Παγκόσμια αγωνία από το teaser των Ιαπώνων για το Διεθνές Σαλόνι του Τόκυο
Έναν μήνα πριν από το Tokyo Motor Show (θα διεξαχθεί στις 30 Οκτωβρίου), η Mazda ανάβει φωτιές στους petrolheads όλου του πλανήτη, με μια teaser photo. Σε αυτή τη φωτογραφία, βλέπουμε ένα μαύρο, μυώδες coupe, με μακρύ καπό, cockpit τοποθετημένο στη μέση, φουσκωμένα πίσω φτερά και δύο εξατμίσεις. Αυτή ακριβώς η φωτογραφία, έχει πυροδοτήσει συζητήσεις σε όλο τον κόσμο για το αν αποτελεί την επιστροφή της σειράς RX. Αδίκως; Όχι. Γιατί υπάρχει μια πληροφορία που μάλλον δίνει κατεύθυνση στη συζήτηση: Στο περίπτερο της Mazda, στο Σαλόνι του Τόκυο, το νέο coupe (θα παρουσιαστεί ως concept) θα είναι τοποθετημένο σε ξεχωριστό section, μαζί με ένα ακόμα αυτοκίνητο: Ένα Mazda Cosmo Sport/Mazda S110 του 1967, το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής στο οποίο η Ιαπωνική εταιρία φόρεσε τον ρότορα. Τυχαίο;
Το RX-9 παραγωγής, αναμένεται να παρουσιαστεί το 2017, στην 50η επέτειο από την παρουσίαση του Mazda Cosmo Sport, του πρώτου Mazda παραγωγής που χρησιμοποίησε ρότορα, θα φοράει τριρότορο biturbo μοτέρ. Το RX-9, που δεν θα είναι ο απόγονος του RX-7 και θα βγει στην παραγωγή το 2020, τη χρονιά που θα παρουσιάσει τη δεύτερη γενιά κινητήρων SkyActiv και θα κλείνει έναν αιώνα ζωής, εικάζεται ότι θα αποδίδει περίπου 450 ίππους, συνδυαστικά με ένα υβριδικό σύνολο το οποίο θα “δανειστεί” από την Toyota. Και φυσικά, θα είναι πισωκίνητο.
H Mazda, ιντριγκάρει την αγωνία μας, λέγοντας ότι το μοντέλο αυτό που θα μας δείξει, είναι μοντέρνο, “με την αίσθηση της γραμμικότητας και της αυθεντικότητας, ερχόμενο για να συμπυκνώσει σχεδόν όλη την ιστορία της ανάπτυξης sportscars από τη Mazda σε ένα και μόνο μοντέλο”.
Και, αν μιλάμε για την ιστορία της Mazda στον κόσμο των σπορ αυτοκινήτων, δεν μπορούμε να βγάλουμε από το κεφάλι μας τα φοβερά και τρομερά RX-7 και RX-8…
Οι αντιφατικές δηλώσεις
Ναι, αλλά μπορεί η Mazda να ξαναφορέσει τον ενεργοβόρο ρότορα (λέγε με και Wankel) σε μοντέλο της; Η αυτοκινητοβιομηχανία της Hiroshima έλεγε πως δεν θα υπάρξει απόγονος του RX-8 και άφηνε να εννοηθεί ότι ο ρότορας έχει πεθάνει. Όμως, πηγές από το εργοστάσιο τόνιζαν, όλο αυτό το διάστημα, ότι η εξέλιξη των Wankel και της επόμενης γενιάς RX συνεχίζεται, “απλά τώρα πρέπει να εστιάσουμε στο νέο MX-5”.
Ο CEO της Mazda, Masamichi Kogai, το επιβεβαίωνε αυτό, λέγοντας ότι “οι μηχανικοί της εταιρείας συνεχίζουν να δουλεύουν επάνω σε αυτή την τεχνολογία” (του Wankel). Και, μάλιστα, είδαμε έναν μικρό ρότορα που παράγει ηλεκτρική ενέργεια, επάνω σε ένα υβριδικό -extended version- Mazda 2.
Ο Design Chief της Mazda, Ikuo Maeda, έλεγε, μόλις έναν χρόνο πριν, ότι θέλει να αναβιώσει η σειρά RX της Mazda, τονίζοντας ότι οποιοδήποτε αναγεννημένο sports car δεν θα μπορούσε να ονομάζεται RX, χωρίς να φοράει ρότορα, αφού το R, είναι για το Rotor. Ο ίδιος έλεγε ότι η εταιρεία πρέπει να εστιάσει στα οχήματα SkyActiv με αποδοτικούς, οικονομικούς κινητήρες και ελαφρά αμαξώματα.
Σε ό,τι αφορά το μοτέρ, τώρα, τα πράγματα είναι μπερδεμένα, παρότι πηγές από το εργοστάσιο τονίζουν ότι “το επόμενο αυτοκίνητο με ρότορα πρέπει να είναι μικρότερο, ελαφρύτερο, καθαρότερο, πιο οικονομικό και fun to drive”. Νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι με τεχνολογία δανεισμένη από την Toyota, ο ρότορας φορτίζει τις μπαταρίες λιθίου, σε ένα σύστημα “που έχει πολλές ομοιότητες με αυτό του Opel Ampera”. Ο ρότορας δηλαδή, δεν θα είναι το κύριο μοτέρ, αλλά το βοηθητικό. Μπορεί να είναι έτσι;
Τα speculations
Η Mazda έχει ολοκληρώσει την εξέλιξη του 16Χ, που είναι η επόμενη γενιά του ρότορα. Το μέλλον των Wankel. Αυτός, με το laser ignition του, εν πολλοίς αλουμινένιος, δεν είναι μόνο ελαφρύτερος. Αποδίδει μεγαλύτερη δύναμη και κυρίως μεγαλύτερη ροπή, με λιγότερο καύσιμο και λιγότερη κατανάλωση λαδιού. Με μια σειρά επιμέρους βελτιώσεων, όπως το direct injection, οι μηχανικοί της Mazda κατάφεραν να μικρύνουν σε μέγεθος και να ελαφρώσουν, μεγαλώνοντας το displacement του ρότορα. Ο προφανής στόχος ήταν η ροπή, η οποία αποτελούσε “αδύνατο σημείο” του ρότορα και, η φήμη λέει ότι για το RX-9 η Mazda είχε ως στόχο τη ροπή της νέας Corvette…
Πληροφορίες θέλουν τη Mazda να είχε εξελίξει τον 16Χ ατμοσφαιρικό στους 300 ίππους και με την προσθήκη των turbo και υβριδικού συστήματος, να πλησιάζει τους 450. Το υβριδικό σύστημα, σε συνεργασία με την Toyota (ήδη συνεργάζονται), που έχει την τεχνολογία, μιας και από μόνος του, ο ρότορας, δεν περνά τους περιορισμούς ρύπων και θα ήταν καταδικασμένος.
Με τη σχεδιαστική γλώσσα Kodo να εξελίσσεται επάνω στο επερχόμενο concept, πολλοί εικάζουν ότι μπορεί να είναι ένα είδος coupe συνέχειας του MX-5. Άλλοι λένε ότι ο ρότορας απλά, δεν μπορεί να επιστρέψει στην εποχή της υστερίας για κινητήρες που καίνε και ρυπαίνουν λίγο. Θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι τις 30 Οκτωβρίου (28 και 29 είναι οι Press days του Σαλονιού του Τόκυο), για να μάθουμε.