Η αισιοδοξία από τα έργα του 1 δισ. στο Κατάρ, οι κινήσεις για νέο «χτύπημα» και τα βάρη της εισηγμένης
Mε την «πυξίδα» σταθερά προσανατολισμένη στο Κατάρ βρίσκεται πλέον ο Δάκης Ιωάννου, βλέποντας ότι το εμιράτο μπορεί να εξελιχθεί σε «Ελ Ντοράντο» για την εταιρία του εν όψει της διοργάνωσης του παγκόσμιου κυπέλου το 2022.
Η επιτυχία με την ανάληψη της σύμβασης των 700 εκ. ευρώ –σε κοινοπραξία με την J&P Overseas όπου η J&P Aβαξ συμμετέχει με 25%– για 45 χλμ του οδικού άξονα New Orbital Highway ήρθε σε συνέχεια άλλης σύμβασης 350 εκ. και θεωρείται ένα σημαντικό βήμα για την ανατροπή σε ένα βαθμό της μεγάλης υποχώρησης από διεθνείς δραστηριότητες, που μόνο πέρυσι συρρικνώθηκαν κατά 80,5 εκ. (σε 132,5 εκ. από 213 εκ. το 2012), ενώ θα ενισχύσει και το ανεκτέλεστο της εισηγμένης, (κινείται στα 2 δισ.) κατά 262,5 εκ. Παράλληλα, φέρνει κοντύτερα τον στόχο για την αύξηση του ανεκτέλεστου από το εξωτερικό στο 50% από 38%,σήμερα, την επόμενη τριετία.
«ΧΤΥΠΑΕΙ» ΚΑΙ ΤΡΙΤΟ
Το κλίμα αισιοδοξίας τονώνεται ακόμη περισσότερο, καθώς, πέρα από τα δύο οδικά έργα που έχει πάρει μέχρι τώρα στο πλαίσιο των projects του εμιράτου για το μουντιάλ, είναι μεταξύ των προεπιλεγμένων εταιριών και για ένα ακόμη, για το οποίο θεωρεί ότι οι συνθήκες είναι πλέον ευνοϊκότερες μετά την πρόσφατη «ψήφο εμπιστοσύνης». Το επιτελείο της J&P δίνει μεγάλη βαρύτητα στο γεγονός ότι επικράτησε έναντι διεθνών κολοσσών, όπως η κορεατική Samsung και η αραβική CCC (Consolidated Contractors Company), η μεγαλύτερη κατασκευαστική της Μ. Ανατολής, της οικογένειας Khoury, που με έδρα την Αθήνα κάνει τζίρους πάνω από 5,6 δις δολ. με δραστηριότητα σε 40 χώρες.
Η θετική εξέλιξη, έρχεται όμως σε μια στιγμή, όπου παρά την οριακή κερδοφορία του 2012, το περυσινό εννεάμηνο χτύπησε δυνατά «καμπανάκια» με τις ζημιές των 19,5 εκ., την υποχώρηση του τζίρου κατά 21% (στα 272,27 εκ. έναντι 344,7 εκ. το ’12), και τα δάνεια να φτάνουν τα 600 εκ., με βασικές αιτίες την κατάρρευση της εσωτερικής αγοράς, αλλά και την απώλεια έργων στο εξωτερικό λόγω των γνωστών δυσκολιών με τις εγγυητικές επιστολές. Τώρα, το αν και κατά πόσο θα αρκέσει η «αραβική σανίδα σωτηρίας» για να μπει σε θετική τροχιά η κατασκευαστική θα εξαρτηθεί από το αν θα υπάρξει συνέχεια, αλλά και τις εξελίξεις σε άλλες αγορές-στόχους.
Πάντως, το σημαντικό deal αποτέλεσε ουσιαστικά την πρώτη επιτυχία για τον Χρήστο Ιωάννου, που από το περασμένο καλοκαίρι ανέλαβε τα ηνία του ομίλου.
ΟΙ ΑΛΛΟΙ
Σε κάθε περίπτωση, το Κατάρ, λόγω του γιγαντιαίου επενδυτικού προγράμματος ενόψει του μουντιάλ, που σύμφωνα με πρόσφατους υπολογισμούς φτάνει τα 140 δις δολ. και περιλαμβάνει πέρα από τα νέα στάδια, δρόμους, υποδομές μέχρι και νέο λιμάνι, μαγνητίζει το ενδιαφέρον εκτός των πολυεθνικών και των άλλων εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων που ψάχνουν «ανάσες» ρευστότητας. Τόσο η Ελλάκτωρ του Μπόμπολα, όσο και η Τέρνα διατηρούν προσβάσεις έχοντας αναλάβει μικρότερου βεληνεκούς projects και επιχειρούν να «χτυπήσουν» και μεγαλύτερα. O Περιστέρης, πάντως, στην πρώτη σχετική προσπάθεια, που αφορούσε το οδικό έργο των 700 εκ. μπήκε μεν στη short list, αλλά έχασε από τον Iωάννου. Στο χορό του μουντιάλ και ο Στασινόπουλος (Βιοχάλκο) που μέσω της Ελβάλ προμήθευσε 1000 τόνους αλουμινίου για το στάδιο Lusail, έχοντας στο στόχαστρο και άλλες αθλητικές υποδομές.