Από τον Ιούλιο θα είναι υποχρεωτικό στα καινούργια αυτοκίνητα το σύστημα ανίχνευσης υπνηλίας του οδηγού. Πρόκειται για ένα σημαντικό σύστημα υποβοήθησης του οδηγού που, με τη χρήση υπέρυθρων ακτίνων, αναγνωρίζει την κόρη του οδηγού και εντοπίζει τυχόν τάσεις υπνηλίας ή απόσπασης προσοχής.
Καθώς η Ευρώπη επιδιώκει τη μείωση των θανάτων στους δρόμους της μέχρι το 2050, έχει εισαγάγει ένα σύνολο κανονισμών και τεχνολογιών που στοχεύουν στην επίτευξη αυτού του στόχου. Οι Γενικοί Κανονισμοί Ασφάλειας (GSR) περιλαμβάνουν τεχνολογίες που μειώνουν τα ατυχήματα λόγω λαθών του οδηγού.
Από τον Ιούλιο του 2022, είναι ήδη υποχρεωτική η χρήση της έξυπνης ειδοποίησης ταχύτητας ISA, η οποία ενημερώνει τους οδηγούς ακουστικά και οπτικά όταν υπερβαίνουν το όριο ταχύτητας.
Η ΕΕ επιδιώκει μια ομοιόμορφη προσέγγιση, όπου όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να εγκαταστήσουν κάμερες υπερύθρων που σαρώνουν τις κινήσεις των ματιών και του κεφαλιού του οδηγού για να εντοπίσουν απώλεια προσοχής, ακολουθούμενες από προειδοποιήσεις. Αυτή η μορφή ενεργού συστήματος θα είναι υποχρεωτική, ενώ οι φθηνότερες λύσεις δεν θα γίνονται αποδεκτές. Οι εταιρείες που επιθυμούν να συνεχίσουν τις πωλήσεις των υφιστάμενων μοντέλων με τη συγκεκριμένη τεχνολογία θα πρέπει να τα εξοπλίσουν αναδρομικά με το σύστημα ανίχνευσης υπνηλίας, μέχρι τον Ιούλιο του 2026 το αργότερο.
Το κόστος του πακέτου για τις αυτοκινητοβιομηχανίες είναι υψηλό, κάτι που ίσως οδηγήσει σε αύξηση των τιμών των καινούριων αυτοκινήτων. Οι κατηγορίες αυτοκινήτων που θα επηρεαστούν περισσότερο είναι οι B-SUV και τα οχήματα χαμηλού περιθωρίου κέρδους, τα οποία μπορεί να μην μπορούν να απορροφήσουν την επιπλέον τιμή. Η ανίχνευση υπνηλίας σήμερα είναι διαθέσιμη κυρίως σε αυτοκίνητα με αυξημένα επίπεδα άνεσης και ασφάλειας, αλλά οι έρευνες δείχνουν ότι η κόπωση του οδηγού μπορεί να αυξήσει σημαντικά τον κίνδυνο ατυχημάτων.
Το σύστημα αυτό είναι επίσης ένα σημαντικό σημείο για τις ασφαλιστικές εταιρείες, καθώς με τη μείωση των ατυχημάτων ίσως προσφέρεται και επιπλέον έκπτωση στα ασφάλιστρα. Η πλήρης εφαρμογή των GSR μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένα ασφάλιστρα.
Στα σημερινά μοντέλα, οι ειδοποιήσεις για υπνηλία του οδηγού είναι πολλές φορές υπερβολικές, κάτι που μπορεί να οδηγήσει τους οδηγούς στην απενεργοποίησή τους. Ωστόσο, η διακοπή της λειτουργίας αυτής είναι αντίθετη προς το στόχο της ΕΕ για την ασφάλεια. Επομένως, οι πολιτικές των αυτοκινητοβιομηχανιών για τα αυτοκίνητα πιθανώς χρειάζεται να επανεξεταστούν και να προσαρμοστούν, ώστε να αποτρέπουν την απενεργοποίηση των συστημάτων από τους οδηγούς.