Η Μελίνα Εμφιετζόγλου μιλάει για τη νέα πρόταση των πιστωτών
Οι πληροφορίες λένε ότι στο τραπέζι των συζητήσεων έχει πέσει και το θέμα πρόσθετης χρηματοδότησης ύψους 34 εκ. ευρώ
Έξι μήνες έχουν περάσει από τότε που η Μηχανική ξεκίνησε τις διαπραγματεύσεις με τις πιστώτριες τράπεζες για την αναδιάρθρωση των δανείων της, ύψους 160 εκατ. ευρώ. Πίσω από τις κλειστές πόρτες στα γραφεία ανώτερων τραπεζικών στελεχών, η διευθύνουσα σύμβουλος του ομίλου, Μελίνα Εμφιετζόγλου, μαζί με στενούς της συνεργάτες συνεχίζουν το «παζάρι» για την οριστικοποίηση των όρων «τι δίνει και τι παίρνει» η κάθε πλευρά, προκειμένου να προχωρήσει η διαδικασία.
Της Εύης Κατσώλη
Μιλώντας στην «Deal» η κα Εμφιετζόγλου αποκαλύπτει πως «στο τραπέζι των συζητήσεων σε ένα από τα πολλά ραντεβού των εκπροσώπων της κατασκευαστικής εταιρείας, οι τράπεζες ζήτησαν από τη διοίκηση της Μηχανικής την εκχώρηση μετοχών θυγατρικών εταιρειών του ομίλου με μεγάλη ακίνητη περιουσία στο εξωτερικό, δεδομένου ότι οι προσημειώσεις για τα ακίνητα της εισηγμένης, κυρίως σε Ουκρανία, Ρωσία και Βουλγαρία προϋποθέτουν χρονοβόρες και πολύπλοκες διαδικασίες με διαφορετικό μάλιστα νομικό καθεστώς σε κάθε χώρα».
Και στις τρεις αυτές περιοχές, η Μηχανική έχει ιδρύσει θυγατρικές και η εναλλακτική της εξαγοράς μετοχικού ποσοστού σε αυτές από τις πιστώτριες τράπεζες, θεωρείται και από παράγοντες της αγοράς των κατασκευών μια αλλαγή πλεύσης που θα μπορούσε να συμβάλει στην επιτάχυνση της αναδιάρθρωσης, ώστε να αιμοδοτηθούν με νέα κεφάλαια τα ταμεία της εταιρείας, ενισχύοντας τη ρευστότητά της και να προχωρήσει απρόσκοπτα το επενδυτικό της πρόγραμμα.
Κόντρα στις «φωνές» εκείνες που επιμένουν πως η καθυστέρηση στις διαπραγματεύσεις οφείλονται στην εμπλοκή που έχει δημιουργηθεί με την Εμπορική Τράπεζα, η οποία διαφωνεί με το ύψος του κοινοπρακτικού δανείου ύψους 152 εκατ. ευρώ, που ζητά η διοίκηση του ομίλου, προσφέροντας αντ’ αυτού 80 εκατ. ευρώ, η διευθύνουσα σύμβουλος της Μηχανικής επισημαίνει ότι «όλες οι τράπεζες έχουν συμφωνήσει με το ποσό που έχουμε ζητήσει και η Εμπορική μαζί, καθώς και με τον τρόπο αποπληρωμής του δανείου. Η θέση όλων των τραπεζών είναι θετική απέναντί μας και είναι θέμα χρόνου να επέλθει η συμφωνία. Η υπόθεση του κοινοπρακτικού δανείου δεν «κολλάει» πουθενά. Μικρότερες εταιρείες, αν ζητούσαν κοινοπρακτικό δάνειο, θα χρειάζονταν έξι με επτά χρόνια για να το πάρουν, ενώ εμείς ανοίξαμε το θέμα πριν από έναν χρόνο και κοντεύει να λάβει τέλος. Και σε όσους επιμένουν πως δεν πάνε καλά οι διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές μας, η απάντηση η δική μας είναι επίσης η ενδιάμεση χρηματοδότηση των 7 εκατ. ευρώ, που λάβαμε από εκείνους».
Παράλληλα, στα θέματα που έχουν πέσει στο… τραπέζι μεταξύ τραπεζών και Μηχανικής είναι και αυτό της πρόσθετης χρηματοδότησης – οι πληροφορίες κάνουν λόγο για 34 εκατ. ευρώ περίπου – προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως κεφάλαιο κίνησης για τη συνέχιση των έργων του ομίλου σε Ελλάδα και εξωτερικό και την κάλυψη των οικονομικών υποχρεώσεών του.
«Πράγματι, μιλάμε και για πρόσθετη χρηματοδότηση, αν και ακόμη δεν μπορώ να σας πω λεπτομέρειες, πριν επέλθει η οριστική συμφωνία» επιβεβαίωσε η κα Εμφιετζόγλου.
Πιέσεις στο κράτος
Μπορεί από τα 7,5 εκατ. ευρώ που έλαβε η Μηχανική από τις τράπεζες να καλύφθηκε ένα μεγάλο μέρος των υποχρεώσεών της, όμως ένα μεγάλο «αγκάθι» της παραμένουν τα χρέη ύψους 130 εκατ. ευρώ του κράτους για έργα που έχουν ήδη εκτελεστεί. Οι πιέσεις από την πλευρά της διοίκησης είναι συνεχείς, αλλά όπως λέει η Μελίνα Εμφιετζόγλου «έχουν γίνει μόνο μικρά βήματα προόδου, αφού δύσκολα το Δημόσιο καλύπτει τα χρέη του προς τρίτους. Μόνο κάποιοι μικροί λογαριασμοί έχουν τακτοποιηθεί, ενώ στα δικαστήρια για το 2011 εκκρεμούν αιτήματα νομικά που αφορούν σε διάφορα προβλήματα και επισφάλειες που προέκυψαν από ορισμένα projects, στις καθυστερήσεις απαλλοτριώσεων εκτάσεων κλπ. Πρόκειται για αιτήματα ύψους 55 εκατ. ευρώ και συνήθως πάνω από το 50% του ποσού αυτού επιδικάζεται υπέρ των κατασκευαστικών εταιρειών, όπως έχει αποδείξει η ιστορία». Όσο για το επενδυτικό πρόγραμμα της εισηγμένης; Η κα Εμφιετζόγλου επισημαίνει πως «η κατάσταση είναι δραματική όσον αφορά στα δημόσια έργα. Όμως έχουμε δώσει έμφαση στα υδροηλεκτρικά έργα του Αγίου Νικολάου του Καρπενησιώτη και στα αντλητικά έργα Ποσειδών Ι και Ποσειδών ΙΙ».
Ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου πάντως, έχει ήδη καταθέσει προσφορά για την εκμίσθωση και εκμετάλλευση του λιγνιτωρυχείου της Βεύης, περιμένοντας να προχωρήσει η διαδικασία, ενώ θα συμμετάσχει σε κοινοπραξίες για τα μεγάλα έργα που θα δημοπρατηθούν μέσα στο 2011.
«Ένα βήμα πριν τις υπογραφές με Ρώσο επενδυτή»
Τον τελευταίο χρόνο η Μηχανική Ρωσίας αναζητούσε επενδυτή για την αγορά μέρους ή ολόκληρων των έργων real estate που υλοποιεί η ελληνική εταιρεία στη Μόσχα. Οι πληροφορίες της αγοράς έλεγαν μάλιστα, πως το ενδιαφέρον ήταν περιορισμένο λόγω της οικονομικής κρίσης. Όμως η κα Εμφιετζόγλου αποκαλύπτει πως «υπάρχει μια πολύ σοβαρή πρόταση από μεγάλο ρωσικό όμιλο, ο οποίος προσφέρει ικανοποιητικό τίμημα για την εξαγορά του project «Μέγας Αλέξανδρος» και οι δύο πλευρές βρίσκονται πολύ κοντά στις υπογραφές».
Μάλιστα, η κόρη του κ. Πρόδρομου Εμφιετζόγλου που έχει υπό την επίβλεψή της τα έργα στο εξωτερικό, υποστηρίζει πως όχι μόνο δεν υπήρξε ανομβρία ενδιαφέροντος, όπως ισχυρίζονται κάποιοι, αλλά οι επενδυτές χτυπούν την πόρτα τους εδώ και καιρό τόσο για το συγκρότημα «Μέγας Αλέξανδρος», όσο και για την «Ήρα», κι όχι εκείνοι των επενδυτών.
Οι εργασίες πάντως στα δύο έργα συνεχίζονται αν και με λίγο πιο αργό ρυθμό, λόγω των οικονομικών προβλημάτων που έχουν ενσκήψει. Στο πρώτο οι εργασίες προχωρούν κανονικά, ενώ στο «Ήρα» θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2011.