Στη στρατηγική ενεργοποίησης των δημόσιων έργων αναφέρθηκε ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Γιάννης Μαγκριώτης, μιλώντας στην 28η διεθνή έκθεση INFACOMA 2011, με θέμα: «Οι θέσεις τις κυβέρνησης για την ενεργοποίηση των δημόσιων έργων».
Οπως είπε ο υφυπουργός: «Οι άξονες στους οποίους κινούμαστε θέτοντας τη χώρα σε τροχιά ανάπτυξης είναι οι εξής:
Πρώτον, λύσαμε και λύνουμε πολλά προβλήματα των μεγάλων αναπτυξιακών έργων, όπως είναι οι εθνικοί αυτοκινητόδρομοι, με αποτέλεσμα τα έργα να προχωράνε με πιο γρήγορους ρυθμούς. Δεύτερον, αλλάζουμε το θεσμικό πλαίσιο των μελετών και έργων για να:
· Διαμορφώσουμε ένα πλαίσιο προγραμματισμού για την προώθηση μελετών και έργων που ανταποκρίνονται σε συγκεκριμένες κοινωνικές ανάγκες και εκπονούνται ή κατασκευάζονται στη σωστή διάστασή τους.
· Θεσπίσουμε κανόνες για την κατά το δυνατόν αντικειμενικοποίηση του συστήματος ανάθεσης μελετών και κατασκευής έργων.
· Εξασφαλίσουμε την εφαρμοσιμότητα, την κατασκευασιμότητα, τη μεταφορά στην πράξη αυτού που σχεδιάζουμε, εξαγγέλλουμε και μελετούμε, με ρυθμίσεις οι οποίες πείθουν ότι πράγματι μπορούμε να έχουμε το έργο που το Δημόσιο θέλει να κατασκευάσει, στο χρόνο που επιθυμεί να το έχει στη διάθεσή του, δαπανώντας τα χρήματα τα οποία από την αρχή έχει προβλέψει ότι είναι διατεθειμένο να δαπανήσει, εξασφαλίζοντας βεβαίως την ποιότητα όπως αυτή προδιαγράφεται στους όρους της προκήρυξης.
· Διαμορφώσουμε ένα πλαίσιο ελέγχων. Ελέγχων, τόσο κατά τη διάρκεια εκπόνησης μιας μελέτης ή κατασκευής ενός έργου, όσο και στο στάδιο της παραλαβής. Ελέγχου ουσιαστικού, ελέγχου ποιοτικού, προκειμένου να είμαστε βέβαιοι ότι αυτό το οποίο έχουμε προκηρύξει και το οποίο πληρώνουμε, να είναι αυτό το οποίο ακριβώς παραλαμβάνουμε.
Εξορθολογίζουμε υπηρεσίες και φορείς του δημοσίου για να γίνουν αποτελεσματικότεροι, παραγωγικότεροι και για να εξαλείψουμε τις χρόνιες παθογένειες του δημόσιου τομέα.
Τέταρτον, αξιοποιούμε ορθολογικά τους πόρους και αναμορφώνουμε το ΕΣΠΑ κρατώντας ισορροπία ανάμεσα στην ανάπτυξη των μεγάλων αστικών κέντρων και της περιφέρειας».
Ο κ. Μαγκριώτης, στη συνέχεια της ομιλίας του, πραγματοποίησε ειδική αναφορά στο Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών-Μεταφορών 2010-2020 της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής:
«Οι δημόσιες υποδομές ανάπτυξης (οδικοί άξονες, σιδηροδρομικό δίκτυο, αεροδρόμιο, λιμάνι) είναι ζωτικής σημασίας για μια περιοχή που πάντοτε το συγκριτικό της πλεονέκτημα ήταν η εξωστρέφεια. Συνεπώς η συνδυασμένη ανάπτυξή τους είναι η απόλυτη προτεραιότητα. Αυτό είναι το δικό μας σχέδιο και με βάση αυτό εργαζόμαστε», όπως είπε χαρακτηριστικά.
«Ταυτόχρονα», συνέχισε, «η πόλη, όπως και η περιαστική ζώνη, πρέπει να αποκτήσει μια βιώσιμη κινητικότητα για τους κατοίκους της και να γίνει λειτουργική και ελκυστική για τους επισκέπτες και τους επενδυτές.
«Γι’ αυτό», τόνισε, «προτεραιότητα μας είναι τα μέσα μαζικής μεταφοράς με επίκεντρο το δίκτυο των γραμμών του Μετρό του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, η ανάπτυξη του ΟΑΣΘ, οι συμπληρωματικές γραμμές Τραμ μέσα από μια πολυτροπική σύνδεση με βασικό κορμό το Μετρό και τον ΟΑΣΘ».
Όσον αφορά τον τομέα των μεταφορών, ο κ. Μαγκριώτης τόνισε ότι «το Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών – Μεταφορών 2010-2020 είναι ένα σχέδιο δεκαετίας που απελευθερώνει την πόλη, τις δημιουργικές της δυνάμεις αλλά και την ευρύτερη περιοχή. Περιέχει έργα που είναι σε εξέλιξη και τα οποία επιταχύναμε, αφού λύσαμε προβλήματα που τα είχαν καθηλώσει για χρόνια, όπως το Μετρό.
Ειδικά το Μετρό είναι το σημαντικότερο αναπτυξιακό έργο της πόλης. Θέλουμε να αναπτύξουμε τα επόμενα χρόνια το Μετρό των 33 χλμ με τους 33 σταθμούς, που θα καλύπτει το σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, το κέντρο της πόλης, ανατολικά και δυτικά. Με ιδιαίτερη μάλιστα έμφαση στους σχεδιασμούς δυτικά, γιατί η δυτική Θεσσαλονίκη είναι μια περιοχή που έχει αδικηθεί αρκετά μέχρι σήμερα».
Υπογράμμισε δε, ότι «στο τέλος του 2014 ή αρχές του 2015 θα έχει ολοκληρωθεί η πρώτη γραμμή στα όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης, που τώρα κατασκευάζεται.
Μέχρι το τέλος του 2011, εάν δεν υπάρξουν ενστάσεις μεταξύ των διαγωνιζομένων, θα υπάρχει ανάδοχος για την επέκταση των 5 χλμ προς Καλαμαριά μέχρι τη Μίκρα.
Το 2015 θα έχει ολοκληρωθεί η γραμμή της Καλαμαριάς προς τη Μίκρα.
Το 2013 ο σχεδιασμός με την επιτάχυνση των μελετών, προβλέπει την δημοπράτηση της πρώτης γραμμής δυτικά, επί της οδού Λαγκαδά μέχρι την Ευκαρπία και την επέκτασή της προς τα Νοσοκομεία.
Σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση σχεδιάζεται και η εγκάρσια τομή στη Δυτική Θεσσαλονίκη, που περνά από την Ξηροκρήνη, τους Αμπελόκηπους, την Μενεμένη, το Ελευθέριο Κορδελιό και τον Εύοσμο.
Επίσης, το Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών – Μεταφορών, περιλαμβάνει έργα που μπορούν να μελετηθούν και να δημοπρατηθούν άμεσα και έργα που σχεδιάζεται να μελετηθούν και να ξεκινήσουν τα επόμενα χρόνια».
Οπως τόνισε ο υφυπουργός, «υπάρχει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, όπου το κάθε έργο «κουμπώνει» στο συνολικό σχεδιασμό. Το ένα δεν αναιρεί το άλλο, όπως πολλές φορές συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια. Υπάρχουν κάποια έργα που είναι αυτονόητα και δεν χρειάζονται περαιτέρω σχεδιασμούς. Αυτά τα έργα πρέπει να υποστηριχθούν, πρέπει να κατασκευαστούν.
Χρειάζεται όμως πρωτίστως να μελετηθούν. Γι’ αυτό και η Εγνατία A.E. ανέλαβε να χρηματοδοτήσει τις μελέτες των πρώτων αυτών έργων, όπως είναι η αναβάθμιση της Δυτικής Εσωτερικής Περιφερειακής από το Κ16 τον «Κόμβο της Λαχαναγοράς» μέχρι τον «Κόμβο της οδού Λαγκαδά» κοντά στον «Τιτάνα». Eνα έργο αναγκαίο, γιατί η Δυτική Θεσσαλονίκη και όλοι οι Θεσσαλονικείς ταλαιπωρούνται, λόγω του ότι δεν υπάρχουν ανισόπεδοι κόμβοι, αλλά και γιατί αυτό το κομμάτι είναι επικίνδυνο, όσον αφορά στην οδική ασφάλεια.
Η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» ετοιμάζει την δημοπράτηση πέντε συνολικά μελετών για έργα του Masterplan της Θεσσαλονίκης. Προχωρούμε γρήγορα γιατί δεν θέλουμε να χαθεί άλλος χρόνος».