Ανάλυση: Ο κινηματογραφικός τουρισμός «χτυπά» την πόρτα της Ελλάδας

Του Κωνσταντίνου Κουσκούκη

Καθηγητής Δερματολογίας, νομικός, πρόεδρος της Ιπποκρατείου Ακαδημίας Ιαματικής Ιατρικής, προέδρος Παγκόσμιας Ακαδημίας Κινεζικής και Συμπληρωματικής Ιατρικής

Η διεθνής κινηματογραφική βιομηχανία ανακαλύπτει εκ νέου την Ελλάδα. Μεγάλες ξένες εταιρίες παραγωγής επιλέγουν η μία μετά την άλλη τη χώρα για τα γυρίσματα ταινιών, τηλεοπτικών σειρών, διαφημιστικών και ντοκιμαντέρ, ελκυόμενες τόσο από τη φυσική ομορφιά, το κλίμα και το φως της χώρας όσο και από την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά και τα μνημεία, όπως, όμως, και από το αναμορφωμένο πλέον πλαίσιο κινήτρων για τέτοιες δραστηριότητες. Παραγωγές αξίας άνω των 200 εκατ. ευρώ γυρίζονται ή έχει προγραμματιστεί να γυριστούν φέτος στην Ελλάδα.

Σταθερή επιδίωξη του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την επόμενη πενταετία είναι ο τομέας των ελληνικών και διεθνών οπτικοακουστικών δημιουργιών (κινηματογραφικές ταινίες, ψηφιακό περιεχόμενο, αξιοποίηση στούντιο κ.ά.) να προσελκύσει δυναμική όσον αφορά τον οπτικοακουστικό τομέα. Είτε αφορά την προσέλκυση ξένων παραγωγών και επενδύσεων είτε την εγχώρια παραγωγή ή ακόμα και τον τρόπο με τον οποίο η Πολιτεία αντιλαμβάνεται τις εξελίξεις στον χώρο των οπτικοακουστικών παραγωγών, ενώ γυρίζονται πάνω από 20 κινηματογραφικές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές, ελληνικές και ξένες.

Η αλματώδης βελτίωση της διεθνούς εικόνας της χώρας τα τελευταία έτη, σε συνδυασμό με την επιστροφή της στην πολιτική και οικονομική σταθερότητα αλλά και την ύπαρξη μιας κυβέρνησης σαφέστατα φιλικής προς τις επιχειρήσεις, αποτελεί έναυσμα για τη νέα αυτή τάση. Μεγάλες παραγωγές για το Netflix και το Disney+ έχουν ήδη δρομολογηθεί, ενώ διεθνείς οίκοι μόδας, όπως ο Dior που ανακοίνωσε πως θα έρθει στην Ελλάδα για να πραγματοποιήσει μεγάλη διεθνή παρουσία, στηρίζουν την εκτίμηση πως η εν λόγω κινητικότητα δεν αφορά περιστασιακά γυρίσματα.

Η αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου, σε συνδυασμού με σοβαρές εταιρίες παραγωγής που λειτουργούν στην Ελλάδα, άνοιξε έναν νέο δρόμο για να διαπρέψει η Ελλάδα σε μια αγορά που μέχρι πρότινος ήταν σε εμβρυακή μορφή.

Τα βασικά προβλήματα είναι:

Ο κινηματογράφος στην Ελλάδα δεν απέκτησε ποτέ βιομηχανική υπόσταση. Τα οικονομικά μεγέθη του διαχρονικά προσομοιάζουν σε μια βιοτεχνία.
Είναι αποδεδειγμένο και κοινά αποδεκτό πως η Ελλάδα είναι η πιο ελκυστική χώρα σε προσφορά χώρων για γυρίσματα και συνάμα από τις πλέον απωθητικές για τη διαδικασία κινηματογραφικών γυρισμάτων, με αποκλειστικό στόχο: Η Ελλάδα να μετατραπεί σε Μέκκα του ελληνικού κινηματογράφου.

Μπορεί η Ελλάδα να καταστεί ένα διεθνές κινηματογραφικό κέντρο με ό,τι αυτό σημαίνει για την οικονομία της, την προβολή της χώρας μας, με όσα θετικά συνεπάγονται από αυτό;

Και αυτό διότι οι ξένοι παραγωγοί, που επιλέγουν τη χώρα, θα πρέπει είτε να εξαρτώνται από την περιορισμένη διαθεσιμότητα των υφιστάμενων, περίπου επτά, στούντιο -κατάλληλων κυρίως για τηλεοπτικές παραγωγές- είτε να πραγματοποιούν τα γυρίσματά τους σε ανοιχτούς χώρους, οι οποίοι υπόκεινται σε αστάθμητους παράγοντες, όπως ο καιρός. Αυτού του είδους οι εγκαταστάσεις, ωστόσο, συμπληρώνουν μαζί με τις εταιρίες post production και σημαντικό αριθμό άλλων παικτών του θεάματος τον καμβά της κινηματογραφικής βιομηχανίας, που διαθέτει έναν από τους ισχυρότερους οικονομικούς πολλαπλασιαστές.

Τα οικονομικά οφέλη μεγιστοποιούνται εάν ληφθεί υπόψη η επίδραση στον τουρισμό από την προβολή των περιοχών όπου πραγματοποιούνται τα γυρίσματα. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει ενισχύσει ακόμα περισσότερο το επιχειρηματικό ενδιαφέρον για τη δημιουργία κινηματογραφικών στούντιο, η πρωτοβουλία της Ελληνοαμερικανικής Ενωσης και του Hellenic American University ανοίγει την προοπτική της χώρας να καταστεί ένα κινηματογραφικό κέντρο διεθνούς εμβέλειας.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 16/08/2024)

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ