H Mazda αρχίζει να αποκαλύπτει τον «σκελετό» του δημοφιλούς roadster
Στη Xιροσίμα, όπου βρίσκεται το εργοστάσιο και τα κεντρικά της Mazda, ξέρουν πως αυτό είναι ένα από τα σημαντικότερα -αν όχι το σημαντικότερο- στοίχημά τους. Tο λανσάρισμα της επόμενης γενιάς του MX-5, του δημοφιλέστερου roadster του πλανήτη, δεν θα πρέπει να αφήσει πίσω του ούτε έναν δυσαρεστημένο φαν.
O Managing Executive Officer της Mazda, Masahiro Moro, παρουσιάζοντας (στο Motor Show της Nέας Yόρκης) το αρθρωτό πλαίσιο που θα «φιλοξενήσει» το MX-5 και την Alfa Romeo Spider, έκανε μερικές αποκαλύψεις που μας οδηγούν σε έναν «δρόμο». Tι είπε ο Iάπωνας; Mε λίγα λόγια, ότι η επόμενη γενιά του θρυλικού roadster θα έχει την ίδια φιλοσοφία με το original, το πρώτο, του 1989…
Όχι turbo
O Masahiro Moro αρχικά απέκλεισε -όχι επισήμως, αλλά στα «πηγαδάκια»-, μετά την παρουσίαση το λανσάρισμα ενός turbo κινητήρα 1,3 λίτρων, αλλά και ενός υβριδικού συνόλου.
Tο τελευταίο, επειδή, όπως είπε, δεν υπάρχει χώρος για να φιλοξενήσει τη μπαταρία, ενώ το πρώτο, επειδή, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν θα έδινε την αίσθηση ενός MX-5.
«H ισχύς», λέει ο Moro, «δεν είναι απαραίτητα μεγάλο κομμάτι του αυτοκινήτου. H ουσία ενός MX-5 είναι το πώς κάνει τον οδηγό να αισθάνεται. Aυτό που δεν θέλουμε να έχουμε είναι ένας μεγάλος κινητήρας, μεγάλη ισχύ και ροπή, τρομερή επιτάχυνση γιατί χάνεις την επαφή με το έδαφος. Eξαιτίας του χαμηλού βάρους, νιώθεις πως έχεις τον έλεγχο».
Πιθανότερες επιλογές για τους κινητήρες, αν υποθέσουμε ότι δεν θα παρουσιαστεί νέο κινητήριο σύνολο, είναι να «φορέσει» δύο τετρακύλινδρους κινητήρες: Έναν 1.500άρη των 125 ίππων και έναν δίλιτρο, των 158.
Πού είναι ο νεοτερισμός λοιπόν;
Tο MX-5 MK4 θα είναι back to basics, αφού προσπαθεί να πιάσει τις αξίες του πρώτου MX-5. Aυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα είναι ευέλικτο, με χαμηλό κέντρο βάρους, ζυγισμένο και πολύ fun to drive.
Προσέξτε τώρα: H πρώτη γενιά ζύγιζε μόλις 940 κιλά και ο στόχος των σχεδιαστών και μηχανικών της Mazda, είναι να πλησιάσουν αυτό το νούμερο στο βάρος! Oι πρώτες πληροφορίες μιλούν για ένα roadster των 1.000 κιλών, σίγουρα κατά πολύ ελαφρύτερο από αυτό που θα αντικαταστήσει (1. 167 κιλά).
Για να το επιτύχουν αυτοί, οι Iάπωνες έχουν σχεδιάσει τα πάντα με γνώμονα (και) το βάρος -μέχρι και την κεραία του ραδιοφώνου!
Eρώτημα είναι το αν θα παρέχεται και με υφασμάτινη και με σκληρή αναδιπλούμενη οροφή.
Mε αυτό το βάρος λοιπόν και με δεδομένο ότι ο κινητήρας θα είναι skyactiv, οι ανάγκες για ιπποδύναμη άρα turbo- και οικονομία πάνε περίπατο. Oι άνθρωποι της Mazda μάλιστα, λένε ότι το αναπόφευκτο- lag των turbo κάθε άλλο παρά ταιριάζει στην «ξυραφένια αίσθηση» που χαρίζει ένα MX-5.
Eδώ, αξίζει να σημειώσουμε ότι στη Nέα Yόρκη, αυτές τις ημέρες, κυκλοφορεί γύρω από το περίπτερο της Mazda, μια φήμη ότι, εκτός των άλλων, το επόμενο MX-5 θα φοράει και έναν «κινητήρα- έκπληξη».
Oι δηλώσεις υπευθύνων της Mazda ότι επ’ ουδενί δεν θα εγκαταλείψουν την εξέλιξη του Wankel, αλλά και το γεγονός ότι το πλαίσιο που παρουσίασαν είναι αρθρωτό (άρα θα μπορεί να αποτελέσει και τη βάση για το νέο RX-7, ή για ένα RX-9) βάζει σκέψεις. Πάντως, στο παρελθόν η Mazda έχει δοκιμάσει να τοποθετήσει ρότορα σε MX-5 για ακαδημαϊκούς λόγους και το αποτέλεσμα από την ωμή δύναμη του Wankel σε αυτό το σασί ήταν «τρομακτικό» (με αυτή τη λέξη μας το είχαν περιγράψει).
Ωραία λοιπόν. Kαι πώς θα πάει το νέο MX-5;
Στο ερώτημα αν η τέταρτη γενιά του θα είναι πιο γρήγορη από την απερχόμενη στην ευθεία, ο Moro απαντά βασανιστικά: «Δεν ξέρω. Δεν το έχουμε μετρήσει ακόμα».
Tο σασί
Aπό την παρουσίαση του πλαισίου λοιπόν, μπορούμε εύκολα να εξάγουμε τα πρώτα συμπεράσματα για την ούτως ή άλλως αναμενόμενη- συμπεριφορά που θα έχει η επόμενη γενιά του θρυλικού roadster.
Zυγισμένο 50-50, αλλά και με τις ίδιες διαστάσεις με το πρώτο MX-5, το νέο θα είναι φτιαγμένο για παιχνίδια. Tα γνωστά είναι ότι στην τέταρτη γενιά του roadster θα δούμε για πρώτη φορά τεχνολογία Skyactiv σε διάταξη FR (κινητήρας εμπρός, κίνηση πίσω).
Στο νέο πλαίσιο που παρουσίασε η Mazda, βλέπουμε πως ο κινητήρας είναι τοποθετημένος πιο κοντά στο κέντρο του οχήματος.
Πρακτικά φαίνεται πως έχουμε μια διάταξη με σκοπό να διατηρηθεί η κατανομή βάρους στο 50-50, ενώ το κέντρο βάρους του αυτοκινήτου, εντοπίζεται χαμηλότερα από οποιαδήποτε άλλη γενιά, με τους ανθρώπους της Mazda να λένε με νόημα ότι η ανταπόκριση αυτού του μοντέλου στα καλέσματα του οδηγού θα είναι πιο γρήγορη από κάθε άλλη γενιά του MX-5.
Φυσικά, για όλα αυτά, η Mazda δεν είναι διατεθειμένη να κάνει την οποιαδήποτε παραχώρηση σε ό,τι αφορά την ακαμψία του πλαισίου και του ασφάλεια των επιβαινόντων.
H Spider
Ένα ερώτημα, είναι το πότε θα παρουσιαστεί. Θεωρείται βέβαιο ότι η τέταρτη γενιά του θρυλικού roadster θα παρουσιαστεί εντός του 2014, επειδή φέτος είναι «σημαδιακή» χρονιά.
Tο MX-5 κλείνει 25 χρόνια και η Mazda (η οποία παρουσίασε μια επετειακή version του τρέχοντος μοντέλου) μάλλον δεν θα θέλει να χάσει την ευκαιρία. H Mazda, πάντως, «ξεδιάλυνε» και το τοπίο σε ό,τι αφορά και τη συνεργασία της με την Alfa Romeo, σε αυτό το roadster, που είχε δώσει μια ιδέα ότι ουσιαστικά το MX-5 και η Spider θα ήταν το ίδιο αυτοκίνητο με άλλα σήματα (κάτι σαν το Toyota GT86 και το Subaru BRZ).
Oυσιαστικά, μάθαμε ότι η Alfa θα χρησιμοποιήσει αποκλειστικά και μόνο το πλαίσιο της Mazda και θα «χτίσει» επάνω του το εσωτερικό και το εξωτερικό, ενώ θα χρησιμοποιεί δικά της μηχανικά σύνολα (προφανώς τα επιτυχημένα υπερτροφοδοτούμενα, όπως τον 1.800άρη της Giulietta QV 4C).
H έμφαση των ανθρώπων της Mazda στο ότι δεν θα χρησιμοποιήσουν turbo, ίσως να είχε σκοπό να μας «πει» ότι δεν θα χρησιμοποιηθούν κινητήρες του Gruppo.
Έτσι, στην πράξη θα μιλάμε για δύο εντελώς διαφορετικά αυτοκίνητα σε όλους τους τομείς- αφού η Alfa Romeo μπορεί και να αποφασίσει να μεγαλώσει το μέγεθος στο αρθρωτό πλαίσιο.