«Πατέρα, πάμε στοίχημα ότι θα γίνω άξιος σαν εσένα»; Αυτή ήταν η ερώτηση που… στιγμάτισε τη ζωή του Νίκου Τσάκου και έδωσε ώθηση στο δικό του «ταξίδι» στον κόσμο του επιχειρείν, κατορθώνοντας να τοποθετήσει την TEN, της οποίας έχει τα ηνία ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, στην «αφρόκρεμα» των ναυτιλιακών εταιρειών διεθνώς με έσοδα 217,5 εκατ. δολάρια το πρώτο εξάμηνο του 2010 και με πλώρη για νέες εξαγορές πλοίων τύπου panamax γιατί ανήκουν σε μια αγορά που είναι λιγότερο χτισμένη. Η πορεία του ξεκινά στα μέσα της δεκαετίας του ’80 στις ΗΠΑ, όταν ήταν συνήθης η είσοδος στο Χρηματιστήριο εταιρειών διαχείρισης ακινήτων και ο Νίκος Τσάκος σκέφτηκε πως κάτι ανάλογο θα μπορούσε να συμβεί και με τα πλοία. Η Νορβηγία τότε θεωρείτο η καλύτερη επιλογή, αφού διέθετε ναυτική κουλτούρα. Το 1993 τολμά να βάλει στο Χρηματιστήριο του Όσλο την πρώτη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία MIF που διέθετε τέσσερα πλοία, η οποία στη συνέχεια μετονομάστηκε σε ΤΕΝ και από το 2002 στράφηκε στις πιο απαιτητικές αγορές της Wall Street. Έχοντας ακολουθήσει πιστά τις συμβουλές του πατέρα του πως για να γίνει κάποιος καλός εφοπλιστής, πρέπει να έχει δουλέψει στα καράβια, έφηβος ακόμη δούλευε ως μούτσος χωρίς να αποκαλύπτει την ταυτότητά του για να μην έχει ευνοϊκή μεταχείριση. Τα ταξίδια του από Λονδίνο σε Νέα Υόρκη και από εκεί στη Νότιο Κορέα όπου ναυπηγεί πλοία, στη συνέχεια την Κίνα, όπου γίνονται επισκευές και από εκεί στο Πακιστάν είναι στην ημερήσια διάταξη, ενώ πολλές φορές σε αυτά τον συνοδεύει και η σύζυγός του, γνωστή σχεδιάστρια μόδας, Σήλια Κριθαριώτη. Μετρ στις αγοραπωλησίες, ο Νίκος Τσάκος έχει καταφέρει να ναυλώσει το 76% των πλοίων του σε μερικούς από τους μεγαλύτερους ναυλωτές- κολοσσούς του εξωτερικού, ενώ το 2006 πρωταγωνίστησε με μαζικές παραγγελίες νεότευκτων παγοθραυστικών τάνκερ και κατάφερε να κερδίσει την πρωτιά στον συγκεκριμένο τομέα. Έσπασε μάλιστα το ρεκόρ να πραγματοποιήσει 27 συναλλαγές- αγορές, πωλήσεις, παραγγελίες- και οι επενδύσεις ξεπέρασαν τα 228 εκατ. δολάρια. Παρόλο που οι επιχειρήσεις του «κλέβουν» τον περισσότερο χρόνο του, παραμένει πάντα πιστός φίλαθλος του Ολυμπιακού και όταν έχει την ευκαιρία παρακολουθεί τους αγώνες από τη σουίτα του, η οποία βρίσκεται δίπλα στου αρχιτέκτονα του σταδίου Καραϊσκάκη, Στέλιου Αγιοστρατίτη. Λόγω της μεγάλης του αγάπης, είχε ακουστεί έντονα το όνομά του στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του Θρύλου που έκανε ο Σωκράτης Κόκκαλης.
Οι στόχοι του
• Η επέκταση του στόλου της TEN με σύγχρονα πλοία που θα έχουν τη δυνατότητα να παραμένουν ναυλωμένα
• Αναζήτηση ευκαιριών για την αγορά πλοίων panamax γιατί ανήκουν σε μια αγορά που είναι λιγότερο «χτισμένη»
• Δημιουργία οικονομιών κλίμακας από το πρόσφατο deal με τους Γερμανούς για τη διαχείριση πλοίων που έκανε ο όμιλος Τσάκου Επενδύσεις σε νέα ακίνητα όπου και αν παρουσιαστεί η κατάλληλη ευκαιρία
Της Εύης Κατσώλη