Tι είναι ο Skyactiv-X της ιαπωνικής εταιρίας που συναντάμε στο Mazda3
Από την ημέρα που «γεννήθηκε» η Mazda, αυτό που την έκανε να ξεχωρίζει, ήταν, όχι μόνο τα τετράτροχα δημιουργήματά της, αλλά το R&D της. Από το τρίκυκλο φορτηγό που παρήγαγε το εργοστάσιό της μόλις μερικές μέρες μετά τον βομβαρδισμό της Χιροσίμα -όπου είναι η έδρα της εταιρίας- στον περιστροφικό κινητήρα και στα θρυλικά μοντέλα με τον περιστροφικό κινητήρα Wankel (RX-7 ως το RX-8 και το RX- Vision), καθώς και στο φοβέρο και τρομερό ΜΧ-5, η ιαπωνική εταιρία έχει δημιουργήσει… παράδοση στην καινοτομία. Θα μπορούσε, λοιπόν, να αλλάξει «ρότα»;
Η απάντηση, είναι όχι. Και, αν οι εκατομμύρια φαν της ανά τον πλανήτη περιμένουν να δουν αν στα περισσότερα από 40 εκατομμύρια μοντέλα που έχει πουλήσει ως σήμερα η Mazda θα προστεθεί ένας ακόμα Wankel, η Mazda έχει ήδη κάνει το επόμενο βήμα στο R&D της προς τέρψιν των… σκληροπυρηνικών, καθώς έχει ρίξει στην «αρένα» των μοτέρ, έναν θερμικό κινητήρα, ο οποίος αποτελεί την πιο πειστική, την πιο ελπιδοφόρα απάντηση απέναντι στην επέλαση των ηλεκτρικών.
Ο λόγος, για τον SkyActiv-X, τον οποίο, ούτως ή άλλως, εξελίσσει σχεδόν μια δεκαετία τώρα η Mazda, έχοντας προβλέψει ότι η τάση θα γύριζε στον λόγο οικονομίας/απόδοσης, καθώς και στην ελαχιστοποίηση των εκπομπών ρύπων. Με την εταιρία να έχει προσανατολιστεί πλέον στην παροχή premium, «πράσινων» μοντέλων που δεν θυσιάζουν την οδηγική ευχαρίστηση, ο SkyActiv-X, με τον οποίο εξοπλίζει μια σειρά από μοντέλα της, -όπως το δημοφιλές Mazda3-, μοιάζει να έχει τη δική του θέση στο μέλλον, αλλά και να δείχνει πως οι θερμικοί κινητήρες δεν έχουν πει ακόμα την τελευταία τους λέξη.
Τι είναι
Ο υπερσύγχρονος δίλιτρος κινητήρας με την ονομασία Skyactiv-X (η δεύτερη εξέλιξή του μετά τον Skyactiv που είχε παρουσιάσει η Mazda το 2012) είναι ο πρώτος βενζινοκινητήρας παραγωγής στον κόσμο που ενσωματώνει τα πλεονεκτήματα της λειτουργίας ενός diesel με ανάφλεξη μέσω συμπίεσης και αποτελεί ένα ακόμα βήμα στην κατεύθυνση της κατασκευής του ιδανικού κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Ξεχάστε τα φτωχά μίγματα! Η Mazda επανεξετάζει από «λευκό χαρτί» την καύση στους κινητήρες εσωτερικής καύσης, θεωρώντας πως, ακόμα και από τον Skyactiv-X, υπάρχουν τεράστια περιθώρια βελτίωσης!
Η λύση της Mazda γι αυτή την πρόκληση, είναι η τεχνολογία Spark Controlled Ignition Compression (SPCCI), η οποία επιτρέπει στον κινητήρα να αλλάζει ιδανικά μεταξύ της συμβατικής καύσης και της αυτανάφλεξης με συμπίεση χρησιμοποιώντας ένα σπινθήρα για να ενεργοποιήσει και τους δύο τύπους καύσης με διαφορετικό τρόπο. Σε αυτή τη λειτουργία, μια διαδικασία ξεχωριστών ψεκασμών δημιουργεί ξεχωριστές ζώνες μείγματος καυσίμου-αέρα μέσα στο θάλαμο καύσης.
Αρχικά, ένα πολύ φτωχό μείγμα καυσίμου-αέρα (με πολύ μεγάλο ποσοστό αέρα) εισέρχεται στο θάλαμο καύσης στη φάση εισαγωγής, στη συνέχεια ένα στρώμα ατμοποιημένου καυσίμου ψεκάζεται ακριβώς γύρω από το μπουζί στη φάση της συμπίεσης. Για να αναφλεγεί το μείγμα την κατάλληλη στιγμή, η μικρή έγχυση καυσίμου/αέρα απευθείας γύρω από το μπουζί δημιουργεί ένα πλουσιότερο μίγμα. Όταν το μπουζί παράγει το σπινθήρα, αναφλέγεται η τοπική ζώνη καυσίμου και αέρα. Αυτό αυξάνει την πίεση και τη θερμοκρασία στο θάλαμο καύσης μέχρι το σημείο όπου ο κύριος όγκος του φτωχού μείγματος καίγεται.
Δίνοντας στον κινητήρα τη δυνατότητα να λειτουργήσει σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα με πολύ οικονομικό τρόπο, το SPCCI λειτουργεί σε όλο το φάσμα λειτουργίας του κινητήρα εκτός από τις κρύες εκκινήσεις, τη φάση αρχικού ζεστάματος και σε πολύ υψηλά φορτία. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο κινητήρας περνάει ανεπαίσθητα σε κανονική λειτουργία αναφλέγοντας ένα συμβατικό «στοιχειομετρικό» μείγμα καυσίμου-αέρα με σχέση συμπίεσης 14,7:1.
Συνδυάζοντας τις επιδόσεις σε υψηλές στροφές ενός βενζινοκινητήρα. με την οικονομία στην κατανάλωση, τη ροπή, και την απόκριση ενός κινητήρα diesel, ο Skyactiv-X συγκεντρώνει τέσσερα βασικά πλεονεκτήματα: Εξαιρετική απόκριση και ξεκούραστη οδήγηση, αίσθηση ανεβάσματος στροφών, αληθινά χαμηλή κατανάλωση και πολύ χαμηλές εκπομπές ρύπων. Με αυτές τις βελτιώσεις να είναι κάτι παραπάνω από ορατές ειδικά σε λειτουργία με χαμηλά φορτία, ο Skyactiv-X βελτιώνει θεαματικά την κατανάλωση και μειώνει τις εκπομπές του CO2 και του NOX.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα: Ο κινητήρας Skyactiv-X του νέου Mazda3 έχει ισχύ 180 PS στις 6.000σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 224Nm στις 3.000σ.α.λ. Επιτυγχάνει μικτή κατανάλωση WLTP 5.4-6.9 l/100km με συνδυασμένες εκπομπές CO2 WLTP 122-157 g/km, ενώ η ροπή είναι κατά 10% περισσότερη σε σχέση με τον Skyactiv-G του 2018 και η περιοχή λειτουργίας με πραγματικά χαμηλή κατανάλωση είναι θεαματικά διευρυμένη.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ