Η Fiat φέρνει το Σεπτέμβριο στην Ελλάδα το πρώτο… off road πόλης
Από τα μέσα Σεπτεμβρίου θα είναι διαθέσιμο στη χώρα μας για παραγγελίες το νέο Fiat Panda Cross με τον κινητήρα diesel 1.3 MultiJet II 80 HP. Η τιμή του θα ξεκινάει από 17.830 με απόσυρση και τα πρώτα αυτοκίνητα αναμένεται να βρίσκονται στις εκθέσεις του εξουσιοδοτημένου δικτύου από τα μέσα Oκτωβρίου.
Το νέο Panda Cross που το «γνωρίσαμε» στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, είναι η απόλυτη εξέλιξη της ιδέας των SUV, ένα αυτοκινητικό «είδος» που με τα χρόνια έχει αναπτυχθεί σε μία ποικιλία μεγεθών και υποκατηγοριών για διάφορες αποστολές, από τα μεγάλα μέχρι τα μεσαία SUV και τελευταία, με την εξέλιξη της αντίληψης του downsizing, μέχρι τα μικρομεσαία και τα μικρά SUV.
Κατά συνέπεια, πρόκειται για μία συνεχώς εξελισσόμενη και αυξάνουσας σημασίας κατηγορία: από το 7% των συνολικών πωλήσεων το 2006 (τη χρονιά πριν το λανσάρισμα του Panda Cross) έχει φτάσει τώρα στο 20%.
Νέα κατηγορία
Σε αυτό το περιβάλλον το Panda Cross κάνει την εμφάνισή του και αποτελεί ένα ακόμα βήμα εξέλιξης, δημιουργώντας μία νέα κατηγορία, συνδυάζοντας το σύστημα μετάδοσης και τις τεχνικές δυνατότητες ενός πραγματικού off road, τις επιδόσεις και το περιεχόμενο ενός SUV, τις εξωτερικές διαστάσεις, την οικονομία και την ευελιξία ενός αυτοκινήτου πόλης κι ένα ξεχωριστό στιλ που συνδυάζει τη λογική με το συναίσθημα. Όλα αυτά γίνονται ακόμα πιο ενδιαφέροντα με μία ανταγωνιστική τιμή.
Έτσι το Panda Cross προσδιορίζει ένα νέο τύπο οχήματος, που βασίζεται σ’ αυτά που το αυτοκίνητο μπορεί να κάνει, ανεξάρτητα από την κατηγορία στην οποία ανήκει. Όπως το όνομά του υπονοεί, το Panda Cross είναι “cross”, όχι μόνο γιατί μπορεί να ξεπερνάει κάθε εμπόδιο χάρη στην τετρακίνηση και το ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό, που πρώτο εμφάνισε στην αγορά.
Ο συνδυασμός λειτουργικότητας και στιλ ήταν το σήμα κατατεθέν των εκδόσεων Cross από τις προηγούμενες γενιές του μοντέλου. Από τα τέλη της δεκαετίας του 80 η γκάμα του Panda περιλάμβανε κορυφαίες εκδόσεις, με πλούσιο στάνταρ εξοπλισμό, σε συνδυασμό με ξεχωριστό στιλ και προηγμένα τεχνικά χαρακτηριστικά, όπως το σύστημα τετρακίνησης Steyer-Puch, που μέχρι τότε ήταν διαθέσιμο μόνο σε μεγαλύτερης κατηγορίας αυτοκίνητα. Η συνταγή αποδείχθηκε πετυχημένη στα χρόνια μέχρι το 2006, οπότε η Fiat λανσάρισε στην αγορά το όνομα και την αντίληψη Cross, εφαρμοσμένα στο Panda: ένα πραγματικό μίνι SUV, ικανό να κινηθεί σε οποιοδήποτε έδαφος.
Torque on demand
Το νέο Panda Cross χρησιμοποιεί ένα σύστημα μετάδοσης με παροχή «ροπής ανάλογα με τη ζήτηση» (Torque on demand), με δύο διαφορικά κι ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα σύμπλεξης. Είναι ένα σύστημα μόνιμης τετρακίνησης που ελέγχεται από μία ηλεκτρονική μονάδα, η οποία κατανέμει τη ροπή στον εμπρός και τον πίσω άξονα ανάλογα με τις συνθήκες πρόσφυσης στο δρόμο. Τα πλεονεκτήματα του συστήματος περιλαμβάνουν την αυτόματη λειτουργία και την πλήρη απουσία ανάγκης συντήρησης. Επίσης το Panda Cross διαθέτει σύστημα ελέγχου ευστάθειας ESC (Electronic Stability Control) με στάνταρ λειτουργία ηλεκτρονικού μπλοκέ διαφορικού (ELD). Ειδικός επιλογέας για τους λάτρεις της εκτός δρόμου οδήγησης.
Το Panda Cross προσφέρει επίσης, αποκλειστικά στην κατηγορία του, έναν επιλογέα για τους λάτρεις της εκτός δρόμου οδήγησης ώστε αυτοί να έχουν τη δυνατότητα της καλύτερης δυνατής χρήσης του συστήματος τετρακίνησης, ανάλογα τις συνθήκες οδήγησης. Πιο συγκεκριμένα, ο επιλογέας τρόπου οδήγησης επιτρέπει στον οδηγό να επιλέξει μεταξύ τριών λειτουργιών.
Στην επιλογή Auto γίνεται αυτόματη κατανομή της ροπής μεταξύ των δύο αξόνων ανάλογα με την πρόσφυση που προσφέρει το έδαφος. Στην πόλη ή τον αυτοκινητόδρομο το Panda Cross κινείται με το 98% της ροπής να πηγαίνει στους μπροστινούς τροχούς, ενώ όταν η επιφάνεια κίνησης γίνεται ολισθηρή, το ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα ελέγχου μεταφέρει σε μόλις ένα δέκατο του δευτερολέπτου μέχρι και 900 Nm ροπής στους πίσω τροχούς (δηλαδή το σύνολο της μέγιστης ροπής του κινητήρα), ανάλογα με τις ανάγκες.
Στην επιλογή Off-road το σύστημα τετρακίνησης είναι μόνιμα μέχρι τα 50 χλμ./ώρα ενεργοποιημένο για βέλτιστη χρήση εκτός δρόμου, με κατανομή της ροπής ανάμεσα στους τέσσερις τροχούς. Το σύστημα αποτρέπει την ενεργοποίηση του ASR φρενάρει τους τροχούς που χάνουν πρόσφυση (ή γλιστρούν περισσότερο από τους άλλους) και μεταφέρει την κίνηση στους τροχούς με την μεγαλύτερη πρόσφυση. Για βέλτιστο έλεγχο σε απότομες κατωφέρειες ή κατά την κίνηση σε κατηφορικές διαδρομές με πολύ μεγάλες ανωμαλίες, η επιλογή Hill Descent Control (HDC) διατηρεί σταθερή την ταχύτητα του αυτοκινήτου, επενεργώντας ανεξάρτητα στο φρένο του κάθε τροχού.
Δυνατότητες off road
Ξεκινώντας από εξαιρετική βάση αφού το Panda 4×4 είναι το μόνο αυτοκίνητο πόλης που έχει ποτέ βραβευθεί ως το “SUV της χρονιάς”, το Panda Cross κινείται με ευκολία και στην πιο ανώμαλη και δύσκολη επιφάνεια, χάρη και στη γενναιόδωρη απόσταση του δαπέδου από το έδαφος (158 χιλιοστά για το MultiJet, με τη σχεδίαση νέων προφυλακτήρων και τη χρήση ειδικών ελατηρίων και ελαστικών μεγαλύτερων κατά 10 χιλιοστά). Ενώ και οι γωνίες που χαρακτηρίζουν τις εκτός δρόμου δυνατότητες ενός αυτοκινήτου είναι καλύτερες από εκείνες του Panda 4×4: γωνία προσέγγισης 24°, γωνία φυγής 34° και γωνία ράμπας 21°. Αυτές είναι τιμές ενός πραγματικού εκτός δρόμου και είναι χαρακτηριστικό ότι το Panda Cross μπορεί να σκαρφαλώσει σε κλίσεις πάνω από 70% και να κινηθεί σε πλάγια κλίση 55%.
Σε πλήρη αρμονία με το εκτός δρόμου πνεύμα του Panda Cross, ο πελάτης μπορεί να βασιστεί στον ισχυρότερο κινητήρα πετρελαίου της γκάμας, που είναι εφοδιασμένος με σύστημα Start&Stop: τον τούρμπο ντίζελ 1.3 MultiJet II των 80 ίππων. Προσφέρεται στο Panda Cross ένα ειδικό 5τάχυτο κιβώτιο με κοντή πρώτη σχέση, που ενισχύει τα εκτός δρόμου χαρακτηριστικά του μοντέλου, εξασφαλίζοντας απρόσκοπτες εκκινήσεις σε ανηφόρες.