Πτωτικά κινούνται σήμερα οι τιμές του «μαύρου χρυσού», λόγω της ενίσχυσης της συναλλαγματικής ισοτιμίας του δολαρίου, αλλά και των αμφιβολιών γύρω από την τόνωση της διεθνούς ζήτησης, παρά το γεγονός ότι η μείωση της αμερικανικής πετρελαϊκής παραγωγής, δημιουργεί θετική δυναμική για την αύξηση των πετρελαϊκών τιμών.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκτέλεσης του αμερικανικού αργού πετρελαίου υποχωρούσαν νωρίτερα στα 36,46 δολ το βαρέλι, κατά 4 σεντς χαμηλότερα από το τελευταίο κλείσιμο. Ωστόσο, η τιμή αυτή, είναι αυξημένη κατά 40%, από το χαμηλότερο επίπεδο τιμών του περασμένου μήνα.
Η τιμή του βαρελιού για τα συμβόλαια μελλοντικής εκτέλεσης του πετρελαίου Brent, υποχωρούσε κάτω από το ψυχολογικό όριο των 40 δολ το βαρέλι, στα 39,54 δολ το βαρέλι, κατά 11 σεντς χαμηλότερα από το τελευταίο κλείσιμο, διατηρώντας επίσης την αξία της, σε ποσοστό μεγαλύτερο του 40% από τα χαμηλά επίπεδα τιμών του Ιανουαρίου.
Το δολάριο αντέστρεψε τις απώλειες που κατέγραφε έναντι των ισοτιμιών άλλων νομισμάτων διεθνούς χρήσης, εξέλιξη που εμποδίζει την ομαλοποίηση της ζήτησης του πετρελαίου, καθώς στις χώρες που η εισαγωγή του μαύρου χρυσού γίνεται με δολάρια, οι τιμές αναμένεται να αυξηθούν μειώνοντας τη ζήτηση.
Ωστόσο, οι αναλυτές της αγοράς εκτιμούν ότι ο βασικός λόγος για τη μείωση των πετρελαϊκών τιμών είναι οι ανησυχίες για την αποδυνάμωση της ζήτησης στην Κίνα, όπου η ανάπτυξη της οικονομίας επιβραδύνεται.
«Η κούρσα των τιμών πετρελαίου έχει υπερεκτιμηθεί χρονικά, ενώ τα στοιχεία για τις εξαγωγές της Κίνας, ήταν απογοητευτικά», δηλώνει χαρακτηριστικά ο Ματ Σμιθ, αναλυτής της Clipper Data. Τα στοιχεία για το κινεζικό εμπόριο κατά το μήνα Φεβρουάριο επιδεινώθηκαν ουσιαστικά περισσότερο από τις αρχικές εκτιμήσεις των αναλυτών, με τις κινεζικές εξαγωγές να καταγράφουν χαμηλά εξαετίας. Παρά το γεγονός ότι η Κίνα έκανε ρεκόρ στις εισαγωγές πετρελαίου (8 εκατ βαρέλια ημερησίως) το Φεβρουάριο, η αγορά αναμένει ότι οι εισαγωγές αυτές θα μειωθούν καθώς το Πεκίνο αναθεωρεί προς τα κάτω τις αγορές πετρελαίου για τα στρατηγικά του αποθέματα. Παράλληλα, μειώνονται οι πωλήσεις στην αγορά αυτοκινήτου, καθώς το «φρενάρισμα» της οικονομικής ανάπτυξης στην Κίνα, αρχίζει ν’ αποτυπώνεται στην πραγματική οικονομία.
Η μείωση των τιμών πετρελαίου σημειώνεται παρά την πεποίθηση που αρχίζει να εδραιώνεται μεταξύ των επενδυτών ότι τελικά η αγορά θα ισορροπήσει τερματίζοντας την υπερσυσσώρευση ποσοτήτων 1 εκατ βαρελιών πετρελαίου ημερησίως, η οποία υπερκαλύπτει τη ζήτηση και είναι πρωταγωνιστικός παράγοντας για τη μείωση των τιμών του πετρελαίου κατά 70% από το 2014.
Ωστόσο, απαισιοδοξία προκάλεσε στις αγορές η στάση του Κουβέιτ που είναι μέλος του ΟΠΕΚ, μετά από δηλώσεις ότι θα παγώσει την παραγωγή του, μόνο στην περίπτωση που πράξουν το ίδιο όλοι οι μεγάλοι παραγωγοί πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένου και του Ιράν, το οποίο για την ώρα, απορρίπτει μια τέτοια εξέλιξη.
Ένας άλλος αποφασιστικός παράγοντας για τη μείωση της τιμής του πετρελαίου είναι η παραγωγή των ΗΠΑ, με την Ουάσιγκτον να εκτιμά ότι θα μειωθεί στα 8,19 εκατ βαρέλια ημερησίως στο 2017, από τα σημερινά επίπεδα παραγωγής των 9 εκατ. βαρελιών ημερησίως.