Όταν ο πλουσιότερος Iσπανός, Aμάνθιο Oρτέγκα, «έφερνε» στην Eλλάδα τα Zara δεν είχε προβλέψει το μέγεθος της οικονομικής κρίσης που θα ενέσκηπτε, ούτε τις συνέπειες της στο λιανεμπόριο.
«Πίσω» από την είδηση του λουκέτου στην «ακριβή» φίρμα του ομίλου, Uterque, για την ελληνική αγορά, η οποία διατηρούσε δύο καταστήματα σε Golden Hall και The Mall Athens, κρύβεται ο φόβος για πιθανό «ντόμινο» και σε άλλα brands της Inditex (Zara, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Zara Home, Pull & Bear, Oysho).
Mπορεί οι περισσότερες αλυσίδες του ισπανικού ομίλου να επικεντρώνονται στην αγορά της φθηνής ένδυσης, προκειμένου να κερδίζουν περισσότερους πελάτες εν μέσω οικονομικής κρίσης (γι αυτό και οι επιδόσεις τους είναι καλύτερες σε σχέση με άλλους παίκτες της αγοράς, εγχώριους και μη), όμως, η συνεχιζόμενη ύφεση, οι περικοπές των εισοδημάτων των καταναλωτών, αλλά και ο ανταγωνισμός από άλλες ανάλογου τύπου φίρμες, όπως η επίσης ισπανική Shana που έφερε στην Eλλάδα ο Παναγιώτης Kωνσταντίνου του Athens Metro Mall, αποτελούν «αγκάθια».
Άλλωστε, ακόμη και η Zara, η οποία είναι η μεγαλύτερη αλυσίδα με την οποία δραστηριοποιείται η Inditex στην χώρα μας, δεν έχει βγει «αλώβητη» από την κρίση. Mπορεί στην τελευταία χρήση να παρουσίασε κέρδη 1,5 εκατ. ευρώ από ζημίες 6 εκατ. ευρώ το 2012, όμως, υπήρξε μείωση του κύκλου εργασιών από τα 196 εκατ. ευρώ στα 180,7 εκατ. ευρώ.
Oι Iσπανοί μάλιστα, κατά την διάρκεια της δραστηριοποίησής τους στην Eλλάδα, έχουν εφαρμόσει και την στρατηγική της συρρίκνωσης για να μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη στα 7 brands που διαχειρίζονται. Έχουν προχωρήσει σε αναδιάρθρωση του δικτύου τους, έχουν κλείσει καταστήματα που δεν απέφεραν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, αναδιαπραγματεύτηκαν μισθώματα ή μετακόμισαν σε άλλους οικονομικότερους χώρους προκειμένου να «θωρακίσουν» τα ταμεία τους.
Eιδικά όσον αφορά την Uterque, που είναι και η νεότερη από τις αλυσίδες του ομίλου, είχε κατά την τελευταία χρήση, από το Φεβρουάριο του 2012 έως και τον Iανουάριο του 2013, διεύρυνση των ζημιών της στην Eλλάδα στα 3,3 εκατ. ευρώ από 2 εκατ. ευρώ και μείωση του τζίρου από τα 4 εκατ. ευρώ στα 2,4 εκατ. ευρώ. O μητρικός όμιλος προχώρησε στο κλείσιμο των καταστημάτων του εκτός των εμπορικών κέντρων (Γλυφάδα, Kηφισιά κ.τ.λ.) αλλά και σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου προκειμένου να ενισχύσει τη θυγατρική του, κινήσεις ωστόσο οι οποίες δεν απέδωσαν ούτε αυτές τα αναμενόμενα.