποιεί τις μεταφορές με τα τρένα της. Ωστόσο, σχεδόν ενάμιση χρόνο αργότερα, η συγκεκριμένη συμφωνία ακόμη δεν έχει τεθεί σε εφαρμογή.
Με βάση στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι πολύ πιθανό να γίνει τον Μάρτιο η έναρξη των δρομολογίων των τρένων που θα μεταφέρουν τα προϊόντα της αμερικανικής πολυεθνικής στην Τσεχία, χωρίς ωστόσο να μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο μικρής περαιτέρω καθυστέρησης.
Εξάλλου για να αρχίσει η μεταφορά των προϊόντων της ΗΡ μέσω της Ελλάδας θα πρέπει πρώτα να λήξουν τα συμβόλαια που είχε η εταιρεία υπογράψει στο παρελθόν και αφορούσαν στη μετακίνηση των προϊόντων της μέσω των λιμανιών της Βόρειας Ευρώπης.
Συγκριτικό πλεονέκτημα η ταχύτητα: Χρονικό όφελος συνεπάγεται οικονομικό όφελος
Το ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα του εμπορικού δρόμου προς την Ευρώπη μέσω της Ελλάδας είναι η γρηγορότερη παράδοση των εμπορευμάτων στον τελικό τους προορισμό. Η διαδρομή αυτή υπολογίζεται ότι είναι ταχύτερη κατά περίπου 6 ήμερες σε σχέση με τις εναλλακτικές διαδρομές, μέσω των λιμανιών της βόρειας Ευρώπης.
Το χρονικό αυτό όφελος έχει βεβαίως και μεγάλο οικονομικό όφελος.
Μελλοντικά οι δυνατότητες ανάπτυξης των εμπορικών δρόμων μέσω της χώρας μας είναι πολύ καλύτερες. Η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου, που αναμένεται σε διάστημα 3 – 4 ετών, θα απελευθερώσει πολύ μεγάλη δυναμική στις εμπορευματικές μεταφορές μέσω του σιδηροδρόμου.
Σήμερα οι εμπορευματικές μεταφορές που γίνονται με τη χρήση του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα αποτελούν ένα πολύ μικρό κομμάτι του συνόλου της εμπορευματικής μεταφοράς. Βασική αιτία είναι τόσο το κομματιασμένο δίκτυο, το οποίο σε άλλα σημεία του είναι ηλεκτροκίνητο και σε άλλα όχι, όσο και η εγκατάλειψη της στρατηγικής των εμπορευματικών μεταφορών τα προηγούμενα χρόνια από τον ΟΣΕ.
Το τελευταίο διάστημα η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καταβάλλει σημαντική προσπάθεια προς την κατεύθυνση αυτή και ήδη τα πρώτα αποτελέσματα είναι πολύ ενθαρρυντικά.
Εξάλλου οι δυνατότητες ανάπτυξης της εμπορευματικής μεταφοράς είναι αυτές που προσελκύουν μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για την εταιρεία στο πλαίσιο του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Αναγκαιότητα για θεσμικές μεταρρυθμίσεις
Αξίζει τέλος να σημειώσουμε ότι, παρά τις σημαντικές προοπτικές που υπάρχουν για την ανάδειξη της Ελλάδας σε σημαντικό κόμβο του διεθνούς εμπορίου, δεν λείπουν και αυτοί που επισημαίνουν την ανάγκη για ταχύτερες δράσεις. Ως ενδεικτικό παράδειγμα αναφέρεται η εθνική στρατηγική για τα logistics, η οποία δεν έχει ακόμη θεσμοθετηθεί.
Όπως τονίζουν, η Ελλάδα δεν είναι μόνη της στην περιοχή, αλλά βρίσκεται ανάμεσα σε πολλές χώρες που έχουν τον ίδιο στόχο, να αποτελέσουν δηλαδή κόμβο για το παγκόσμιο εμπόριο.
Το βέβαιο είναι ότι η χώρα μας διαθέτει γεωγραφικό συγκριτικό πλεονέκτημα, όμως πρέπει να γίνουν γρήγορα πολλά τόσο σε θεσμικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο βελτίωσης των υποδομών της προκειμένου να ενισχύσει τα ατού της.