Το 87% των Ελλήνων οδηγών αναφέρει ότι φοβάται την επιθετική συμπεριφορά από άλλους οδηγούς ενώ βρίσκεται στο δρόμο.
Ο εγωκεντρισμός, η αίσθηση παντοδυναμίας και η επιθετικότητα χαρακτηρίζουν την οδηγική συμπεριφορά των Ελλήνων οδηγών τον τελευταίο χρόνο. Το συντριπτικό 87% των οδηγών στην Ελλάδα εκφράζει φόβο επιθετικής συμπεριφοράς από άλλους οδηγούς κατά την οδήγηση, το 59% παραδέχεται ότι βρίζει άλλους οδηγούς, το 57% αναγνωρίζει ότι κορνάρει χωρίς λόγο σε άλλους, το 48% ακολουθεί σκόπιμα το προπορευόμενο όχημα και το 26% βγαίνει από το όχημά του για να αντιμετωπίσει άλλους οδηγούς.
Τα ευρήματα αυτά αποτελούν μέρος των αποτελεσμάτων του 14ου Βαρόμετρου για την υπεύθυνη οδήγηση που διεξήγαγε η Ipsos για λογαριασμό του Ιδρύματος VINCI Autoroutes. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 12.413 ατόμων σε 11 ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας. Άλλα αξιοσημείωτα αποτελέσματα που σχετίζονται με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας περιλαμβάνουν το 81% των Ελλήνων οδηγών που παραδέχονται ότι υπερβαίνουν ελαφρώς τα όρια ταχύτητας, το 57% ομολογεί ότι δεν τηρεί ασφαλείς αποστάσεις οδήγησης, το 72% οδηγεί στη μεσαία λωρίδα των αυτοκινητοδρόμων, ακόμη και όταν η δεξιά λωρίδα είναι ελεύθερη, και το 39% προσπερνά από δεξιά στους αυτοκινητοδρόμους.
Η απόσπαση της προσοχής των οδηγών, ένας σημαντικός κίνδυνος, επηρεάζει την πλειονότητα των οδηγών. 81% χρησιμοποιούν smartphones ή ρυθμίζουν το GPS κατά την οδήγηση και 72% συμμετέχουν σε τηλεφωνικές κλήσεις κατά τη διάρκεια της οδήγησης, με το 45% να το κάνει τακτικά. Η χρήση του Bluetooth είναι ευρέως διαδεδομένη, διευκολύνοντας το 55% των οδηγών να πραγματοποιούν κλήσεις. Μεταξύ εκείνων που τηλεφωνούν κατά την οδήγηση, το 17% έχει σχεδόν ή έχει υποστεί ατύχημα εξαιτίας της χρήσης του τηλεφώνου, ενώ το 79% αποσπά περιστασιακά το βλέμμα του από το δρόμο για περισσότερο από δύο δευτερόλεπτα.
Η υπνηλία είναι ένας υποτιμημένος παράγοντας κινδύνου στην οδήγηση. Το 49% των Ελλήνων οδηγών παραδέχονται ότι οδηγούν όταν είναι υπερβολικά κουρασμένοι. Μεταξύ αυτών, το 37% πιστεύει ότι έχει αποκοιμηθεί στιγμιαία στο τιμόνι, το 22% έχει υποστεί ή παραλίγο να υποστεί ατύχημα λόγω υπνηλίας, ενώ το 50% δεν σταματά ποτέ για να κοιμηθεί. Η χρήση αλκοόλ και ναρκωτικών αφορά κυρίως νέους άνδρες. Το 19% των ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών παραδέχονται ότι οδήγησαν υπό την επήρεια αλκοόλ πέραν των νόμιμων ορίων, και το 11% της ίδιας ηλικιακής ομάδας έχει οδηγήσει μετά από χρήση κάνναβης, ενώ το 15% του συνόλου των οδηγών έχει οδηγήσει υπό την επήρεια είτε αλκοόλ είτε κάνναβης. Το 39% όσων έχουν οδηγήσει υπό την επήρεια μέθης είχαν ή παραλίγο να έχουν ένα ατύχημα που σχετίζεται με αυτή την κατάχρηση.
Τέλος, το 94% των Ελλήνων οδηγών που είχαν ένα παρ’ ολίγον ατύχημα ή των οποίων τα αγαπημένα πρόσωπα τραυματίστηκαν σοβαρά ή σκοτώθηκαν σε τροχαία ατυχήματα, αναφέρουν αλλαγή στην οδηγική τους συμπεριφορά. Μεταξύ αυτών, το 90% δηλώνει ότι είναι πιο προσεκτικό στο δρόμο, το 88% τηρεί αυστηρότερα τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας και το 34% βιώνει αυξημένο άγχος κατά την οδήγηση.