Οδηγούμε το Fiat 500L Trekking με τον 1,6 diesel
Η Fiat φαίνεται πως χτύπησε φλέβα χρυσού με το 500L. Το μοντέλο, εξελίσσεται σε εμπορική επιτυχία και, οι Ιταλοί, ως εξπέρ στη σχεδίαση, φρόντισαν να του δώσουν το «κάτι παραπάνω» για να το μετατρέψουν σε ελκυστικότατη επιλογή. Του «φόρεσαν» νέους προφυλακτήρες, το ψήλωσαν λίγο (ως πολύ), του έβαλαν ωραίες ζάντες, το «προίκισαν» και με κάποιες εκτός δρόμου δυνατότητες και έτσι, γεννήθηκε το 500L Trekking.
Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο είναι στο σύνολό του μια έκπληξη. Γιατί, όσο και αν δεν το πιστεύει κανείς, οι διαφορές με το «απλό» 500L είναι τεράστιες. Όχι μόνο εμφανισιακά αλλά και σε ό,τι αφορά την αίσθηση που δίνει σε οδηγό και επιβάτες το μοντέλο.
«Αρχοντικό»
Δεν θα μπορούσα να μην ξεκινήσω από αυτό που, κατά την άποψή μου, κάνει το 500L Trekking πραγματικά (πιο) ξεχωριστό και (πιο) ξεχωριστό. Και αυτό, είναι η θέση οδήγησης. «Αρχοντική», θα τη χαρακτήριζα, γιατί ξεφεύγει από την κλασική «αμφιθεατρική» που έχουν «παραδοσιακά» όλα τα MPVs. Σε αυτή την περίπτωση, η θέση θυμίζει λίγο… βαν (με την καλή έννοια) με τη λογική ότι ο οδηγός αισθάνεται πως τα έχει όλα «στο πιάτο».
Το ίδιο ψηλά αισθάνονται να κάθονται όλοι οι επιβάτες (ακόμα και οι πίσω!) και αυτό, δημιουργεί μια επιπλέον αίσθηση άνεσης. Σε αυτό, έρχονται να βάλουν την «πινελιά» τους τα άριστα καθίσματα, η απόσβεση που προσφέρουν οι αναρτήσεις και, γενικότερα η ποιότητα κύλισης του αυτοκινήτου. Άριστα είναι κατανεμημένοι και οι χώροι και, ακόμα και η πιο απαιτητική οικογένεια, ή παρέα, δεν θα αντιμετωπίσει πρόβλημα στο ταξίδι ή στις μικρομετακινήσεις, καθώς πέρα από τους βασικούς, υπάρχουν και δεκάδες χώροι για μικροαντικείμενα, ποτηροθήκες κ.λπ.
Το εσωτερικό δεν είναι μόνο πρακτικό, αλλά και καλαίσθητο, όπως και λειτουργικότατο. Το τριάκτινο τιμόνι με τα χειριστήρια στις ακτίνες του, το καλαίσθητο καντράν, το ταμπλό με το έξτρα ντουλαπάκι, συνθέτουν αυτή την εικόνα. Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η touch screen της Fiat με το πολύ εύκολο menu, την οποία ωστόσο θα ήθελα λίγο μεγαλύτερη, μόνο και μόνο για λόγους αισθητικής.
Με τους χώρους και την άνεση στο εσωτερικό του Fiat 500L να είναι σε επίπεδα που δεν επιδέχονται… αμφισβήτησης, μοναδική μουένσταση είναι η θέση που είναι τοποθετημένοι οι διακόπτες των ηλεκτρικών παραθύρων, αριστερά μου. Θα τους προτιμούσα πιο πίσω, αφού το χέρι μου κατέβαζε ασυναίσθητα τα πίσω παράθυρα, αντί για τα εμπρός. Βέβαια, μπορεί να είναι just my fault.
Στο δρόμο
Με το ανασχεδιασμένο εξωτερικό, τους πιο “Trekking” προφυλακτήρες, την προστατευτική ποδιά στο κάτω μέρος, τα +13 mm στο μήκος, τις πλαστικές προστατευτικές επιφάνειες και το ψηλότερο, στα 145 mm αμάξωμα (10% ψηλότερο από το «συμβατικό» 500L) και τις 17άρες (πολύ όμορφες) ζάντες με τα Mud + Snow ελαστικά, του προσδίδεται ένας ατίθασος χαρακτήρας που αγαπά την «περιπέτεια». Είναι όμως έτσι στην πραγματικότητα;
Αρχικά, στην πόλη, το 500L Trekking έχει το φοβερό αβαντάζ να «κρύβει» τον όγκο του. Η μεγάλη ακτίνα στρέψης το κάνουν ευέλικτο, ενώ η κάμερα οπισθοπορείας (εμφανίζει την εικόνα στην touch screen, στη μέση του ταμπλό) κάνει το παρκάρισμα παιχνιδάκι. Αξίζει να σημειωθεί ότι η κάμερα είναι τοποθετημένη σε τέτοιο σημείο, στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου, που ο οδηγός έχει καθαρότατη εικόνα, ακόμα και αν είναι νύχτα και βρέχει καταρρακτωδώς.
Από εκεί και πέρα, ο οδηγός (και οι επιβάτες) το μόνο που έχει να κάνει, είναι να χαλαρώσει και να απολαύσει το ευχάριστο στήσιμο του αυτοκινήτου. Η ορατότητα είναι τέλεια, τα χειριστήρια μαλακά και εύχρηστα, το τιμόνι (το οποίο παρέχει καλή πληροφόρηση) το ίδιο. Η δε οδική συμπεριφορά του 500L Trekking, φιλικότατη. Ακόμα και αν πιεστεί πολύ, οι κλίσεις που παίρνει δεν επηρεάζουν την ευστάθεια του, ενώ οι όποιες προοδευτικά υποστροφικές τάσεις «μαζεύονται» εύκολα και με τη βοήθεια των ηλεκτρονικών.
Στο ταξίδι, η αίσθηση είναι η ίδια, με τη ρύθμιση της ανάρτησης να δίνει… ρέστα, σε ό,τι αφορά την άνεση που χαρίζει στους επιβάτες. Εκτός δρόμου τώρα;
Για τα… δύσκολα, η Fiat έχει εξοπλίσει το 500L Trekking με το σύστημα ελέγχου ελκτικής πρόσφυσης Traction+. Αυτό, «διαβάζει» ποιος από τους δύο τροχούς έχει μεγαλύτερη πρόσφυση και του κατανέμει μεγαλύτερο μέρος της διαθέσιμης ροπής.
Και τα off road ελαστικά βελτιώνουν την πρόσφυση και έτσι, μια εξόρμηση εκτός δρόμου, δεν θα μετατραπεί σε εφιάλτη. H Fiat προφανέστατα και κατ’ επιλογήν δεν εφοδίασε το συγκεκριμένο μοντέλο με τετρακίνηση, αποφεύγοντας να το κάνει πιο «σκληροτράχηλο», άρα πιο «ειδικό» και κατά συμπέρασμα πιο ακριβό και δύσχρηστο.
Κινητήρας
Έτσι, για παράδειγμα, η κατανάλωση του 500L Trekking εύκολα κρατήθηκε περίπου στα 7,5 lt/100 km μέσα στην πόλη και όχι με ιδιαίτερα οικονομική οδήγηση.
Ο diesel των 1,6 λίτρων και των 105 PS έχει αρκετή δύναμη για να το κινήσει σβέλτα.
Άλλωστε, έχει περίσσευμα ροπής (320 Nm) από πολύ χαμηλά, αφού αισθάνεσαι το «τράβηγμα» από τις 1.750 στροφές ανά λεπτό. Από εκεί και πέρα, σε συνδυασμό και με το πολύ καλό σε κλιμάκωση και αίσθηση εξάρι κιβώτιο, περνάει τη δύναμη γραμμικά και του χαρίζει πολύ καλές επιδόσεις για την κατηγορία του. Ο θόρυβός του είναι μεν αντιληπτός, αλλά δεν θα ενοχλήσει σε καμία περίπτωση.
Εν κατακλείδι, το Fiat 500L Trekking δεν είναι απλά όμορφο, με τις καλαίσθητες πινελιές που του έβαλαν οι Ιταλοί. Ούτε μόνο πρακτικό, λόγω όγκου, χώρων. Είναι ένα πραγματικό πολυχρηστικό αυτοκίνητο, το οποίο θα ικανοποιήσει τις ανάγκες μιας οικογένειας, χωρίς να χρειαστεί έναν… σκασμό λεφτά για τη συντήρηση και την κίνησή του και θα τους πάει όλους παντού. Τι άλλο μπορεί να θέλει κανείς, σήμερα;