H διακοπή παραγωγής στις HΠA και η «προαναγγελία» Δαυΐδ για αναστολή κι άλλων μονάδων
Το «αμερικανικό όνειρο» δεν βγήκε αληθινό για την Frigoglass. Ο στρατηγικός εταίρος μεγάλων εταιριών αναψυκτικών και ποτών σε ολόκληρο τον κόσμο, με ηγετική θέση στην παγκόσμια αγορά Επαγγελματικών ψυγείων (ICM) «χτυπήθηκε» από την παρατεταμένη διεθνή οικονομική κρίση που έφερε πτώση του τζίρου κατά 10% περίπου.
Έτσι, ο επικεφαλής του ομίλου Χάρης Δαυίδ, αναγκάστηκε να εφαρμόσει ένα σχέδιο συρρίκνωσης των δραστηριοτήτων παραγωγής. Πρώτο «θύμα» της συρρίκνωσης αυτής είναι το εργοστάσιο της Frigoglass στο Σπάρτανμπουργκ της Νότιας Καρολίνας στην Αμερική.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες μπορεί να είχαν θετικό πρόσημο στον τζίρο του εννεαμήνου του 2013, με αύξηση των πωλήσεων κατά 16,1% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, όμως αντιστοιχούσε, όπως αναφέρουν τα στελέχη του ομίλου, μόλις στο 4% των συνολικών πωλήσεων και η λειτουργία του εργοστασίου επιβάρυνε το περιθώριο κερδοφορίας. Γι’ αυτό αποφασίστηκε η διακοπή της παραγωγικής διαδικασίας του εργοστασίου στη Νότια Καρολίνα, που προμηθεύει ψυγεία στην αγορά της Βόρειας Αμερικής, η οποία θα τερματιστεί στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2014. Βέβαια η Frigoglass, δεν θα αποχωρήσει από την αμερικανική αγορά τελείως, αλλά θα εξυπηρετεί τις ανάγκες των πελατών της στη Βόρεια Αμερική από τα άλλα εργοστάσια του ομίλου.
Το κεφάλαιο «αμερικανική αγορά» άνοιξε για την Frigoglass πριν από πέντε μόλις χρόνια, το 2009. Τότε ο όμιλος του Χάρη Δαυίδ είχε εξαγοράσει την Universal Notin έναντι 11,5 εκατ. δολαρίων και είχε θέσει ψηλά τον πήχυ, εκτιμώντας μάλιστα ότι η εξαγορά θα συνέβαλε θετικά στην κερδοφορία του ομίλου κατά την διάρκεια του δεύτερου έτους πλήρους ενοποίησης. Τα πράγματα όμως δεν ήρθαν έτσι όπως τα υπολόγιζε ο Χάρης Δαυίδ και τα στελέχη του ομίλου.
Το εργοστάσιο είχε ετήσια παραγωγική δυναμικότητα περίπου 50.000 ψυγεία και μεταξύ άλλων προμήθευε την Coca – Cola, την Pepsi αλλά και τη φημισμένη στις ΗΠΑ εταιρία αναψυκτικών Dr Pepper. Αυτοί οι κολοσσοί όμως δεν κατάφεραν να αυξήσουν το ποσοστό των συνολικών πωλήσεων του ομίλου, περιορίζοντάς το μόλις στο 4%. Έτσι στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2014 το εργοστάσιο θα διακόψει την παραγωγή, 60 εργαζόμενοι θα αποχωρήσουν, αλλά η Frigoglass θα πετύχει την μείωση του λειτουργικού κόστους και θα περιορίσει κι άλλο τις ζημιές της, που σε επίπεδο τρίτου τριμήνου του 2013, μειώθηκαν στα 8,219 εκατ. ευρώ από 10,382 εκατ. ευρώ το 2012.
Σε επίπεδο εννεαμήνου 2013 βέβαια η Frigoglass είχε κέρδη τα οποία όμως «γκρεμίστηκαν» στα 1,651 εκατ. ευρώ από 6,039 εκατ. ευρώ, εμφανίζοντας μείωση κατά 72,7%. Η πτώση είχε αρχίσει να διαφαίνεται από το καλοκαίρι και τότε ο πρόεδρος της Coca – Cola HBC Γιώργος Δαυίδ είχε προαναγγείλει στη γενική συνέλευση των μετόχων της θυγατρικής του ομίλου την διακοπή του εργοστασίου στην Αμερική και την αλλαγή του μοντέλου στην περιοχή, που θα εστιάζει στις εμπορικές δραστηριότητες των πωλήσεων και της προώθησης προϊόντων, στη διανομή και στο service.
Αυτό το μοντέλο αναδιοργάνωσης με εξορθολογισμό της παραγωγικής βάσης, βελτιστοποίησης της κοστολογικής βάσης και αποτελεσματική αντιμετώπιση των ζημιογόνων δραστηριοτήτων, προωθεί πλέον σε όλο τον κόσμο η Frigoglass. Στόχος είναι να αντιμετωπιστούν οι δυσμενείς οικονομικές συνθήκες στην Ευρώπη και η αυξημένη μεταβλητότητα σε αρκετές, από τις αναδυόμενες αγορές, όπου δραστηριοποιείται, να καταστεί ο όμιλος περισσότερο ανταγωνιστικός από πλευράς κόστους και να βελτιωθεί η αποδοτικότητά του, ανεξάρτητα από τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά, όσον αφορά στις νομισματικές διαφορές, τις τιμές στις πρώτες ύλες κ.α.
Λιτή παραγωγή
Ο πρόεδρος της Coca – Cola Γιώργος Δαυίδ είχε προϊδεάσει από το καλοκαίρι τους μετόχους της Frigoglass ότι θα ανασταλεί η παραγωγή σε ορισμένα εργοστάσια της θυγατρικής σ’ όλο τον κόσμο, εκτός συνόρων, με αρχή την Αμερική. Τα πράγματα όντως δεν πάνε καλά σε πολλές περιοχές του πλανήτη. Στο εννεάμηνο του 2013, οι πωλήσεις στη Δυτική Ευρώπη μειώθηκαν κατά 24,7%, σε σχέση με το 2012, ποσοστό που είναι και το μεγαλύτερο, συγκριτικά με τις υπόλοιπες περιοχές – «αδύναμους κρίκους» για την Frigoglass. Στην Ανατολική Ευρώπη οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 13,6% ενώ στην Αφρική και την Μέση Ανατολή, η μείωση έφτασε στο 11,5%. Μόνον η Ασία και η Ωκεανία είχαν αύξηση που έφτασε το 5%.
Αυτή η μείωση στις πωλήσεις παγκοσμίως που έφτασε στο 9,8% υποχρεώνει τον Χάρη Δαυίδ να επιταχύνει το πρόγραμμα αναδιοργάνωσης, με πρώτο την διαχείριση των αποθεμάτων, που ξεκίνησε και η μείωσή της αποδεικνύεται επιτυχής και στη συνέχεια με την «Μεθοδολογία Λιτής Παραγωγής». Το μοντέλο αυτό εφαρμόστηκε πιλοτικά στη Ρουμανία και όπως λένε τα στελέχη της εταιρίας, δείχνει να φέρνει αποτελέσματα. Αυτό σημαίνει ότι πιθανότατα θα εφαρμοστεί αντίστοιχος μετασχηματισμός στις μονάδες της Frigoglass σ’ ολόκληρο τον κόσμο.
Aλλαγή «πλεύσης»
Σχέδιο σε τρεις άξονες για την Ελλάδα
Το σχέδιο συρρίκνωσης της Frigoglass άρχισε να εφαρμόζεται και στην Ελλάδα, χωρίς να χρειαστεί να κλείσει το εργοστάσιοο στην Κάτω Αχαΐα, αν και αρχικά αυτός ήταν ο σκοπός της διοίκησης του ομίλου. Η αναδιοργάνωση στο εργοστάσιο της Κ. Αχαΐας επικεντρώνεται σε τρεις βασικούς τομείς, την παροχή υπηρεσιών με την μετατροπή του σε Service Center, διατηρώντας δραστηριότητες παραγωγής ανταλλακτικών για την Ευρώπη (με την μεταφορά παραγωγής από το εξωτερικό), ανακατασκευής των ψυγείων, ενώ προβλέπεται και η παραγωγή εξειδικευμένων προϊόντων, όπως ψυγεία ανοικτού τύπου και τέλος η κατάρτιση νέου μισθολογικού πλάνου, με μειώσεις μισθών για τους εργαζόμενους.
Παρά τις αντιδράσεις που υπήρξαν, οι εργαζόμενοι αναγκάστηκαν να συμφωνήσουν, αφού τους δόθηκε ως… αντάλλαγμα η παραμονή στην εργασία και η διασφάλιση και πάλι της 5νθήμερης εργασίας για το σύνολο των εργαζομένων. Για την αλλαγή του προσανατολισμού και της δραστηριοποίησης του εργοστασίου στην Κάτω Αχαΐα η Frigoglass θα επενδύσει 500-800 χιλιάδες ευρώ.