Άποψη: Περί ολιγοπωλίου και λοιπών δαιμονίων

Του Δημήτρη Καπράνου

Με τον μακαρίτη Παντελή Σφηνιά, που έχασε τόσο άδοξα τη ζωή του, με συνέδεε ειλικρινής φιλία. Παρακολούθησα όλη του την πορεία και εξακολουθώ να πιστεύω ότι, αν δεν είχε υποστεί το «παράξενο» και κατ’ εμέ ανεξήγητο ναυάγιο του «Εξπρές Σάμινα», η ελληνική ακτοπλοΐα θα είχε αποφύγει τα μεγάλα προβλήματα τα οποία σήμερα αντιμετωπίζει.

Κάποιες στιγμές -από τις ελάχιστες- που μπορούσαμε να πιούμε μια ρακή και να κουβεντιάσουμε, ο Σφηνιάς μού έλεγε: «Μα, δεν το βλέπουν ότι στο τέλος θα καταλήξουμε με δύο, το πολύ τρεις, εταιρίες;»…

Αυτά μου τα έλεγε πριν από 24 χρόνια. Και τώρα αντιγράφω από το ρεπορτάζ:

«Ολιγοπώλιο πλέον η ελληνική ακτοπλοΐα, έχει φθάσει στο σημείο να ελέγχεται κυρίως από δύο μόνο εταιρίες. Πρόκειται για τον Ομιλο Attica και τον Ομιλο Seajets. Παραμένει δραστήριος και ο Ομιλος Grimaldi, μέσω των Μινωικών Γραμμών, με ισχυρή παρουσία στην Αδριατική και στη γραμμή Πειραιάς – Κρήτης”…» Σαν να ακούω τον Σφηνιά, εκεί, στη βεράντα του σπιτιού του, κάτω από τα πεύκα…

Και ποιος τα λέει σήμερα αυτά; Μα, οι εμπειρογνώμονες, οι έχοντες επιστημονική γνώση και κατάρτιση, οι ερευνητές στην ετήσια έκθεση της εταιρίας οικονομικών συμβούλων XRTC, της οποίας ηγείται ο θαλασσοδαρμένος τραπεζίτης Γιώργος Ξηραδάκης.

«Δεδομένου ότι το 41% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών, η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος. Τόσο ο Ομιλος Attica όσο και οι Μινωικές, μέσω του Ομίλου Grimaldi, διαθέτοντας ισχυρή κεφαλαιακή διάρθρωση και ικανοποιητική ρευστότητα, προχωρούν σε επενδυτικά προγράμματα για την ενεργειακή και περιβαλλοντική αναβάθμιση των στόλων τους. Η Seajets συνεχίζει πυρετωδώς τις αγορές μεταχειρισμένων πλοίων, κυρίως ταχυπλόων, εκμεταλλευόμενος τη ζήτηση για ενδονησιωτικές μεταφορές» αναφέρει η έκθεση.

«Με την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα μεταχειρισμένα πλοία που να πληρούν τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, η μόνη λύση είναι η κατασκευή νέων πλοίων. Τα προβλήματα που τίθενται είναι ποικίλα, με τα σημαντικότερα να είναι το είδος καυσίμου που θα χρησιμοποιούν τα νέα αυτά πλοία και πώς θα χρηματοδοτηθούν» αποφαίνονται οι συντάξαντες τη λίαν ενδιαφέρουσα και ανταποκρινόμενη στην πραγματικότητα έκθεση.

Ας μας επιτραπεί να έχουμε κάποιες αμφιβολίες για το «εάν και πότε» οι εν λόγω εταιρίες θα εξασφαλίζουν τη χρηματοδότηση για την πλήρη ανανέωση του στόλου τους. Ο «τουριστικός παροξυσμός» για τα ελληνικά νησιά φαίνεται να οδηγείται σε ύφεση, κυρίως λόγω του κόστους των ναύλων, των υψηλών ενοικίων και της μέτριας έως κακής παροχής υπηρεσιών. Οσο και αν ενόχλησε η παραίνεση κυβερνητικού στελέχους προς τους δοκιμαζόμενους οικονομικά Ελληνες «να πάνε διακοπές στα χωριά και όχι στα ακριβά νησιά», μου ακούγεται λογική, όσο και αν αποτελεί προτροπή για επιστροφή στην εποχή του ’60, τότε που στα νησιά πήγαιναν μόνο όσοι είχαν εκεί «το χωριό τους». Κάποια στιγμή θα γινόταν κι αυτό, αφού κόπηκαν τα διακοποδάνεια και πληρώνουμε το ρεύμα ακριβότερα και από το χρυσάφι!

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 09/08/2024)

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ