Στο… κόκκινο βρίσκεται ο κατασκευαστικός κλάδος την τελευταία διετία, καθώς η ανομβρία νέων δημόσιων και ιδιωτικών έργων έχει οδηγήσει τους μεγαλύτερους εκπροσώπους του συγκεκριμένου τομέα σε… ασφυξία.
Και μπορεί οι μεγάλοι όμιλοι με «όπλο» τους την ρευστότητα και τις επενδύσεις τους στις αγορές του εξωτερικού να αντεπεξέρχονται των προβλημάτων, όμως πολλές είναι εκείνες οι εταιρείες που λόγω και των οφειλών του Δημοσίου για εκτελεσθείσες εργασίες που δεν τους έχουν καταβληθεί, έχουν περιέλθει σε δεινή θέση από άποψη ρευστότητας, τα δάνεια της «πνίγουν» και ορισμένες φλερτάρουν μέχρι και με το άρθρο 99 του Νέου Πτωχευτικού Κώδικα, ζητώντας προστασία από τους πιστωτές τους.
Δεν είναι τυχαίο πως οι συνολικές υποχρεώσεις του κατασκευαστικού κλάδου προς τις τράπεζες αγγίζουν τα 2, 5 δις. ευρώ, υπέρογκο ποσό εκ του οποίου τα ¾ οφείλουν οι τρεις μεγάλοι, Ελλάκτωρ του Γιώργου Μπόμπολα, ΓΕΚ Τέρνα του Γιώργου Περιστέρη και J & P Άβαξ του Δάκη Ιωάννου, αλλά λόγω της ισχυρής ρευστότητάς τους και των εισροών που πραγματοποιούν, μπορούν και ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των πιστωτών τους.
Η Ελλάκτωρ μπορεί το εννεάμηνο να παρουσίασε μείωση εσόδων και κερδών, ως απόρροια της κρίσης, όμως, το ανεκτέλεστο της κατασκευαστικής δραστηριότητας του ομίλου παραμένει υψηλό και αγγίζει τα 2,6 δις. ευρώ, ενώ υπάρχουν συμβάσεις προς υπογραφή ύψους 147 εκατ. ευρώ. Γι’ αυτό και τα δάνεια προς τις τράπεζες δεν αποτελούν μεγάλο πρόβλημα για τον όμιλο του Γιώργου Μπόμπολα.
Μπορεί να είναι ένας από τους ισχυρότερους των κατασκευών και της ενέργειας η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο Γιώργος Περιστέρης, όμως, ο συνολικός καθαρός δανεισμός, ο οποίος ανέρχεται στα 439 εκατ. ευρώ αποτελεί «πονοκέφαλο» για τον επιχειρηματία. Ο συνολικός τραπεζικός δανεισμός μάλιστα, φτάνει τα 774, 9 εκατ. ευρώ, όταν τα συνολικά διαθέσιμα κεφάλαια στο εννεάμηνο του 2010 διαμορφώθηκαν σε 694,6 εκατ. ευρώ.
Μεγάλο πρόβλημα αντιμετωπίζουν η Μηχανική του Πρόδρομου Εμφιετζόγλου, η Έδραση- Ψαλλίδας και η Βιοτέρ με την πρώτη να βρίσκεται κοντά στην αναδιάρθρωση των υποχρεώσεών της, ύψους περίπου 80 εκατ. ευρώ και χορήγησης 7 εκατ. ευρώ για κεφάλαιο κίνησης. Τα δάνεια θα αναχρηματοδοτηθούν από τις πέντε μεγαλύτερες πιστώτριες τράπεζες της εισηγμένης, εφόσον οι υπόλοιπες συναινέσουν στο σχέδιο εξυγίανσης και απόσχουν από κάθε ενέργεια να κηρύξουν άμεσα απαιτητά τα δικά τους δάνεια.