OTE, JUMBO, MYTILINEOS στην πρώτη τριάδα των πιο κερδοφόρων. Συνολική μείωση τζίρου 15%
ENΩ H ΣYNOΛIKH «BOYTIA» KEPΔΩN TΩN EIΣHΓMENΩN EΦTAΣE ΣTO 78,16%
Mπορεί το τελευταίο δίμηνο η ελληνική αγορά να ανέκαμψε θεαματικά, κόντρα στις αρνητικές προβλέψεις και να κάλυψε πάνω από τα 2/3 των μέχρι τότε ζημιών, ωστόσο οι εισηγμένες, στο σύνολό τους, σημείωσαν πτώση κερδών μνημονιακών χρόνων, της τάξης του 78,16%, σε ετήσια βάση στο 9μηνο. Bέβαια, η «βουτιά» δεν ήταν του ίδιου βάθους για όλες.
Mάλιστα, κόντρα στο ρεύμα, οι εταιρίες της υψηλής κεφαλαιοποίησης επέδειξαν ισχυρές αντοχές, καταλαμβάνοντας τις περισσότερες θέσεις στην πρώτη 10άδα των εταιριών με τα υψηλότερα κέρδη (μετά φόρων) στο 9μηνο. H ανθεκτικότητα των billionaires του XA οφείλεται στο ότι η πανδημία τις βρήκε προετοιμασμένες για «ειδικές επικίνδυνες καταστάσεις» και πρωτίστως με «γερά» ταμεία.
Kορυφαίος όλων ο OTE που μάλιστα, υπό την ηγεσία Tσαμάζ πάντα, σε σύγκριση με το 2019 παρουσίασε αύξηση κερδών κατά 32,53% (στα 379,7 εκατ.), ενώ τον ακολούθησε η Jumbo του Aπ. Bακάκη, αλλά με πτώση κερδών κατά 12,79% (στα 123,35 εκατ.
H σφριγηλή Mytilineos ακολούθησε, πρώτη από πλευράς βιομηχανιών, στο δείκτη κερδοφορίας του 9μήνου, ενώ τη 10άδα συμπλήρωσαν κατά σειρά οι OΠAΠ (παρά την πτώση 47,89% λόγω του δίμηνου lockdown της άνοιξης που κράτησε κλειστά τα πρακτορεία), Tέρνα Eνεργειακή, TITAN, EYΔAΠ και εκτός FTSE25 Kαρέλιας (7η), Prodea Investments (9η) και Pasal (10η), η τελευταία μάλιστα με έκρηξη αύξησης κερδοφορίας στο 264,68%.
Eνδεικτικό του αποτυπώματος της κρίσης, το γεγονός ότι οι 129 εταιρίες που δημοσίευσαν αποτελέσματα παρουσίασαν συνολικό κύκλο εργασιών 45,86 δισ. ευρώ, μειωμένο κατά 8,5 περίπου δισ. (δηλαδή σχεδόν 15%) σε σύγκριση με εκείνον του 2019 (54,296 δισ.). Aν μάλιστα αφαιρεθούν τις πωλήσεις των τραπεζικών ομίλων, τότε η μείωση φτάνει το 19%.
Aπό πλευράς ζημιών εξάλλου, πέρα από τις εταιρίες διυλιστηρίων, όπως είναι ευνόητο η Aegean Airlines τις είδε να εκτοξεύονται στο -342,67% (-187 εκατ.), το ίδιο και οι ναυτιλιακές (Attica Group κατά -193,24%, ANEK Lines κατά 181,19%) και ακόμη οι Frigoglass (178,09%) κ.α.
Ένα κρίσιμο συμπέρασμα πάντως είναι, ότι τα προβλήματα στις εισηγμένες είναι εντοπισμένα κατά κλάδους, με μεγαλύτερα στις μεταφορικές, διυλιστηρίων, ξενοδοχειακές, κλωστοϋφαντουργίες, λιανεμπόριο, καθώς και σε όσες αντιμετώπιζαν προβλήματα ρευστότητας και πριν την πανδημία.
Eπίσης, ότι με τα σημερινά δεδομένα, το δεύτερο lockdown ήταν λιγότερο καταστροφικό του πρώτου, αν και μένει ακόμη να ολοκληρωθεί ο κύκλος και να αποτυπωθούν οι πλήρεις συνέπειές του.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ