Η εορταστική περίοδος του 2024 αποτέλεσε ένα μείγμα αντιφατικών τάσεων. Από τη μια, η ακρίβεια άσκησε σημαντική πίεση στους καταναλωτές, ωθώντας τους σε πιο προσεκτικές επιλογές. Από την άλλη, η ανάκαμψη της οικονομίας, σε συνδυασμό με την αύξηση του εορταστικού δώρου, ενίσχυσε την αγοραστική δύναμη και συνέβαλε σε μια σχετικά ικανοποιητική εικόνα για το λιανικό εμπόριο.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα του τμήματος Μελετών του ΕΒΕΠ, περίπου 8 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι επηρεάστηκαν από την ακρίβεια, αναζητώντας φθηνότερες επιλογές και περιορίζοντας τις δαπάνες τους. Παρόλα αυτά, η αγορά κατάφερε να ξεπεράσει τον πήχη των 4 δισεκατομμυρίων ευρώ τον Δεκέμβριο, καταγράφοντας μια μεσοσταθμική αύξηση κύκλου εργασιών κατά 6% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Ανισότητες και διχογνωμίες
Ωστόσο, η εικόνα δεν ήταν ομοιογενής σε όλη τη χώρα. Οι καταναλωτικές συνήθειες ποίκιλλαν ανάλογα με την περιοχή, το διαθέσιμο εισόδημα και τις προσωπικές προτεραιότητες. Αλυσίδες και μεγάλα καταστήματα σημείωσαν μεγαλύτερη αύξηση τζίρου σε σχέση με τα μικρότερα καταστήματα, υπογραμμίζοντας τη συνεχιζόμενη συγκέντρωση της αγοράς.
Οι παράγοντες που διαμόρφωσαν την αγορά
* Αύξηση του εορταστικού δώρου: Η καταβολή του αυξημένου δώρου Χριστουγέννων ενίσχυσε σημαντικά την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών.
* Μείωση της ανεργίας: Η μείωση της ανεργίας συνέβαλε στην αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος.
* Αύξηση των τιμών: Ο πληθωρισμός άσκησε πίεση στο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, περιορίζοντας τις δαπάνες τους.
* Αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες: Οι καταναλωτές αναζήτησαν πιο προσεκτικά προσφορές και προτίμησαν πιο οικονομικές επιλογές.
Από τα δεδομένα και τις εκτιμήσεις του ΕΒΕΠ προκύπτει ότι η εορταστική περίοδος του 2024 αποκάλυψε την ικανότητα των καταναλωτών να προσαρμόζονται σε ένα περιβάλλον με αυξημένη αβεβαιότητα. Παρά τις προκλήσεις, η αγορά κατάφερε να ανακάμψει, υπογραμμίζοντας τη ζωτικότητά της.
Ωστόσο, οι ανισότητες και οι διχογνωμίες που παρατηρήθηκαν υποδεικνύουν την ανάγκη για πιο στοχευμένες πολιτικές που θα συμβάλουν στην ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών και στην ανάπτυξη μιας πιο βιώσιμης οικονομίας.