Σε τροχιά ανόδου παραμένουν τα έσοδα των μεγαλύτερων λιανεμπόρων σε παγκόσμιο επίπεδο, παρά τις αντίξοες οικονομικές συνθήκες, σύμφωνα με έκθεση της Deloitte Touche Tohmatsu Limited (DTTL).
Στην έκθεση με τίτλο «Παγκόσμιες Δυνάμεις του Λιανικού Εμπορίου για το 2014» διαπιστώνεται πως τα έσοδα των 250 μεγαλύτερων λιανεμπόρων έφτασαν τα 4,3 τρισ. δολάρια το τελευταίο οικονομικό έτος – από τον Ιούνιο 2012 έως τον Ιούνιο 2013 – ενώ ο μέσος όρος των εσόδων τους υπερέβη τα 17 δισ. δολάρια.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έκθεσης της Deloitte, παρατηρήθηκε μια ανακατάταξη μεταξύ των 10 μεγαλύτερων λιανεμπόρων το περασμένο έτος, κυρίως ως αποτέλεσμα μιας σειράς αποεπενδύσεων. Σημειώνεται ότι στους δέκα μεγαλύτερους λιανέμπορους περιλαμβάνονται οι εταιρείες Wal-Mart (ΗΠΑ), Tesco (Ηνωμ. Βασίλειο), Costco (ΗΠΑ), Carrefour (Γαλλία), The Kroger (ΗΠΑ), Schwarz (Γερμανία), Metro (Γερμανία), Home Depot (ΗΠΑ), Aldi (Γερμανία) και Target (ΗΠΑ).
Συνολικά, οι 10 μεγαλύτεροι λιανέμποροι αναπτύχθηκαν με μικρότερους ρυθμούς από τους 250 μεγαλύτερους λιανέμπορους, με μια αύξηση των πωλήσεων κατά 4,2% συγκριτικά με το +4,9% της περυσινής χρονιάς.
Ενώ τα Wal-Mart αύξησαν τη διαφορά τους από τον δεύτερο, τα Carrefour – ο πρώην δεύτερος μεγαλύτερος λιανέμπορος στον κόσμο – έπεσε στην τέταρτη θέση μετά από συνεχόμενα έτη πτωτικών πωλήσεων, κυρίως λόγω της απόσχισης της αλυσίδας εκπτωτικών καταστημάτων Dia τον Ιούλιο 2011.
Η Tesco, που ανέβηκε φέτος στη δεύτερη θέση, επηρεάστηκε επίσης από διακοπτόμενες δραστηριότητες, μετά τον τερματισμό της δραστηριότητας Fresh & Easy στις ΗΠΑ.
Οι ευρωπαίοι λιανέμποροι ήρθαν αντιμέτωποι με μια ακόμη δύσκολη χρονιά, αφού η Ευρώπη βυθίστηκε σε ύφεση όταν τα μέτρα λιτότητας, τα οποία ελήφθησαν για να αντιμετωπιστεί η ευρωπαϊκή χρηματοπιστωτική κρίση, οδήγησαν σε χαμηλή ανάπτυξη και υψηλή ανεργία σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
Η απόδοση των λιανεμπόρων με έδρα τη Γερμανία και ειδικά το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν χαμηλότερη συγκριτικά με τους 250 μεγαλύτερους λιανεμπόρους στην Ευρώπη συνολικά.
Την ίδια ώρα, οι λιανέμποροι της περιοχής της Ασίας και του Ειρηνικού (εκτός της Ιαπωνίας) παρουσίασαν ισχυρά κέρδη, αλλά όχι σε διψήφιο ποσοστό όπως τα προηγούμενα δυο χρόνια. Οι ιάπωνες λιανέμποροι ανέκαμψαν από ένα προβληματικό χρόνο το 2011 αλλά συνέχισαν να ακολουθούν τις άλλες χώρες και τις περιοχές που αναλύθηκαν.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η ανάπτυξη «πάγωσε» στο 4,3% για τους 250 μεγαλύτερους αμερικανούς λιανεμπόρους, χαμηλότερα σε σχέση με το 6,3% του οικονομικού έτους 2011. Για τη Βόρεια Αμερική συνολικά, και ειδικά για τον Καναδά, η ανάπτυξη των εσόδων ωθήθηκε από το σουπερμάρκετ Alimentation Couche-Tard. Ως αποτέλεσμα μιας σημαντικής εξαγοράς το 2012, το Couche-Tard είναι τώρα ο μεγαλύτερος λιανέμπορος στον Καναδά.
Όπως διαπιστώνεται στην έρευνα, το ηλεκτρονικό εμπόριο κάλυψε μεγάλο μέρος των συνολικών εσόδων των 50 ηλεκτρονικών εμπόρων λιανικής για το οικονομικό έτος 2012, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ένα τρίτο των πωλήσεων των εταιρειών, κατά μέσο όρο.