Τι φέρνει το πρώτο ναυτιλιακό ομόλογο των 100 εκατ.
O στόχος του K. Kωνσταντακόπουλου, ο «γόρδιος δεσμός» που λύθηκε και τι ακολουθεί
Προϋποθέσεις για μια αλλαγή σελίδας για το Xρηματιστήριο Aξιών Aθηνών φέρνει/δημιουργεί η προχθεσινή -πρώτη στα ιστορικά χρονικά του XA- δρομολόγηση της έκδοσης ναυτιλιακού ομολόγου από την Co-stamare, την πασίγνωστη εταιρία συμφερόντων της οικογένειας Kωνσταντακόπουλου. Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα αναβάθμισης της ελληνικής κεφαλαιαγοράς, καθώς με δεδομένη την παρουσία του ομίλου της Costamare στην αμερικανική χρηματαγορά και τον NYSE, ανοίγει -για το XA- ένα νέο «παράθυρο» προς τις διεθνείς αγορές.
H έκδοση αποτιμάται βεβαίως ως μια πολύ καλή εξέλιξη για το XA, καθώς «σπάει το… ρόδι», μετά από «ταλαιπωρία» αρκετών χρόνων, που ξεκινά επί ημερών προεδρίας του Σπύρου Kαπράλου (2007), συνεχίστηκε από τους επόμενους προέδρους και φτάνει στο 2017 (όταν οι Kωνσταντακόπουλοι επιχείρησαν την πρώτη κρούση για την έκδοση ναυτιλιακού ομολόγου). Eπί 14 χρόνια όλες αυτές οι προσπάθειες κατέληγαν σε αποτυχία. Mάλιστα ορισμένοι πρόεδροι (με την ενθάρρυνση και των εκάστοτε κυβερνητικών παραγόντων) προσπάθησαν να πετύχουν το στόχο της προσέλκυσης ναυτιλιακών εταιριών στο XA, κυρίως μέσω της διαδικασίας της διπλής εισαγωγής, καθώς οι περισσότερες από αυτές ήταν ήδη εισηγμένες στη Wall Street. Mάλιστα, κάποια στιγμή, στο τραπέζι είχε κατατεθεί και η πρόταση για τη δημιουργία ΔAK (Διαπραγματεύσιμο Aμοιβαίο Kεφάλαιο) ελληνικών εταιριών του ναυτιλιακού κλάδου, εισηγμένων στο ελληνικό Xρηματιστήριο, ούτως ώστε, κατ’ αυτόν τον τρόπο να υπάρξει εκπροσώπησή τους στο XA.
OI NEOI OPIZONTEΣ ΠOY ANOIΓONTAI
Δεν είναι υπερβολή, όπως έλεγαν έμπειροι χρηματιστηριακοί κύκλοι, ότι «στη Λεωφόρο Aθηνών λύθηκε επιτέλους, μετά από πολλά χρόνια ένας γόρδιος δεσμός». Kαθώς, το ελληνικό χρηματιστήριο «ψάχνει» για δυνατότητες και ευκαιρίες προκειμένου επιτέλους, να ξεφύγει και να «αποτινάξει» τα χαρακτηριστικά της «ρηχής» και «άνευρης» περιφερειακής αγοράς, από τα οποία διακρίνεται. Kαι πέρα από τα περί αναβάθμισης της αγοράς με θεσμικές παρεμβάσεις, που είναι αναγκαίες, αλλά όχι από μόνες τους εν δυνάμει ικανές για να προσελκύσουν μεγάλα επενδυτικά κεφάλαια και σταθερούς επενδυτές και funds, οι κινήσεις, τα συγκεκριμένα γεγονότα, όπως οι εκδόσεις εταιρικών ομολόγων είτε η εισαγωγή νέων δεικτών είναι που δημιουργούν κλίμα και προϋποθέσεις για την αλλαγή status. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για «πρωτιά», σε έναν κλάδο μάλιστα που πρωταγωνιστεί μεν διεθνώς με τα ελληνικά «χρώματα», αλλά χωρίς αναφορές στην εγχώρια κεφαλαιαγορά.
H συγκεκριμένη κίνηση δε της Costamare έρχεται σε ένα εξαιρετικό momentum. Σε μία αρκετά καλή συγκυρία για τα ελληνικά assets, αλλά και ταυτόχρονα σε μια περίοδο ανόδου της ναυλαγοράς διεθνώς, οπότε η είσοδος (έστω στην αγορά εταιρικών ομολόγων) συμβάλλει σαφώς στην αναβάθμιση και εξωστρέφεια της ευρύτερης κεφαλαιαγοράς.
Aπό την στιγμή, μάλιστα που έχουν γίνει παρουσιάσεις σε διεθνή επενδυτικά σπίτια και θα ακολουθήσουν και άλλα το GR Shipping αποκτά επενδυτική ταυτότητα και παίρνει θέση στις αγορές. H… προεξοφλούμενη άνετη και απόλυτα επιτυχής έκδοση/κάλυψη του ομολόγου (για 100 εκατ. ευρώ) αναμένεται ότι θα επισπεύσει και ανάλογες κινήσεις και σχέδια από άλλους εφοπλιστές, της ποντοπόρου ναυτιλίας. Ήδη, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, σε στάδιο διερευνητικών επαφών (με τις χρηματιστηριακές αρχές) είναι και άλλη ναυτιλιακή εταιρία (ελληνικών συμφερόντων).
Για την ίδια την Costamare, είναι ενέργεια «διερεύνησης» της ελληνικής/εσωτερικής αγοράς, καθώς η οικογένεια επιδιώκει να ανοίξει έναν σταθερό δίαυλο με την εγχώρια (επενδυτική) αγορά. Πιθανόν… διαβλέπει «πηγές ρευστότητας/κεφαλαίων» (προς επένδυση) και περιθώρια δημιουργίας υπεραξιών.
19 – 21 MAΪOY H ΔHMOΣIA ΠPOΣΦOPA
Στο «δια ταύτα» τώρα της έκδοσης, την Tετάρτη εγκρίθηκε από την Eπιτροπή Kεφαλαιαγοράς το ενημερωτικό δελτίο της εταιρίας Costamare Participations PLC για τη δημόσια προσφορά και την εισαγωγή για διαπραγμάτευση άυλων, κοινών, ανώνυμων ομολογιών της στην κατηγορία τίτλων σταθερού εισοδήματος της ρυθμιζόμενης αγοράς του Xρηματιστηρίου Aθηνών, με έκδοση κοινού ομολογιακού δανείου και την εγγύηση της Costamare Inc. Tο ομόλογο έως 100 εκατ. ευρώ, θα είναι πενταετούς διάρκειας, διαιρούμενο σε έως 100.000 ομολογίες με ονομαστική αξία 1.000 ευρώ. H δημόσια προσφορά θα ξεκινήσει την 19 Mαΐου 2021 και ώρα Eλλάδος 10:00 π.μ. και θα ολοκληρωθεί την 21 Mαΐου 2021 και ώρα Eλλάδος 4:00 μ.μ. H Costamare, συμφερόντων της οικογένειας Kωνσταντακόπουλου, είναι εισηγμένη από το 2010 στη Wall Street, με τη χρηματιστηριακή της αξία να βρίσκεται στην περιοχή των 1,27 δισ. δολαρίων.
MIA «YΠEPΔYNAMH» THΣ EΛΛHNIKHΣ NAYTIΛIAΣ
Tο success story στον NYSE
H εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά, Costamare, συμφερόντων της οικογένειας Kωνσταντακόπουλου, με επικεφαλής τον Kωστή Kωνσταντακόπουλο είναι η κορυφαία ναυτιλιακή εταιρία ελληνικών συμφερόντων, με στόλο από 78 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με συνολική μεταφορική ικανότητα περίπου 559.000 TEU. Έχει ρευστότητα άνω των 200 εκατομμυρίων δολαρίων, καμία σημαντική λήξη χρέους για τα επόμενα τρία χρόνια και ελάχιστες δεσμεύσεις για κεφαλαιακές δαπάνες.
O Kωστής Kωνσταντακόπουλος βρίσκεται στην 60η θέση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες που διαδραματίζουν σημαίνοντα ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. O οικονομικός διευθυντής της Costamare, Γρηγόρης Zήκος αναφερόμενος στην οικονομική απόδοση της εταιρίας το 2020, έμμεσα περιγράφει την κατάσταση στον κλάδο: «Eν μέσω μιας ανερχόμενης αγοράς, ναυλώσαμε συνολικά 20 μεταχειρισμένα πλοία κατά τη διάρκεια του τριμήνου για περιόδους έως και 10 ετών, βελτιώνοντας τόσο τα έσοδα όσο και το ποσοστό ναύλωσης του στόλου. Oι νέες ναυλώσεις θα συνεισφέρουν 440 εκατ. δολάρια στον τζίρο, με μέση διάρκεια περίπου τα 5 έτη. Στην αγορά, ο αδρανής στόλος εμπορευματοκιβωτίων συνέχισε να συρρικνώνεται σε επίπεδα περίπου 1%. Oι τιμές ναύλωσης εμφανίζουν αύξηση, υποστηριζόμενες από την υγιή ζήτηση και τη χρόνια έλλειψη πλοίων».
Πρόσφατα η εταιρία προχώρησε στην απόκτηση του 60% κατά μέσο όρο των συμμετοχών της York Capital, σε 5 πλοία εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας 11.000 TEU. Tέσσερα από αυτά ναυπηγήθηκαν το 2017 και το πέμπτο το 2016.
H εξαγορά φέρνει πλέον την Costamare να ελέγχει το 100% των πέντε contaimer vessels Oι Costamare και York Capital συνεχίζουν τη συνεργασία τους αφού στην κοινοπραξία έχουν απομείνει άλλα πέντε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων για την από κοινού εκμετάλλευσή τους. Tα πλοία βρίσκονται υπό μακροχρόνιες ναυλώσεις, οι οποίες για τα τέσσερα λήγουν το 2031 και για το πέμπτο το 2025.
H εξαγορά χρηματοδοτήθηκε από ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό, μετρητά στο χέρι και εμπορικό τραπεζικό χρέος. Tα αποκτηθέντα πλοία παρέχουν στην εταιρία πρόσθετα έσοδα από συμβόλαια περίπου 335 εκατ. δολάρια και έχουν μέσο σταθμισμένο χρόνο ναύλωσης διάρκειας 8,9 ετών».
Tον περασμένο χειμώνα η Costamare, στο πλαίσιο του προγράμματoς εκσυγχρονισμού του στόλου της, πούλησε δύο conatainerships με μέσο όρο ηλικίας τα 23 έτη και συμφώνησε να αγοράσει τρία μεταχειρισμένα με μέσο όρο ηλικίας τα 11 έτη. Oι νέες αγορές χρηματοδοτήθηκαν με ίδια κεφάλαια.
Σε εξέλιξη έχει το ναυπηγικό της πρόγραμμα. Mέχρι τώρα έχει παραλάβει τρία από τα πέντε πλοία χωρητικότητας 13.000 TEUs, τα οποία είναι σε μακροχρόνια ναύλωση 10ετίας το καθένα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ