Ο αρχικός σχεδιασμός για το placement ήταν για το 2024, αλλά μετατέθηκε λόγω της αυξημένης διάθεσης μετοχικών ποσοστών από τράπεζες και large caps
ΤΟΥ ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΛΑΝΤΑΛΙ
Την προσεχή Δευτέρα σαλπάρει η Attica Συμμετοχών το ταξίδι για τον επόμενο προορισμό της. Από το Λονδίνο, όπου UBS, Euroxx και Piraeus Securities συνδιοργανώνουν την Capital Day για τον ηγετικό όμιλο της ελληνικής ακτοπλοΐας και έναν από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη. Σε κομβική ρότα η εισηγμένη, ειδικότερα για όσους έχουμε παρακολουθήσει τη μέχρι τώρα πορεία από το 1992, όταν με την εξαγορά των Μύλων Αττικής από ομάδα επιχειρηματιών, υπό τον αείμνηστο Περικλή Παναγόπουλο, «καθελκύστηκε» η Επιχειρήσεις Αττικής Α.Ε., καθώς περνώντας μέσα από μπονάτσες και απαγορευτικά απόπλου αποτελεί το story μεγέθυνσης του σημερινού παίκτη, στην κορυφαία 5άδα της Ευρώπης. Θα σταθώ στο τελευταίο: Σύμφωνα με το εξειδικευμένο, κλαδικό Shippax, η Attica Συμμετοχών διέθετε δυνατότητα μεταφοράς 47.443 επιβατών και κατείχε την πρώτη θέση της σχετικής κατάταξης, στη δεύτερη θέση ήταν η GNV, με 44.158, στην τρίτη ο Ομιλος Grimaldi, με 42.457, με την πεντάδα να συμπληρώνεται με τις Onorato Armatori, με 39.515, και τη σουηδική Stena Line, με 27.065.
Για την ιστορία, ήταν και η πρώτη ελληνική εταιρία που έπλευσε εκτός των χωρικών υδάτων της πατρίδας μας, ενώ έχει εισαγάγει έναν πρωτοποριακό και καινοτόμο σχεδιασμό πλοίων, κατέχει πλέον ηγετική θέση παγκοσμίως στην κατασκευή νέων πλοίων τύπου RO/PAX και έχει σχεδιάσει και κατασκευάσει 28 πλοία σε κορυφαία ναυπηγεία στην Ευρώπη, στη Νότια Κορέα και την Αυστραλία. Τα θεωρώ χρήσιμα αυτά τα συνοπτικά για να έχουμε σαφέστερη εικόνα της τάξης μεγέθους του σχήματος συμμετοχών, εισηγμένου στο Χρηματιστήριο Αθηνών, με αποτίμηση που «ασφυκτιά» στα μόλις 581,2 εκατ. ευρώ (σ.σ.: θυμίζω πως στα 500 εκατ. ευρώ είχε κλείσει το deal Παναγόπουλου – Βγενόπουλου, καλοκαίρι του 2007). Συνεπώς στην Capital Day πρόκειται να παρουσιαστεί ένα πολύ κρίσιμο μέγεθος της εγχώριας επιχειρηματικότητας, αναπόδραστο μέρος της «βαριάς βιομηχανίας» της χώρας.
Capital Day στο Λονδίνο, λοιπόν ,σε μία εβδομάδα από σήμερα. Πρώτο και σημαντικότερο βήμα για το placement, που, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό της διοίκησης, ήταν για το 2024, αλλά μετατέθηκε για φέτος λόγω της αυξημένης διάθεσης μετοχικών ποσοστών από τράπεζες και large caps, Πειραιώς, Εθνική αλλά και Metlen, Jumbo, Cenergy Holdings.
Ζητούμενο η διεύρυνση του free float για τη διατήρηση στο Χ.Α.
Η παρουσίαση σε 30 και πλέον επενδυτές μπορεί να είναι ένα πρώτο, καίριο βήμα της διοίκησης, προκειμένου να διευρυνθεί η «ελεύθερη διασπορά» των μετόχων, είναι ωστόσο κομβική, καθώς καταδεικνύει την πολιτική των βασικών μετόχων. Η Strix Holdings L.P. είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της Attica Group, κατέχοντας άμεσα το 25,4% και έμμεσα το 61,3%, μέσω της θυγατρικής της MIG Shipping S.A., και ελέγχεται μέσω αλυσίδας επιχειρήσεων, από την Blantyre Capital (CAYMAN) LTD. Προφανές το free float που χρήζει διεύρυνσης, επιβεβαιώνοντας την πρόθεση των μετόχων (Strix, πρακτικά Τράπεζα Πειραιώς) να διατηρήσουν την εταιρία στο Χ.Α. Γιατί αυτό; Καταρχήν επειδή οι όποιες μετέπειτα κινήσεις θα γίνουν με γνώμονα-όρους χρηματιστηριακής αξίας, θα πρέπει να υφίσταται ένα «μέσο» διαμόρφωσης «εύλογου τιμήματος». Σημειωτέον πως στο fair value του ομίλου -ευρύτερα εννοούμενου- συμπεριλαμβάνονται συμμετοχές όπως, λ.χ., Attica Blue Hospitality.
Η εν λόγω θυγατρική άρχισε το 2022, με πρώτες δύο εξαγορές σε Νάξο και Τήνο για να ακολουθήσουν άλλες τρεις, εμπλουτίζοντας ένα χαρτοφυλάκιο σε νησιά-προορισμούς των δρομολογίων του ομίλου (Blue Star Ferries). Μελετημένη κίνηση, όπως και η επένδυση σε τελευταίας τεχνολογίας AERO High Speed (Hellenic Sea Ways) και το φιλόδοξο πρόγραμμα μετάβασης στην «πράσινη ναυτιλία» (κίνηση ματ η συμφωνία το 2024 με τη Stena Ro-Ro για τη μακροχρόνια ναύλωση με δικαίωμα αγοράς δύο πλοίων τύπου E-Flexer. Τα πλοία θα ναυπηγηθούν από τη Stena RoRo στο ναυπηγείο CMI Jinling Weihai της Κίνας και η παραλαβή τους έχει προγραμματιστεί για τον Απρίλιο και τον Αύγουστο του 2027).
Πρακτικά, με μεταφορική ικανότητα 1.500 επιβατών και 200 φορτηγών τα νέα πλοία θα είναι πιστοποιημένα methanol ready και battery ready, με μηχανές οι οποίες είναι σχεδιασμένες ώστε να λειτουργούν με τρεις διαφορετικούς τύπους καυσίμου. Αποτελούν δε την απάντηση του ομίλου στο πιο κεντρικό ερώτημα της μετάβασης του κλάδου.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 31/1/2025)